Cara berdiskusi/berdebat dengan Ahlil-Kitab
(Yahudi dan Nasrani):
Allah
SWT mengajar kita kaedah berdiskusi dengan Ahlil-Kitab. Diskusi mestilah
berbentuk ilmiah, sopan dan canggih. Bukan untuk memandang rendah fikrah lawan
tetapi untuk mengukuhkan fikrah kaum Muslimin dan membersihkan pemikiran mereka
daripada perkara syubahat.
Salah satu metodologi
Al-Qu'ran ialah menggunakan gaya bahasa dalam bentuk perbincangan, dialog serta
perdebatan bagi membuktikan keesaan Allah SWT, kebenaran para Rasul dan Islam.
Golongan Yahudi menerima
kitab Taurat melalui Nabi Musa a.s dan
golongan Nasrani menerima kitab Injil melalui Nabi ‘Isa a.s.
Di dalam Al-Qur'an,
adakalanya mereka dipuji dan dihormati kerana beriman kepada Allah SWT
sebagaimana di dalam surah al-Qasas:52-53. Adakalanya mereka dikeji dan dikutuk
kerana kufur dan mendustakan ajaran Allah SWT. Firman Allah dalam surah
Aali-`Imran: 98-99 yang bermaksud:
"Katakanlah
(wahai Muhammad): Wahai Ahli-Kitab, mengapa kamu ingkari ayat-ayat Allah,
padahal Allah Maha Menyaksikan apa yang kamu kerjakan? "Katakanlah: `Wahai
Ahli-Kitab, mengapa kamu menghalangi orang yang beriman daripada menurut jalan
Allah, kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu
menyaksikan (kebenarannya). Dan (ingatlah) Allah sekali-kali tidak lalai
daripada apa yang kamu kerjakan."
Bagaimanakah cara berdialog dengan mereka ?
Menguatkan Aqidah sebelum berdialog dengan Ahlil-Kitab
Aqidah merupakan benteng
umat Islam yang paling kuat. Maka soal ini perlulah diberikan perhatian
secukupnya sebelum berdialog dengan Ahlil-Kitab. Sememangnya mereka
bercita-cita besar agar aqidah kaum Muslimin tersesat kerana ia menjadi kubu
keselamatan, garis pertahanan dan sumber kekuatan umat Islam.
Umat Islam mestilah
memahami aqidah dengan kefahaman yang betul, seterusnya merasainya dan menjiwai
aqidah Islamiyah dalam seluruh kehidupan mereka.
Firman Allah SWT yang
maksudnya:
"Allah sendiri
menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia,
(demikian pula) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan, Tiada
Tuhan melainkan Dia Yang Maha Perkasa dan Maha Bijaksana” –QS (Aali-`Imran:18).
Inilah hakikat utama
yang menjadi tapak asas aqidah dan i'tiqad di dalam Islam; yakni tauhid
Uluhiyah dan tauhid Qiwamah/Pentadbiran; yang menjelaskan pentadbiran Allah
terhadap alam buana dan kehidupan yang dilakukan dengan penuh keadilan. Para
malaikat dan orang berilmu ta'at, patuh tanpa ragu-ragu dan tidak membantah
perkara yang tsabit datang dari Allah SWT.
Dengan ini, dapatlah menghapuskan
kekeliruan dan kesesatan yang ditaburkan oleh
Ahlil-Kitab (kepercayaan kepada sekutu-sekutu, tandingan-tandingan
dan anak-anak Allah lelaki dan perempuan).
Allah SWT
berfirman yang maksudnya:
"Sesungguhnya
agama (yang diredhai) di sisi Allah ialah Islam” –QS (Aali-`Imran:19)
Perlu difahami bahwa
Islam bukanlah semata-mata dakwaan, kata-kata yang diucapkan dengan lisan,
malah bukan kepercayaan yang dikandung dalam hati dengan diam dan tenang dan
bukannya upacara-upacara ibadat perseorangan yang ditunaikan oleh
individu-individu di dalam solat, haji dan puasa.
Islam adalah agama
penyerahan diri, keta'atan dan ikutan yang patuh. Islam ialah berhakimkan kitab
Allah SWT dalam segala urusan hamba. KeIslaman yang tunduk kepada perintah,
mengikut peraturan dan mematuhi undang-undang Allah SWT. Janganlah termasuk
dalam fikiran seseorang bahawa Islam itu merupakan kalimah syahadat yang diucapkan
oleh lisan atau tasdiq yang hanya mantap di hati sahaja tanpa diikuti oleh
kesan-kesannya yang amali di dalam seluruh kehidupan mereka.
Allah SWT
berfirman yang maksudnya:
"Apakah mereka
mencari agama yang lain dari agama Allah, sedangkan seluruh penghuni langit dan
bumi tunduk dan menyerah kepada-Nya baik secara sukarela mahupun secara
terpaksa, dan kepada-Nya mereka sekalian dikembalikan" –QS (Aali-`Imran: 83)
Mereka yang tidak ingin
mengikut Islam adalah seorang yang ganjil dan pelik. Sedangkan kesemua makhluk
Allah SWT beriman dan patuh kepada Allah SWT (Islam Ijbari). Sesiapa yang
enggan menerima Islam bererti enggan menerima agama Allah SWT. Ingat! Mereka akhirnya
akan kembali kepada Allah SWT tiada yang terkecuali.
"Dan sesiapa yang
mencari agama yang lain dari agama Islam, maka tidaklah akan diterima darinya,
dan di Akhirat kelak dia termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi" –QS
(Aali-`Imran:85)
Orang-orang yang tidak
menerima Islam dalam bentuk yang dikehendaki Allah SWT setelah mereka
mengetahui hakikatnya, maka mereka di Akhirat kelak akan berada dalam golongan
orang-orang yang rugi dan tidak terlepas dari`azab Allah SWT.
Mencari Titik
Pertemuan atau Kata Sepakat
Setelah difahami aqidah
yang benar mengikut ta'rif Allah SWT, juga diperkuatkan dengan amali di seluruh
kehidupannya, maka hendaklah mencari kata sepakat di antara orang beriman dan
Ahlil-Kitab. Berbincanglah secara terbaik kecuali dengan mereka yang
bertindak zalim atau melampaui batas.
Firman Allah SWT yang
maksudnya:
"Dan janganlah
kamu berdebat dengan Ahli-Kitab, melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali
dengan yang zalim di antara mereka, dan katakanlah (kepada mereka): "Kami
telah beriman kepada (al-Qu'ran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat
dan Injil) yang diturunkan kepadamu; dan Tuhan kami, juga Tuhanmu adalah satu;
dan kami hanya patuh dengan berserah diri kepada-Nya" –QS (al-Ankabut:46)
Kemudian serulah mereka
kepada agama yang benar serta membalas balik kata-kata mereka dengan hujah yang
bijaksana (hikmah). Sebagaimana Allah SWT menyeru Ahlil-Kitab supaya kembali
kepada agama yang benar.
Firman Allah SWT yang
maksudnya:
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai
Ahli-Kitab, marilah berpegang kepada suatu kalimah (ketetapan) yang tidak ada
perselisihan antara kami dan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah kecuali
Allah, dan tidak mempersekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula)
sebahagian kita menjadikan sebahagian yang lain sebagai tuhan selain Allah.
"Kemudian jika mereka berpaling, maka katakanlah kepada mereka:
Saksikanlah, bahawa kami adalah orang Islam.” –QS (Aali-'Imran:64)
Ajaklah mereka untuk bertaubat
dan beribadah kepada Allah SWT dengan ikhlas. Hanya menerima satu
kalimah yang adil dan benar untuk kita dan mereka.
Perkataan "Al-Sawa" (di dalam ayat di
atas), bermaksud kalimah yang serupa
bagi semua Rasul, kepada kitab yang diturunkan dan kepada pemikiran yang sempurna.
Ini adalah kalimah yang adil, benar dan tidak terpesong daripada kebenaran.
Apakah kalimah `Al-Sawa' itu ? kalimah itu adalah..`Janganlah menyembah selain daripada Allah' Yakni, kami dan kamu tidak menyembah selain
Allah SWT. Hanya mengesakan Allah SWT. Beribadah, taat dan patuh hanya
kepada-Nya.
Tidak syirik,
menyekutukan-Nya dengan yang lain dalam ibadah dan penyembahan. Tidak
mengatakan si polan itu tuhan, atau si polan itu anak tuhan, atau Allah SWT itu
tiga.Tidak pula menjadikan sebahagian yang lain sebagai Tuhan selain Allah SWT.
Al-Alusi berkata, dan diperkuatkan oleh riwayat yang dikeluarkan oleh
Tarmizi daripada Udai bin Hatim iaitu ketika ayat ini diturunkan, para sahabat
mengatakan: "Kami tidak menyembah
mereka wahai Rasulullah?" Maka jawab Baginda saw;" Adapun yang mereka halalkan daripada kamu dan apa yang
diharamkan, adakah kamu mengambil apa yang mereka katakan?" Jawabnya "Ya". Maka sabda Nabi saw: "Itulah dia"
Di antara titik-temu
yang lain di antara orang beriman dan Ahlil-Kitab ialah pada surah Aali-`Imran:84.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
"Katakanlah: Kami
beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kami dan kepada apa
yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Isyak, Ya'kub dan keturunannya dan
kepada apa yang dikurniakan kepada Musa, `Isa dan para Nabi dari Tuhan mereka.
Kami tidak membeza-bezakan sesiapa pun di antara mereka dan kami sekelian
Muslimin (menyerah diri) kepada-Nya” –QS (Aali-`Imran:84)
Orang yang beriman percaya dan tidak
membeza-bezakan para nabi sebelum mereka yang juga hanya beriman kepada Allah
SWT yang satu.
Penegasan dalam
perkara Kebenaran (Hujah)
Dalam berbincang dengan
Ahlil-Kitab, Al-Qur'an telah mengingatkan kita bahawa mereka ini suka berdebat
dengan tuntutan akal yang tidak waras. Pelik perangai mereka. Berbalah tentang
perkara yang mereka sendiri tidak tahu. Allah SWT telah menempalak dan
menzahirkan kejahilan Ahlil-Kitab yang berbantah-bantah dengan kebatilan dan
mempertikaikan Nabi `Isa a.s dan Nabi Ibrahim a.s.
Kisah kelahiran Nabi `Isa
a.s.
Allah SWT menjelaskan:
"Sesungguhnya
bandingan 'Isa di sisi Allah adalah sama dengan Adam. Dia ciptakan dari tanah,
kemudian Dia berfirman kepadanya: Jadilah! Maka ia pun muncul ke alam
al-wujud" –QS (Aali-`Imran: 59)
Kelahiran `Isa as adalah
satu kelahiran yang benar-benar aneh dibandingkan dengan kelahiran manusia biasa.
Namun apakah keanehan yang ada padanya jika dibandingkan dengan penciptaan Adam
a.s, bapa kepada semua manusia?
Kaum Ahlil-Kitab
berdebat dan mempertikaikan kelahiran Nabi `Isa a.s dan mengadakan pelbagai
kepercayaan karut dan dongeng disebabkan beliau dilahirkan tanpa bapa. Yang
peliknya, mereka tidak pula mengadakan cerita yang sama kepada Nabi Adam a.s.
Ahlil-Kitab mengakui Adam a.s dijadikan daripada tanah dan tiupan ruh dari
Allah SWT itulah yang telah menjadikan Adam a.s makhluk insan. Mereka tidak
mengatakan Adam a.s mempunyai unsur ketuhanan sepertimana Nabi `Isa a.s.
Allah SWT menegaskan
hakikat penciptaan Nabi `Isa a.s adalah sama hakikat dengan penciptaan Adam a.s
dengan secara terang. Adalah menghairankan bagaimana perdebatan kelahiran Nabi `Isa
a.s boleh berlaku sedangkan Allah SWT boleh menciptakan segala apa yang
dikehendaki dengan mudah.
Perbalahan tentang Nabi
Ibrahim a.s
Firman Allah SWT yang maksudnya:
Wahai Ahlil-Kitab!
Mengapakah kamu mempertikaikan tentang Ibrahim, sedangkan Taurat dan Injil
tidak diturunkan melainkan kemudian daripadanya. Apakah kamu tidak
berfikir?" –QS (Aali-Imran:65)
Kata Ibn Jarir daripada
Ibn Abbas, katanya : Nasrani Najran dan Ahbar yang beragama Yahudi berkumpul di
sisi Rasulullah saw dan di sana mereka bertengkar dan orang Ahbar (Yahudi)
berkata: “Ibrahim itu seorang Yahudi”,
dan berkata pula orang Nasrani : “Ibrahim
itu adalah seorang Nasrani”. Lalu Allah SWT menurunkan ayat di atas
(Aali-`Imran:65) kepada mereka.
Ayat di atas bermaksud: tidak pantas bagi kamu wahai orang Yahudi dan
Nasrani untuk berbalah dalam agama Ibrahim dan syariaatnya serta sebahagian
kamu mendakwa bahawa Ibrahim a.s adalah mengikut agama Yahudi, manakala
sebahagian yang lain mendakwa bahawa Ibrahim a.s itu mengikut agama Nasrani.
Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sekian lama selepas Nabi Ibrahim
a.s. Bagaimana mungkin dia jadi Yahudi, berpegang dengan Taurat sedangkan
Taurat tidak diturunkan melainkan selepasnya (kewafatannya) atau bagaimana dia
jadi Nasrani, sedangkan Injil tidak diturunkan melainkan selepas daripadanya,
iaitu beribu tahun? Sesungguhnya perbalahan kamu terhadap Nabi Ibrahim a.s
ternyata salah dan silap.
Maksud " Apakah kamu tidak berfikir"
adalah satu bentuk `istifham'
(pertanyaan) dan menempelak Ahlil-Kitab yang tidak boleh berfikir secara mudah
yakni; “ bagaimana mungkin orang yang
datang dahulu boleh mengikut apa yang yang datang kemudian.”
Seterusnya Allah SWT
berfirman yang maksudnya:
" Ingatlah! Kamu
ini (sewajarnya) bantah membantah tentang hal yang kamu ketahui, maka kenapa
kamu bantah-membantah tentang hal yang tidak kamu ketahui; Allah mengetahui
sedang kamu tidak mengetahui" –QS (Aali-Imran:66)
Maksudnya: Kamu wahai ahli
Kitab bertelagah dan hujah menghujah sama ada betul atau tidak hendaklah pada
hal yang kamu tahu saja. Seperti perbalahan tentang hukum-hakam yang terdapat
dalam Taurat dan Injil.
Kenapa pula kamu hendak
berbahas tentang Nabi Ibrahim a.s dan syariatnya? Ini kerana sudah diketahui
ramai bahawa Nabi Ibrahim a.s bukanlah Yahudi dan tidak pula Nasrani, kerana
Nabi Ibrahim a.s itu wujud lebih awal daripada kamu dengan jarak masa yang amat
lama.
Perdebatan sesama Ahlil-Kitab
mengenai urusan Nabi Ibrahim a.s adalah satu bentuk kejahilan mereka. Mereka
menyelewangkan fakta dan berdebat dengan perkara yang tidak pasti. Al-Qur'an
mengajar kita untuk tegas kepada mereka dalam hal kebenaran.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Ibrahim bukan
seorang Yahudi dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang
yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia
termasuk golongan orang-orang yang musyrik." –QS (Aali-`Imran: 67)
Maksudnya: Nabi Ibrahim
a.s itu tidak pernah menjadi Yahudi seperti dakwaan Yahudi, dan tidak pernah
menjadi Nasrani seperti dakwaan Nasrani, tetapi Nabi Ibrahim a.s itu adalah
seorang yang `hanif' (lurus dan
terhindar dari kesesatan) yakni tidak beraqidah sesat, mengikut jalan benar dan
lurus, dan baginda ialah seorang Islam, iaitu menyerah diri kepada Allah SWT,
dan ikhlas dalam beribadah kepada-Nya. Bukanlah Nabi Ibrahim a.s itu
mensyirikkan Allah SWT dengan Tuhan lain seperti dengan mengatakan Allah SWT itu
tiga dalam satu, atau berkata Uzair anak Allah atau Al-Masih anak Allah atau
yang lain-lain yang termasuk dalam kata-kata yang salah dan perbuatan buruk
serta keji.
Daripada Muslim, Tarmizi
dan Abu Daud daripada Anas r.a. berkata: Seorang lelaki datang kepada
Rasulullah saw lantas berkata: “Wahai
sebaik-baik manusia! Maka sabda Nabi s.a.w. : Itulah Ibrahim a.s.”
Kemudian Allah SWT
mengeluarkan hukuman yang tegas lagi adil dalam menangani isu yang sering
diperdebatkan.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Sesungguhnya
orang yang paling dekat kepada Ibrahim ialah orang yang mengikutnya dan Nabi
ini (Muhammad) serta orang yang beriman (dengan Muhammad) dan Allah adalah
pelindung semua orang yang beriman" –QS (Aali-`Imran: 68)
Ayat ini menerangkan ada
tiga golongan yang paling dekat dengan Nabi Ibrahim a.s dan paling layak untuk
dihubungkan kepadanya:
Pertama: Orang yang mengikutnya – yakni mereka yang
menerima dakwahnya, mengikut agama dan syariatnya selepas baginda wafat.
Kedua: Nabi Muhammad saw – yakni yang menyeru kalimah
tauhid seperti yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s
Ketiga : Mereka yang beriman – yakni mereka yang
beriman kepada Nabi Muhammad saw dan mengikutnya.
Ayat ini menerangkan
bahawa Nabi Muhammad saw lebih berhak dinasabkan kepada keturunan Nabi Ibrahim
a.s berbanding Ahlil-Kitab. Daripada Ibn Mas'ud bahawa Rasulullah
saw bersabda: “Sesungguhnya bagi setiap
nabi ada walinya, dan waliku ialah bapaku dan kekasih Allah SWT, Nabi Ibrahim
a.s” Kemudian baginda saw bacakan
firman Allah SWT yang bermaksud:
"Sesungguhnya
mereka yang paling layak terhadap Ibrahim adalah mereka yang mengikuti
ajarannya"
Menggunakan ayat-ayat
yang memuaskan logik
Al-Qur'anul-Hakim
berbicara dengan fitrah manusia, iaitu dengan menggunakan logik fitrah yang
realistik dan mudah untuk memahami persoalan-persoalan yang sulit mengikut pandangan
manusia. Firman Allah SWT yang maksudnya:
" Tidaklah wajar
bagi seorang manusia yang dikurniakan Allah kepadanya kitab suci, hikmat dan
kenabian kemudian dia berkata kepada manusia: Hendaklah kamu menjadi para
penyembahku selain dari Allah. Tetapi (yang wajarnya dia berkata): Hendaklah
kamu menjadi para Rabbaniyin (hamba-hamba Allah yang patuh) kerana kamu telah
mengajar kitab Taurat dan disebabkan kamu tetap mempelajarinya. Dan tidak pula
(wajar) dia menyuruh kamu mengambil malaikat dan Nabi-Nabi sebagai tuhan-tuhan.
Apakah wajar dia menyuruh kamu melakukan kekafiran sesudah kamu menjadi
orang-orang Muslim." –QS (Aali-`Imran:79-80)
Allah SWT menjelaskan
adalah tidak mungkin Nabi `Isa a.s mendakwa dirinya mempunyai sifat Uluhiyah
yang menuntut `Ubudiyah dari manusia. Apa yang diminta adalah menjadi para
Rabbaniyin kerana mereka mempunyai ilmu pengetahuan tentang kitab suci dan
telah mempelajarinya. Hendaklah menyerah diri kepada Uluhiyah Allah SWT.
Nabi `Isa a.s sama
sekali tidak menyuruh manusia mempertuhankan malaikat dan Nabi-Nabi. Beliau
tidak menyuruh manusia menjadi kafir selepas mereka Islam. Beliau datang untuk
menghidayatkan manusia kepada Allah SWT dan bukannya untuk menyesatkan mereka.
Beliau datang untuk membimbing mereka kepada Islam dan bukannya untuk
mengkafirkan mereka.
Dari sini, nyatalah
pembohongan yang dilakukan oleh segolongan Ahlil-Kitab kepada Nabi
`Isa as.
Ancaman dan Peringatan
bagi Ahlil-Kitab
Setelah mengemukakan
pelbagai dalil yang menunjukkan titik-temu orang Islam dan Ahlil-Kitab; juga
penegasan dan pembetulan terhadap kefahaman Ahlil-Kitab yang terpesong, maka
seterusnya Allah SWT memberikan peringatan dan ancaman terhadap Ahlil-Kitab
yang mengingkari ayat-ayat Allah SWT.
Sikap Ahlil-Kitab yang
ingin menyesatkan orang Islam
Allah SWT mengingatkan
kita bahawa sesetengah Ahlil-Kitab tidak merasa puas dengan kesesatan mereka,
bahkan mereka cuba pula untuk menyesatkan orang lain.
Firman Allah SWT yang
bermaksud:
"Segolongan
ahli-Kitab suka dan berangan-angan sekiranya mereka dapat menyesatkan kamu,
padahal mereka sebenarnya tidak menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan
mereka pula tidak menyedari (akibat yang buruk itu)." - QS (Aali-`Imran:
69)
Niat jahat dan cita-cita
mereka adalah sangat tinggi, bukan sekadar berharap tetapi berusaha menimbulkan
kekeliruan dalam agama Islam bagi menyelewengkan umat Islam dari agama mereka.
Al-Qurtubi berkata: Ayat
ini diturunkan untuk Mu’az bin Jabal, Huzaifah bin Al-Yaman dan Amar bin Yasir
ketika kaum Yahudi Bani Nadhir, Bani Qainuqa' dan Bani Quraizah mengajak mereka
kepada agama Yahudi. Mereka ingin menyesatkan sahabat-sahabat Nabi
saw, padahal sebenarnya mereka telah menyesatkan diri mereka sendiri tetapi
mereka tidak menyedari kerana telah dibutakan oleh syaitan.
Cara Ahlil-Kitab
menyesatkan manusia
Adalah perlu mengetahui
bagaimana pihak Ahlil-Kitab mengelirukan dan memesongkan umat Islam. Mereka
telah merekacipta kebatilan dengan hawa nafsu mereka. Al-Qur'an menjelaskan
dalam ayat ke-70 dalam surah Aali-`Imran yang maksudnya:
"Wahai ahli
kitab, kenapa kamu melindungkan (mencampur-adukkan) kebenaran dengan kebatilan
dan kamu menyembunyikan kebenaran sedangkan kamu mengetahuinya"
Dua cara telah digunakan
untuk menyesatkan manusia:
Pertama: Dengan mencampur-adukkan kebenaran dengan kebatilan sehingga
timbul kekeliruan sehingga tidak dapat dibezakan.
Kedua : Dengan menentang dan menyembunyikan kebenaran daripada
diketahui orang.
Ahlil-kitab menggunakan
cara di atas bagi memesongkan aqidah umat Islam. Mereka menafsirkan nas yang
terdapat dalam kitab mereka yang menunjukkan kebenaran Nabi saw secara jahat.
Ada pula yang menimbulkan perasaan ragu-ragu terhadap orang yang lemah imannya.
Sebahagian yang lain menyembunyikan fakta yang tidak disukai.
Pembalasan di hari kiamat
Perbuatan Ahlil-Kitab
yang menyembunyikan kebenaran dan mencampur-adukkan kebatilan adalah sesuatu
yang hina. Azab Allah SWT yang dasyat akan menanti bagi mereka yang telah
mengingkari ayat-ayat Allah SWT.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
" Bagaimanakah
kelak apabila Kami kumpulkan mereka di suatu hari (Qiamat) yang tiada sebarang
keraguan itu? Dan setiap orang yang disempurnakan balasan terhadap segala
amalan telah dilakukannya dan mereka sekali-kali tidak akan dianiayai" –
QS (Aali-`Imran: 25)
Bagaimanakah kelak… yang dimaksudkan ialah suatu ancaman yang
menggerunkan hati Mu'min apabila dia menyedari kesungguhan hari kiamat dan kebenaran
pertemuan dengan Allah SWT. Ancaman ini juga ditujukan kepada
Ahlil-Kitab, kaum atheis dan golongan yang pendakwa-pendakwa Islam tetapi
kosong aqidahnya.
Cabaran bermubahalah
Seterusnya bagi
Ahlil-Kitab yang masih berdegil, Allah SWT mendatangkan ayat tentangan yang
keras iaitu berkenaan cabaran untuk `bermubahalah'.
Mereka dicabar supaya mengingini kematian dengan berkata dengan lidah mereka
sendiri: “Moga-moga kami mati,” ataupun
berkata sesuatu yang mempunyai makna sedemikian. Ibnu Abbas r.a. meriwayatkan
bahawa `mubahalah' hendaklah dengan
berdo’a dengan bersungguh-sungguh dengan berkumpul bersama-sama dengan
orang-orang beriman di satu tanah lapang, kemudian kedua-dua pihak itu
hendaklah meminta kematian atau laknat untuk pihak yang berdusta.
Dalam peristiwa mubahalah diantara Rasulullah saw dengan
Nasrani Najran, Allah SWT berfirman yang maksudnya:
"Sesiapa yang
membantahmu (wahai Muhammad) tentang kisah `Isa sesudah datang ilmu (yang
jelas) maka katakanlah (kepadanya): "Marilah kita memanggil anak-anak kami
dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan
diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah (memohon kepada Allah dengan
bersungguh-sungguh) kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan
kepada orang yang dusta " – QS (Aali-`Imran:61)
Kaum Nasrani Najran
merasa takut kepada akibat yang akan diterima dan terus menolak ajakan bermubahalah itu. Walaupun kebenaran
ketara dengan jelas, namun mereka tetap tidak beriman kerana menjaga kedudukan
mereka di kalangan kaum mereka, dan kerana sayangkan kuasa, pangkat,
kepentingan dan nikmat kesenangan yang diperolehi oleh pegawai tinggi gereja.
Yang menghalang mereka beriman bukanlah kerana tiada dalil yang jelas tetapi
adalah akibat dari kepentingan-kepentingan diri disebabkan tamak haloba dan
hawa nafsu.
Bukan sahaja kaum
Nasrani Najran takut untuk bermubahalah,
malah kaum Yahudi juga takut kepada mubahalah.
Mereka tidak mengharapkan kematian selama-lamanya kerana kesalahan dan dosa
yang mereka lakukan. Orang Yahudi sangat membenci kematian.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
" Dan mereka
tidak akan mengingini kematian buat selama-lamanya kerana kesalahan-kesalahan
yang telah diperlakukan oleh tangan-tangan mereka (sendiri). Dan Allah Maha
Mengetahui siapa orang yang teraniayai"- QS (Al-Jumu'ah:7)
Ibnu Jarir di dalam
kitab tafsirnya menyatakan : "
Disampaikan kepada kami sabda Nabi saw: Sekiranya orang Yahudi mengingini
kematian, nescaya mereka akan mati dan mereka akan melihat tempat duduk mereka
di dalam neraka. Sekiranya orang yang bermubahalah dengan Rasulullah saw
keluar, nescaya mereka akan kembali tanpa menemui ahli(kaum) harta benda
mereka" Riwayat ini disampaikan kepada kami oleh Abu Karib, daripada
Zakaria bin Adi, daripada Ubaidullah bin Amru, daripada Abd Karim daripada Ibn
Abbas daripada Rasulullah saw.
Adil dan Seimbang
dalam berdialog
Islam adalah agama yang
adil. Terdapat sebahagian kecil Ahlil-Kitab telah beriman kepada Allah SWT. Di
antara mereka yang telah beriman di zaman Rasulullah saw ialah Abdullah ibn
Salam, Asad ibn `Ubayd, Tha'labah ibn Syua'bah dan Ka'ab ibn Malik. Allah swt
telah memuji mereka dan menyarankan kaum Muslimin berlaku adil kepada mereka.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
"Mereka tidak
sama. Di antara Ahlil-Kitab ada golongan yang ta'at dan lurus. Mereka membaca
ayat-ayat Allah di waktu malam dan mereka sujud (bersembahyang)” –QS (Aali-`Imran: 113)
Ayat di atas telah
menunjukkan pengecualian kepada kaum Ahlil-Kitab yang beriman. Al-Qur'an
menggambarkan hubungan mereka dengan Allah SWT yang sama dengan hubungan
orang-orang Mu'min yang sejati. Mereka menjaga agama Allah SWT, melaksanakan
tugas-tugas keimanan dan berlumba-lumba mengerjakan kebaikan.
Ada juga golongan
Ahlil-Kitab yang menjaga amanah dan tidak pernah makan hak-hak orang lain
walaupun jumlahnya sangat besar. Namun ada juga yang sebaliknya. Bersikap
khianat dan bertangguh-tangguh.
Firman Allah SWT yang
maksudnya:
"Dan di antara
kaum Ahlil-Kitab ada orang yang kalau engkau mengamanahkannya menyimpan
sejumlah harta yang banyak nescaya dia akan mengembalikannya kepada engkau, dan
di antara mereka pula ada yang engkau mengamanahkannya menyimpan satu dinar
nescaya dia tidak akan mengembalikannya kepada engkau kecuali engkau selalu
menagihnya. Yang demikian itu lantaran mereka mangatakan: `Tidak ada dosa bagi
kami terhadap orang yang buta huruf. Mereka berkata dusta terhadap Allah,
padahal mereka mengetahui (mereka adalah berdusta), sebenarnya siapa yang
menepati janji (yang dibuatnya) dan bertaqwa, maka sesungguhnya Allah menyukai
orang yang bertaqwa” –QS (Aali-`Imran:
75-76)
Ahli tafsir meriwayatkan
tentang sebab-sebab turunnya ayat di atas. Mengikut Ibn Abbas r.a. beliau
berkata:
"Ada seorang lelaki mengamanahkan 1200
tahil emas kepada Abdullah bin Salam dan harta itu dikembalikan semula
kepadanya. Ada seorang lelaki lain pula mempertaruhkan satu dinar kepada orang
Yahudi, iaitu Fankhas bin A'zura tetapi dikhianatinya. Maka turunlah kedua-dua
ayat ini.”
Maknanya: Terdapat satu
golongan Yahudi, apabila diamanahkan kepadanya harta yang banyak dan bernilai,
dikembalikan semula semua harta itu apabila diminta tanpa sebarang kekurangan.
Terdapat juga golongan yang sebaliknya walaupun harta yang diamanahkan
kepadanya sedikit.
Golongan ini bersikap
demikian kerana mereka terdiri daripada Ahlil-Kitab dan mendakwa tidak menjadi
satu dosa menghalalkan harta yang bukan seagama dengan mereka, iaitu terhadap
bangsa Arab yang buta huruf. Golongan khianat ini telah melakukan pendustaan
terhadap Allah SWT dengan sebab perkataan mereka sedangkan mereka menyedari
kata-kata dusta mereka. Bahkan tiada suatu pun kitab samawi atau akal fikiran
yang waras menghalalkan memakan harta orang lain dengan cara yang bathil, tidak
kira apa pun keturunan atau kepercayaan mereka.
Al-Qur'an mengajarkan
bahawa perlu ada sikap seimbang (tawazun) dan juga sikap berhati-hati bila
berurusan dengan Ahlil-Kitab (kafir). Tidak semua interaksi muamalah bersama
mereka adalah salah.
Allah SWT juga memuji
tokoh-tokoh Hamba-Nya yang dipilih menjadi Rasul dari kalangan mereka.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
"Sesungguhnya
Allah telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim dan keluarga `Imran di atas
sekelian manusia yang lain. Iaitu satu keturunan yang setengahnya berasal dari
setengahnya yang lain. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".- QS
(Aali-`Imran: 33-34)
Ayat ini menyebut Adam
a.s dan Nuh a.s sebagai dua individu dan menyebut keluarga Ibrahim a.s dan
keluarga `Imran (Ahlil-Kitab) sebagai dua keluarga. Ini untuk memberi
isyarat bahawa Adam a.s dan Nuh a.s dipilih kerana tubuh dan peribadi
kedua-duanya; sedangkan Ibrahim a.s dan `Imran adalah dipilih kerana peribadi
dan kerana zuriat kedua-duanya sekali.
Al-Qur'an juga memuji
Sayyidah Maryam dan mengistemewakannya dari wanita-wanita di dunia:
Firman Allah SWT yang maksudnya:
" Dan (ingatlah)
ketika malaikat berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya Allah telah memilihmu dan
membersihkanmu serta melebihkanmu di atas sekalian perempuan yang lain" –
QS (Aali-`Imran:42)
Di sinilah ternyata
kebesaran agama Islam dan ternyata kebenaran sumbernya. Nabi Muhammad saw,
Rasul Islam yang telah menerima pendustaan dan bantahan dari Ahlil-Kitab; namun
Al-Qur'an telah membentangkan penjelasan dari Allah SWT tentang hakikat
Sayyidah Maryam yang telah dilebihkan Allah SWT di atas sekelian
perempuan-perempuan yang lain. Manakah kebesaran yang lebih besar dari agama
Islam ? Manakah dalil yang lebih jelas dari ini yang menunjukkan benarnya
sumber agama ini dan benarnya pembawanya yang jujur dan amanah.
Tidak Mengikut
Ahlil-Kitab (Bertaqlid buta)
Setelah menjelaskan
penyelewangan aqidah Ahlil-Kitab, Allah SWT memperingatkan kita umat Islam agar
tidak mengikut jejak langkah Ahlil-Kitab dan terpedaya dengan mereka.
Ahlil-Kitab sangat berusaha dengan segala kekuatan dan tipudaya bagi
memesongkan aqidah umat Islam. Apabila mereka gagal memerangi secara terbuka,
mereka memeranginya secara sulit. Apabila gagal memerangi secara bersendirian,
mereka menggunakan barisan Munafiqin yang berpura-pura Islam; atau menggunakan
orang-orang yang mempunyai hubungan dengan orang Islam bagi melemahkan aqidah
ini dari dalam. Mereka memperdaya umat Islam dengan sistem-sistem hidup yang
lain dari sistem hidup Islam; diperindahkan undang-undang dan
peraturan-peraturan yang lain dari undang-undang Islam. Mereka tidak akan
berhenti sehingga umat Islam redha dan mengikut mereka.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
" Wahai
orang-orang beriman! Jika kamu mengikuti sekumpulan mereka yang dikurniakan
kitab, nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang-orang kafir selepas
kamu beriman. Dan bagaimanakah kamu sanggup menjadi kafir, sedangkan kamu
dibacakan ayat-ayat Allah kepada kamu dan Rasul-Nya berada di tengah-tengah
kamu? Siapa yang berpegang teguh kepada Allah, maka bererti dia telah diberi
hidayat kepada jalan yang lurus " –QS (Aali-`Imran: 100-101)
Sebab turunnya kedua-dua
ayat ini mempunyai perkaitan dengan seorang pemimpin Yahudi yang bernama Syas
bin Qais Al-Yahudi. Debu-debu kejahiliahan sangat terbenam dalam dirinya dan
sangat besar kekafirannya dan dengkinya terhadap kaum Muslimin. Suatu ketika,
beliau berjalan melintasi sahabat-sahabat Nabi saw dari kabilah Aus dan Khazraj
yang sedang berbincang dalam satu masjlis. Syas bin Qais sangat
marah melihat hubungan baik sesama umat Islam, lalu dia berkata: “Tidak! Demi Allah, kita tidak lagi
mempunyai keputusan bersama mereka bila mereka berkumpul di negeri ini.”
Lalu dia menyuruh salah
seorang pemuda Yahudi untuk bersegera pergi ketempat sahabat-sahabat tadi dan
duduk bersama mereka. Kemudian ingatkan mereka tentang `Ats – salah satu hari penting mereka di zaman jahiliyah – serta
apa yang dilakukan di dalamnya. Lantunkan syair-syair yang biasa mereka
dendangkan dahulu pada hari `Ats itu.
Si pemuda itu pun melakukannya. Para sahabat dari kabilah Aus dan Khazrah pun
membicarakan hal itu, lalu mereka berselisih dan saling membanggakan diri,
hingga ada dua orang yang berasal dari daerah berbeza bangun dan saling
berdebat. Perdebatan beralih kepada kemarahan dan mereka berkata " Pulanglah kamu! Ambil senjata !
Tempat kami adalah di al-Harrah”
Mereka berangkat ke
sana. Kabilah Aus dan Khazrah bergabung dengan kelompok masing-masing sama
seperti zaman perselisihan mereka ketika jahiliyah.
Berita itu tiba di
pengetahuan Rasulullah saw dan Baginda saw lantas keluar menemui mereka
disertai dengan beberapa orang muhajirin. Nabi saw bersabda “Wahai
sekalian kaum Muslimin, takutlah kepada Allah, takutlah kepada
Allah! Apakah masih juga dengan alasan jahiliyah sementara aku
berada di tengah-tengah kalian, sesudah Allah memberikan petunjuk kepada kalian
untuk menerima Islam, memuliakan kalian dengannya, yang dengannya pula, ia
memutus perkara jahiliyah dari kalian, menyelamatkan kalian dari kekafiran
serta mempersatukan kalian; lantas kalian kembali lagi kepada kekafiran yang
pernah kalian alami?”
Akhirnya sahabat-sahabat
Ansar tersedar bahawa apa yang berlaku adalah dari godaan syaitan serta
tipu-daya musuh-musuh mereka. Mereka melepaskan senjata dari tangan-tangan
mereka dan menangis. Orang-orang dari kalangan Aus dan Khazraj saling
berpelukan. Kemudian mereka meninggalkan tempat tersebut bersama Rasulullah saw
dalam keadaan patuh. Allah telah memadamkan tipu-daya musuh Allah SWT, lalu
Allah SWT menurunkan ayat diatas.
Umat Muslimin ditegah
menjadi pak turut kepada Ahlil-Kitab. Perbuatan mengikut Ahlil-Kitab dan
menerima arahan daripada mereka, perbuatan mengambil dan memakai peraturan-peraturan
dan undang-undang kehidupan mereka dari awal-awal lagi membawa erti kekalahan
batin. Keraguan terhadap kemampuan Islam dan peraturan Allah untuk memimpin dan
mengaturkan kehidupan manusia adalah merupakan benih kekufuran.
Benih ini akan sedikit demi sedikit tertanam dalam hati tanpa disedari olehnya.
Firman Allah SWT yang maksudnya:
"Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang kepercayaan kamu
di luar dari kalangan kamu sendiri (seagamamu); kerana mereka sentiasa berusaha
untuk merosakkan kamu. Mereka suka kepada sesuatu yang menyusahkan kamu.
Tanda-tanda kebencian telah pun jelas dari mulut mereka dan apa yang
disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah
menjelaskan ayat-ayat (Kami) kepada kamu, jika kamu mengerti (118). Ya, kamulah
yang kasihkan mereka, sedangkan mereka tidak kasihkan kamu. Kamu beriman kepada
semua kitab Allah dan apabila mereka bertemu dengan kamu, mereka berkata: `Kami
telah beriman, dan apabila mereka berkumpul sesama sendiri mereka menggigit
jari kerana terlalu marah terhadap kamu! Katakanlah: Matilah kamu dengan
kemarahan kamu itu! Sesungguhnya Allah amat mengetahui segala isi dada (119).” –
QS (Aali-`Imran:118-119)
Ayat-ayat ini
menjelaskan tentang tipu daya Ahlil-Kitab serta apa yang selalu mereka
tunggu-tunggukan dari Islam dan pengikutnya. Ia mendedahkan niat jahat
Ahlil-Kitab dan memperingatkan kaum Muslimin berwaspada terhadap Ahlil-Kitab
yang tidak beriman.
Ahlil-Kitab berpura-pura
menunjukkan rasa mesra kepada kaum Muslimin di saat-saat Kaum Muslimin berada
di dalam kedudukan yang kuat dan dapat mengalahkan mereka, sedangkan gerak-geri
mereka mendustakan mereka. Orang-orang Islam yang tertipu kepada mereka lalu
membalas dengan memberikan kemesraan dan menaruh kepercayaan kepada mereka;
sedangkan Ahli-Kitab merancang tipu daya jahat siang dan malam bila terluang.
Al-Qur'an menyampaikan
amaran dan peringatan ini untuk membuka mata kelompok Muslimin supaya melihat
hakikat sebenar dan menyedarkan tipu-daya musuh tradisional mereka yang
selama-lamanya tidak bersikap ikhlas terhadap mereka. Hasad dengki dan dendam
kesumat ini tidak terbatas kepada suatu tempoh masa tertentu, malah berterusan
dan menjadi hakikat hingga masa hadapan.
Pemisahan yang nyata
(Bara') dengan Ahlil-Kitab adalah satu kemestian kepada orang Islam. Ayat-ayat
ini menjelaskan tipu daya mereka kepada orang-orang Islam. Ia memperingatkan
kepada kita untuk tsabat dalam fikrah kita dan tidak mengikut dan
mencontohi ahlil-Kitab.Dalil-dalil al-Qur'an mendidik hati umat
Islam untuk memahami kecelikan tipu daya ahlil-kitab agar kita dapat memutuskan
kecenderungan perasaan, pemikiran, persepsi dan amalan kepada mereka.
Orang-orang Islam yang
mengabaikan perintah Allah SWT dan mengambil mereka sebagai ikutan dan rujukan
dalam perjalanan hidup; sebenarnya telah membuka dada dan hati mereka kepada
musuh Allah SWT. Adalah amat malang bagi segolongan kaum Muslimin yang telah
sanggup memperkecilkan agama sendiri demi beradap sopan dengan Ahlil-Kitab (kafir). Malah
kita mengelak dari menyebut keindahan agama Islam kepada mereka.
Allah swt mengingatkan
kita dalam firman-Nya yang bermaksud:
"Dan janganlah
kamu jadi seperti orang-orang yang berpecah-belah dan berselisih faham sesudah
datang keterangan-keterangan yang jelas kepada mereka. Dan merekalah
orang-orang yang mendapat azab yang amat besar” –QS (Aali-`Imran:105)
Ayat ini mengingatkan
kelompok Muslimin supaya jangan berpecah-belah dan bertelagah sesama sendiri;
dan seterusnya memberi amaran dari menerima akibat yang telah menimpa kaum
Ahlil-Kitab yang telah memikul amanah agama Allah. Namun mereka berpecah-belah
dan berbalah sesama sendiri sehingga Allah telah menyerahkan amanah kepada
kelompok Muslimin yang bersaudara. Kaum Ahlil-Kitab pula akan menerima azab
keseksaan pada hari kiamat.
Apakah perkara yang
boleh diambil dari Ahlil-Kitab?
Rasulullah saw telah
menunjukkan sikap yang keras terhadap para sahabat-sahabatnya Ridhwanullahu
`alaihim dalam perkara menerima sesuatu yang bersangkutan dengan aqidah dan
undang-undang serta peraturan (dari sumber yang lain). Namun Baginda saw
memberi kelapangan dalam menerima fikiran dalam urusan kehidupan yang amali
seperti urusan pertanian dan jual-beli.
Di dalam Tafsir Fi-Zilalil
Qur’an; dinyatakan Imam Ahmad berkata – Kami telah diceritakan oleh Abdur
Raziq, kami telah diberitakan oleh Suffian dari Jabirb dari asy-Sya'bi dari
Abdullah ibn Tsabit katanya: Umar r.a telah datang menemui Nabi saw lalu
berkata: “Wahai Rasulullah! Saya telah
menyuruh seorang saudara Yahudi dari suku kaum Bani Quraidzah lalu dia menulis
untuk saya koleksi-koleksi kitab Taurat. Sukakah saya kemukakan koleksi-koleksi
itu kepada mu?” Kata (Abdullah bin Tsabit): Lalu berubahlah muka Rasulullah
saw – kata Abdullah bin Tsabit: Aku pun membisik kepada Umar r.a: “Tidakkah engkau lihat muka Rasulullah saw
berubah?” Umar r.a pun terus berkata: “Saya
redha menerima Allah sebagai Tuhan, menerima Islam sebagai agama dan menerima
Muhammad sebagai Rasul.” Kata (Abdullah ibn Tsabit): Nabi saw kelihatan
sukacita dan bersabda:
“Demi Allah yang nyawaku berada dalam genggaman
tangan-Nya, andainya Musa a.s ada di dalam kalangan kamu dan kamu mengikutnya
dan kamu meninggalkan aku, nescaya kamu sesat. Sesungguhnya kamu merupakan
bahagian untukku dari umat-umat manusia dan aku merupakan untuk kamu dari
antara para anbia'.”
Bagaimana jika Ahlil-Kitab
enggan menerima da'wah
Allah SWT mengajar orang-orang
yang beriman tentang apa yang wajib mereka lakukan apabila Ahlil-Kitab(kafir)
terus menerus berdegil sebagaimana firman Allah yang bermaksud
" .....Maka
sekiranya mereka suruh berpaling, maka katakanlah kamu bersaksi sesungguhnya
kami adalah orang Islam"- QS (Aali-`Imran:64)
Maksudnya: Sekiranya
orang kafir itu enggan menerima dakwah yang benar dan berpaling daripada
kebenaran kerana kedegilan dan kekufuran mereka, maka tak usahlah berbincang
atau berdebat atau berbahas dengan mereka lagi. Katakan kepada mereka: “Bersaksilah bahawa kami adalah orang Islam
yang berpegang kebenaran, bukannya seperti kamu yang terus berada dalam
kebatilan.”
Ayat di atas telah
digunakan oleh Nabi saw dalam sebahagian kandungan surat Baginda saw yang
diutuskan kepada para raja dan ketua negara untuk menyeru mereka supaya memeluk
Islam. Antaranya surat kepada Hercules, raja Rom.
Daripada Muhammad saw
kepada Hercules, pembesar Rom, selamat sejahtera kepada sesiapa yang mengikuti
kebenaran (petunjuk). Sesungguhnya aku menyeru engkau kepada seruan Islam.
Islamlah, nescaya engkau akan selamat, maka Allah memberi pahala kepada engkau
dua kali ganda. Sekiranya engkau ingkar, maka engkau akan mendapat dosa seluruh
rakyat dan bangsa engkau. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Katakanlah
wahai ahlil kitab, marilah kepada kalimah yang sama (satu) diantara kami dan
kamu iaitu janganlah kita sembah selain dari Allah dan jangan kita menyengutukan
Nabi-Nya dengan sesuatu"
Wallahu’alam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan