14 Februari 2012

4.15 Surah Al-Bayyina - سُوۡرَةُ البَیّنَ (Bahagian 1; Ayat 1-4)

BUKTI
Surah ke-98: 1 – 8


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

لَمۡ يَكُنِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلۡمُشۡرِكِينَ مُنفَكِّينَ حَتَّىٰ تَأۡتِيَہُمُ ٱلۡبَيِّنَةُ (١) رَسُولٌ۬ مِّنَ ٱللَّهِ يَتۡلُواْ صُحُفً۬ا مُّطَهَّرَةً۬ (٢) فِيہَا كُتُبٌ۬ قَيِّمَةٌ۬ (٣) وَمَا تَفَرَّقَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَتۡہُمُ ٱلۡبَيِّنَةُ (٤) وَمَآ أُمِرُوٓاْ إِلَّا لِيَعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مُخۡلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ‌ۚ وَذَٲلِكَ دِينُ ٱلۡقَيِّمَةِ (٥) إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلۡمُشۡرِكِينَ فِى نَارِ جَهَنَّمَ خَـٰلِدِينَ فِيہَآ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمۡ شَرُّ ٱلۡبَرِيَّةِ (٦) إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمۡ خَيۡرُ ٱلۡبَرِيَّةِ (٧) جَزَآؤُهُمۡ عِندَ رَبِّہِمۡ جَنَّـٰتُ عَدۡنٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيہَآ أَبَدً۬ا‌ۖ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنۡہُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُ‌ۚ ذَٲلِكَ لِمَنۡ خَشِىَ رَبَّهُ ۥ (٨)

Orang-orang kafir dari golongan Ahlil-Kitab dan kaum Musyrikin akan terpisah (dari kekufuran) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas(1). Iaitu (kebangkitan) seorang Rasul dari Allah yang membaca lembaran-lembaran suci al-Qur'an(2). Yang terkandung didalamnya maudhu'-maudhu' yang bernilai(3). Dan orang-orang yang telah dikurniakan kitab suci itu tidak berpecah- belah melainkan sesudah datang mereka penerangan yang jelas(4). Dan mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan keta'atan kepada-Nya serta berpegang teguh dengan tauhid dan supaya mereka mendirikan solat dan mengeluarkan zakat. Dan itulah agama yang benar(5). Sesungguhnya orang-orang kafir dari golongan Ahlil-Kitab dan kaum Musyrikin akan ditempatkan di dalam neraka Jahannam di mana mereka hidup kekal abadi. Merekalah sejahat-jahat makhluk(6). Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan yang soleh, merekalah sebaik-baik makhluk(7). Balasan untuk mereka di sisi Tuhan mereka ialah taman-taman Syurga 'Adni yang mengalir di bawahnya berbagai-bagai sungai di mana mereka hidup kekal buat selama-lamanya. Allah telah redha terhadap mereka dan mereka telah redha terhadap Allah. Itulah balasan bagi orang yang takutkan Tuhannya(8).
.


Latar belakang dan pokok perbicaraan

Surah ini menjelaskan peri-pentingnya perutusan Rasululullah saw dan reaksi golongan kafir terhadap da'wah Nabi saw. Dinyatakan juga kefahaman terhadap maksud ibadah yang sebenar dan natijah kepada iman dan kufur terhadap Allah swt.

Para mufassirun berpendapat surah ini adalah surah Madaniyah; namun ramai juga mengatakan Makkiyah. Malah Saiyidina Abas r.a. mengatakan kedua-duanya; yakni Madaniyah dan Makkiyah. Saiyidatina Aisyah r.a.h lebih cenderung kepada surah Makkiyah. Surah ini diturunkan pada pengakhiran da'wah Nabi di Makkah dimana ketika itu banyak interaksi bersama Ahlil-Kitab; sebagaimana surah al-Kahf dan al-Israa'

Dikatakan Madaniyah kerana terdapat sebutan Ahlil-Kitab dan zakat. Namun ia tidak boleh dijadikan bukti yang kukuh kerana sebutan Ahlil-Kitab memang terdapat dalam surah-surah yang diturunkan di Makkah. Di Makkah juga terdapat sesetengah Ahlil-Kitab yang beriman dan yang tidak beriman. Begitu juga orang-orang Kristian dari Najran pernah datang menemui Rasulullah s.a.w. di Makkah dan terus beriman sebagaimana yang diketahui umum.

Terdapat empat (4) hakikat utama di dalam surah al-Baiyinnah. Empat hakikat yang amat berharga untuk memahami peranan `aqidah Islamiyah dan peranan kerasulan Muhammad s.a.w. yang akhir, juga untuk memahami maksud keimanan sebenar. Empat hakikat itu ialah:

1. Hari kebangkitan Rasulullah saw (ayat 1-3)

Kebangkitan Rasulullah s.a.w. merupakan satu keperluan untuk memalingkan orang-orang kafir dari kaum Ahlil-Kitab, dan kaum Musyrikin dari kesesatan dan perselisihan yang telah mengongkong mereka. Tanpa kebangkitan itu, mereka tidak akan berganjak dari kesesatan dan perselisihan itu.

2. Hakikat perselisihan Ahlil-Kitab (ayat ke-4)

Golongan Ahlil-Kitab tidak berselisih dan berpecah-belah di dalam agama mereka sebagai akibat dari kejahilan dan kekaburan, malah mereka berselisih sesudah datang kepada mereka penerangan dan bukti yang jelas.

3. Hakikat Kesatuan Agama Allah (ayat ke-5)

Asal agama Allah itu satu sahaja, dan semua dasar-dasarnya mudah dan jelas dan tidak membawa kepada berpecah-belah.

4. Hakikat Orang-orang kafir (6-8)

Orang-orang yang kafir setelah datang kepada mereka bukti yang jelas adalah sejahat-jahat makhluk. Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan yang soleh adalah sebaik-baik makhluk. Kerana itulah balasan yang diterima oleh kedua-dua golongan ini amat jauh bezanya.

Penerangan Ayat

Ayat 1

لَمۡ يَكُنِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلۡمُشۡرِكِينَ مُنفَكِّينَ حَتَّىٰ تَأۡتِيَہُمُ ٱلۡبَيِّنَةُ (١)

Orang-orang kafir dari golongan Ahlil-Kitab dan kaum Musyrikin akan terpisah (dari kekufuran) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas(1).

Sesungguhnya kedatangan Rasulullah s.a.w mengubah `kegelapan' jahiliyah dan kufur kepada `cahaya' Islam. Firman Allah dalam surah al-Baqarah 2:257 (bermaksud)

"Allah itulah Pelindung orang-orang beriman yang mengeluarkan mereka dari kegelapan-kegelapan kepada nur(cahaya), sedangkan orang-orang yang kafir, pelindung mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari nur kepada kegelapan-kegelapan."

Ayat pertama dalam surah al-Bayyinah dimulakan dengan sebutan "Orang-orang kafir......." Perkataan kafir digunakan kepada golongan sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Yakni orang-orang kafir adalah sesat dan mengandungi berbagai-bagai jenis kegelapan, iaitu kegelapan hawa nafsu, kegelapan keangkuhan, kegelapan ria' dan bermuka-muka dan bermacam-macam kegelapan yang tidak terhitung dan kesemuanya terkumpul apabila wujud kesesatan dari jalan Allah.

Keadaan manusia sebelum kebangkitan Rasulullah saw adalah merupakan zaman kegelapan dan merupakan abad-abad paling mundur dalam sejarah. Mereka lupakan Allah, lupakan dirinya, kehilangan akalnya dan daya membezakan di antara yang baik dan yang jahat. Pusat-pusat tamadun juga bercelaru dengan kerosakan peradaban dan peraturan serta kezaliman pemerintah.

Pendeknya, tidak ada di dunia waktu itu satu umat yang baik dan satu masyarakat yang tegak di atas akhlak dan budi pekerti yang mulia. Tidak ada kerajaan yang dilandaskan di atas asas-asas keadilan dan rahmat kasihan belas, dan tidak ada kepimpinan yang ditegakkan atas lunas-lunas ilmu pengetahuan dan hikmat kebijaksanaan, dan tidak ada satu agama yang betul diwarisi dari para-Anbia'.

Suara da'wah para Anbia' telah lama hilang. Ahli-ahli agama telah menarik diri dari medan kehidupan. Mereka berlindung di biara-biara dan tempat-tempat terpencil untuk menyelamatkan agama mereka sendiri. Sementara ahli-ahli agama yang masih berada di dalam gelombang kehidupan terus berbaik-baik dengan raja-raja dan ahli-ahli dunia dan bekerjasama dengan mereka di dalam kegiatan-kegiatan mereka yang berdosa dan zalim. Mereka juga turut makan harta rakyat dengan jalan yang tidak benar.

Agama-agama besar di masa itu telah kehilangan roh dan bentuknya. Ia menjadi korban golongan perosak, oportunis dan para pendusta. Ia tidak memiliki punca-punca Agama Allah yang bersih.

Al-Qur'an sendiri telah menunjukkan gejala-gejala kekufuran Ahlil-Kitab dan Kaum Musyrikin. Di antaranya firman Allah `Azzawajalla mengenai kekufuran orang-orang Yahudi dan Nasara:

"Dan orang-orang Yahudi berkata: 'Uzayr itu putera Allah, dan orang-orang Nasara pula berkata al-Masih itu putera Allah" - QS At-Taubah:30

"Dan orang-orang Yahudi berkata: Orang-orang Nasara itu tidak mempunyai apa-apa pegangan yang benar. Dan orang-orang Nasara pula berkata: Orang-orang Yahudi itu tidak mempunyai apa-apa pegangan yang benar." - QS al-Baqarah:113

Firman Allah Ta'ala mengenai kekufuran orang-orang Yahudi:

"Dan orang-orang Yahudi berkata: Tangan Allah itu terbelenggu(kikir), tangan merekalah yang terbelenggu, dan mereka telah dilaknatkan dengan sebab-sebab mereka (yang keji), malah yang sebenarnya tangan Allah sentiasa terbuka (pemurah), Ia membelanja mengikut kehendak-kehendak-Nya." - QS al-Ma'idah:64

Firman Allah mengenai kekufuran orang-orang Nasara/Kristian:

"Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawa Allah itu ialah al-Masih putera Maryam." - QS al-Ma'idah:72

"Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawa Allah itu ialah satu dari tiga." - QS al-Ma'idah:73

Kekufuran kaum Musyrikin dinyatakan dalam surah al-Kafirun. Kaum Musyrikin Makkah adalah masyarakat `pluralistik' dengan adanya pelbagai Tuhan dan sembahan berhala. Tradisi syirik telah tertanam dari generasi hingga generasi dan untuk mengubahnya perlukan kekuatan da'wah yang kuat.

Kerana itu, Allah dengan limpah rahmat-Nya telah memutus untuk mengutuskan seorang Rasul dari-Nya; yang mengeluarkan mereka dari kegelapan, kekufuran dan jahiliyah kepada cahaya Islam.

Secara literalnya, jika dibaca ayat pertama :
"Orang-orang kafir dari golongan Ahlil-Kitab dan kaum Musyrikin akan terpisah (dari kekufuran) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas(1)"

Maka akan timbul persoalan mengapa masih ada di kalangan mereka masih tidak beriman sedangkan telah datang kepada mereka bukti yang jelas. Jika kita membaca seerah Nabi saw, masih terdapat kaum Musyrikin dan Ahlil-Kitab yang tidak memisahkan diri daripada kekufuran.

Ulama' mufassirun memberikan beberapa pandangan dalam hal ini. Ada yang berpandangan bahawa ayat ini tidak merujuk kepada kesemua golongan kuffar, tetapi segolongan besar mereka. Pada umumnya, masyarakat sebelum kedatangan Rasululullah s.a.w. dapat dibahagikan kepada empat (4) golongan yakni:

1. Mereka yang baik isi hatinya, dan baik peribadi luarannya. Contoh adalah seperti Saiyidina Abu Bakar As-siddiq
2. Mereka yang baik dalamannya, tetapi tidak tertonjol pada peribadinya; seperti Saiyidina Umar Ibnul Khattab.
3. Mereka yang peribadi luarannya terserlah, disukai orang tetapi hatinya busuk; seperti Abu Jahal
4. Mereka yang busuk hatinya dan buruk peribadinya; seperti Abu Lahab.

Keempat-empat golongan ini hidup bersama di dalam satu masyarakat. Mereka menerima seruan da'wah yang sama, namun penerimaan mereka berbeza. Dua golongan yang baik isihatinya menerima Islam tetapi golongan yang selebihnya semakin terserlah kejahatannya.

Satu perkara lagi yang perlu disedari ialah Nabi Muhammad s.a.w hanyalah pemberi peringatan dan menyampaikan ajaran Allah. Hidayat Allah-lah yang mengeluarkan manusia dari kegelapan (syirik) kepada cahaya iman dan tauhid; dan daripada kebatilan (jahil) dan kebodohan kepada cahaya ilmu dan kefahaman yang murni.

Al-Zamakshari mempunyai pendapat berbeza dari pandangan mufassirun yang lain. Beliau berpendapat ayat ini merupakan pernyataan Allah berkenaan sikap golongan Kuffar iaitu Ahlil-Kitab dan kaum Musyrikin. Ia adalah dalam bentuk `kata pertanyaan' sebagaimana firman Allah dalam surah al-Israa':90-93
"Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak akan percaya kepadamu (wahai Muhammad) sehingga kamu mengeluarkan mata air dari bumi untuk kami atau......."

Maka Al-Zamakshari berpendapat bahawa golongan kafir mengatakan bahawa mereka tidak beriman sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas. Pendapat ini adalah pendapat minoriti.

Ayat 2-3

رَسُولٌ۬ مِّنَ ٱللَّهِ يَتۡلُواْ صُحُفً۬ا مُّطَهَّرَةً۬ (٢) فِيہَا كُتُبٌ۬ قَيِّمَةٌ۬ (٣)

Iaitu (kebangkitan) seorang Rasul dari Allah yang membaca lembaran-lembaran suci al-Qur'an(2). Yang terkandung di dalamnya maudhu'-maudhu' yang bernilai(3).

Ayat ke-2 adalah respons dan penerangan dari ayat pertama. Allah telah mengutuskan seorang Rasul dari-Nya untuk membaca Al-Qur'an selaku lembaran-lembaran suci yang mengandungi berbagai-bagai maudhu' yang bernilai. `al-Baiyinnah' yang dinyatakan pada ayat pertama ialah `Penyampai Risalah' yakni Rasululullah saw dan kitab Suci Al-Qur'an.

Jika kita melihat kaitan ayat tersebut dengan diri kita sebagai khalifah dan da'i, maka kita boleh menyimpulkan bahawa bukan sahaja idea dan mesej da'wah itu penting tetapi diri penda'wah juga perlu diberi perhatian. Penda'wah hendaklah menjadi contoh ikutan kepada orang-orang disekelilingnya sebagaimana Rasulullah s.a.w. menjadi contoh ikutan terbaik sepanjang zaman.

Pengamalan Islam dalam diri penda'wah hendaklah bukan setakat kepada dirinya; malah mencakupi interaksinya terhadap keluarga, masyarakat dan negara. Semungkin boleh, dia berusaha mengelakkan dirinya dari melakukan sesuatu mungkar yang menjadi fitnah kepada Islam. Secara umum dapat dilihat, akhlak dan penghayatan Islam sebahagian penganut-penganut Islam adalah menjadi halangan besar terhadap da'wah kepada non-Muslim. Islam tidak nampak dalam diri mereka.

Penurunan ayat-ayat Al-Qur'an sepertimana yang pernah dibincangkan sebelum ini, adalah melalui tiga tahap.

Tahap pertama, ialah Allah telah menempatkan keseluruhan al-Qur'an yang mulia di Lohmahfuz. Firman Allah dalam surah al-Buruj:21-22 (maksudnya)
"Bahkan ia adalah al-Qur'an yang tertinggi kemuliaannya, (lagi terpelihara dengan sebaik-baiknya) di Lohmahfuz."

Tahap ke-dua ialah al-Quran diturunkan secara sekali gus dari Lohmahfuz ke Baitul Izzah, yang terletak di langit dunia pada malam al-Qadar (Rujuk ayat al-Baqarah:185).

Tahap ke-3, ialah al-Qur'an diturunkan beransur-ansur kepada Rasulullah s.a.w melalui perantaraan malaikat Jibril. Lembaran-lembaran suci al-Qur'an ini tertulis di dalam hati Nabi yang suci; iaitu hati yang telah dibersihkan sepertimana yang diceritakan dalam seerah. Seterusnya Nabi Muhammad s.a.w. telah mengajar kandungan al-Qur'an kepada umatnya.

فِيہَا كُتُبٌ۬ قَيِّمَةٌ۬ (٣)
Yang terkandung di dalamnya maudhu'- maudhu' yang bernilai(3).

Kata-kata `Kitab' secara umumnya bererti maudhu' iaitu tajuk/bab/fasal/perkara-perkara. Seperti kitab as-Solat (maudhu' yang membicarakan solat) atau kitab al-Qiamat (maudhu' yang membicarakan Qiamat). Jadi `lembaran-lembaran yang suci' yang dimaksudkan ialah Al-Qur'anul-Karim yang mengandungi maudhu'-maudhu' perbicaraan dan hakikat-hakikat yang amat berharga. Ia menjelaskan perkara-perkara syubhat di kalangan Ahlil-Kitab dan orang-orang Musyrikin dalam perkara agama. Terdapat ayat-ayat dan hukum-hakam yang benar dan penuh hikmah, tanpa sebarang penyelewangan sebagaimana firman Allah swt (bermaksud):
Ia (al-Qur'an) tidak diserapi kebatilan, baik kini mahupun nanti......" - QS al-Fussilat 89:42

Kebangkitan rasul yang baru ini (Nabi Muhammad s.a.w) telah datang pada waktunya yang tepat, dan kitab suci al-Qur'an yang membimbing, pemberi petunjuk, pemulih dan penuh dengan hikmah mampu menimbulkan satu-satunya perubahan yang besar di muka bumi.

Ayat 4

وَمَا تَفَرَّقَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَتۡہُمُ ٱلۡبَيِّنَةُ (٤)

Dan orang-orang yang telah dikurniakan kitab suci itu tidak berpecah-belah melainkan sesudah datang mereka penerangan yang jelas(4).

Ayat di atas adalah `contrast' dengan ayat yang pertama. Jika sebelumnya Allah menyatakan bahawa al-Bayyinah yakni kebangkitan pembawa risalah Rasululullah s.a.w. dan lembaran-lembaran suci Al-Qur'an membawa kaum kafir dari kegelapan kepada cahaya Islam; namun sebahagian mereka memilih berada di dalam kegelapan setelah datang Nur Islam. Mereka tetap dalam kekufuran walaupun telah datang bukti yang sangat jelas. Firman Allah dalam surah al-Baqarah 2:257 (bermaksud):
"..............sedangkan orang-orang yang kafir, pelindung mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari nur kepada kegelapan-kegelapan."

Allah memberikan harapan kepada Nabi Muhamad s.a.w. supaya tidak merasa dukacita terhadap Ahlil-Kitab. Allah menyatakan golongan Ahlil-Kitab itu tidak berpecah-belah dan berselisih dalam `aqidah agama bukan dengan sebab kejahilan atau ketidakjelasan untuk memahami agama TETAPI sebab yang paling utama ialah kerana kedegilan dan ego yang tinggi. Mereka dihanyutkan oleh hawa nafsu dan penyelewangan; dan ianya telah berlaku sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. lagi. Firman Allah dalam Surah Ali-'Imran 3:105 (bermaksud):

"Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasara) yang berpecah-belah dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah). Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab siksa yang besar."

Terlalu banyak perselisihan di antara Ahlil-Kitab. Perselisihan yang pertama adalah di antara golongan-golongan umat Yahudi sebelum dibangkitkan Nabi Isa a.s. Mereka berpecah sedangkan nabi mereka ialah Nabi Musa a.s. dan kitab suci mereka ialah at-Taurat. Kemudian berlaku perselisihan di antara orang-orang Yahudi dan orang-orang Kristian, sedangkan Nabi Isa a.s. itu sendiri merupakan salah seorang dari nabi mereka yang terakhir yang datang untuk mengesahkan kitab suci (at-Taurat). Persengketaan sengit di antara Kaum Yahudi dan Kaum Kristian telah membawa berbagai-bagai peristiwa pembunuhan beramai-ramai yang kejam dan mengerikan telah berlaku di antara dua puak itu sebagaimana dicatatkan dalam sejarah.

Perpecahan dan pertelingkahan juga berlaku di kalangan orang-orang Kristian walaupun kitab suci dan nabi mereka juga satu. Perselisihan mereka berlaku di sekitar sifat al-Masih a.s. sama ada ia bersifat dengan sifat ketuhanan (Lahutiyah) atau bersifat dengan sifat kemanusian (Nasutiyah); begitu juga sifat bondanya Maryam dan sifat tiga uqnum (dalam kepercayaan triniti) yang membentuk `Allah'. Al-Qur'an telah menceritakan hal ini dalam ayat-ayat berikut:

"Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawa Allah itu ialah al-Masih putera Maryam." - QS al-Ma'idah:72

"Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawa Allah itu ialah salah satu dari tiga." - QS al-Ma'idah:73

Antara iktibar yang perlu diinsafi dalam ayat ke-4 ini ialah `PUNCA' kepada perselisihan dan perpecahan setelah datangnya bukti yang jelas. Dikalangan Ahlil-Kitab, terdapat mereka yang mempunyai pengetahuan agama yang tinggi dan disegani oleh pengikut mereka. Namun sifat ego dan sombong untuk mempertahankan pendapat dan gelap mata dalam tampuk kekuasaan menyebabkan hati mereka tertutup kepada kebenaran.

Ahlil-Kitab mengenali nabi Muhammad s.a.w. tetapi mereka menyembunyikan pengetahuan ini dan meminda kitab mereka. Di antara bukti bahawa Ahlil-Kitab mengenali diri Rasululllah s.a.w. adalah berdasarkan kisah Salman al-Farisi yang mendapat nasihat dari seorang Ahlil-Kitab berkenaan kebangkitan seorang Nabi. Ujar Ahlil-Kitab tersebut:

"Anakku! Tiada seorang pun yang ku kenal serupa dengan kita keadaannya dan dapat kupercayakan engkau padanya. Tetapi sekarang telah dekat datangnya masa kebangkitan seorang nabi yang mengikuti agama Ibrahim secara murni. Dia nanti akan berhijrah ke suatu tempat yang ditumbuhi kurma dan terletak di antara dua bidang tanah berbatu-bata hitam. Seandainya engkau dapat pergi ke sana, temuilah dia! Dia mempunyai tanda-tanda yang jelas iaitu, dia tidak mahu makan makanan sedekah; sebaliknya bersedia menerima hadiah; dan di bahunya terdapat cap kenabian yang bila engkau melihatnya, segeralah engkau mengenalinya."

Begitu juga dengan kisah pendeta yahudi bernama Abdullah bin Salam yang memeluk islam di zaman Rasulullah. Beliau telah disanjungi sebagai seorang alim dan berpengetahuan tinggi oleh kaum yahudi sebelum keislamannya tetapi telah dicerca dan dimaki oleh kaumnya setelah keislamannya. Apakah sebab utama kepada cercaan tersebut ... DEGIL dan EGO.

Satu pengajaran lain yang patut difahami ialah perpecahan dan pertelingkahan yang dulunya berlaku di kalangan Ahlil-Kitab juga berlaku di kalangan umat Nabi Muhammad saw. Di dalam sebuah hadith yang diriwayatkan melalui pelbagai jalan (turuq) ada diterangkan bahawa:

"Sesungguhnya orang-orang Yahudi telah berpecah kepada tujuh puluh satu golongan, orang-orang Nasara pula telah berpecah-belah kepada tujuh puluh dua golongan. Umat ini (Islam) akan berpecah kepada tujuh puluh tiga golongan. Semuanya di dalam Neraka melainkan satu golongan. Para Sahabat bertanya: 'Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?' Baginda menjawab; Golongan yang menurut (amalan) aku dan para sahabatku."

Maka seorang mu'min hendaklah berusaha memahami Islam agar kehidupan mereka dirahmati dan diberkati Allah. Mempunyai jalan pemikiran, hala tuju, maksud dan cita-cita yang satu berlandaskan neraca Al-Qur'an dan sunnah Rasulullah s.a.w.

Perselisihan sama ada yang nyata dan yang tersembunyi hendaklah bertujuan bagi mencari kebenaran yang betul-betul dan tepat. Ia bukan didorong oleh niat buruk, cemburu dan ingin bermegah-megah. Dia berusaha menjauhkan perasaan ego dan sombong dalam dirinya. Dia juga tidak berdegil dalam mempertahankan taklid buta dan tidak taksub pendapat sendiri. Juga tidak bersifat asabiyyah dan bersikap zalim serta menjauhi sikap bermusuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan