Surah
ke 78:40 ayat
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
عَمَّ يَتَسَآءَلُونَ (١)
عَنِ ٱلنَّبَإِ ٱلۡعَظِيمِ (٢) ٱلَّذِى هُمۡ فِيهِ مُخۡتَلِفُونَ (٣) كَلَّا
سَيَعۡلَمُونَ (٤) ثُمَّ كَلَّا سَيَعۡلَمُونَ (٥) أَلَمۡ نَجۡعَلِ ٱلۡأَرۡضَ
مِهَـٰدً۬ا (٦) وَٱلۡجِبَالَ أَوۡتَادً۬ا (٧) وَخَلَقۡنَـٰكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا
(٨) وَجَعَلۡنَا نَوۡمَكُمۡ سُبَاتً۬ا (٩) وَجَعَلۡنَا ٱلَّيۡلَ لِبَاسً۬ا
(١٠) وَجَعَلۡنَا ٱلنَّہَارَ مَعَاشً۬ا (١١) وَبَنَيۡنَا فَوۡقَكُمۡ سَبۡعً۬ا
شِدَادً۬ا (١٢) وَجَعَلۡنَا سِرَاجً۬ا وَهَّاجً۬ا (١٣) وَأَنزَلۡنَا مِنَ
ٱلۡمُعۡصِرَٲتِ مَآءً۬ ثَجَّاجً۬ا (١٤) لِّنُخۡرِجَ بِهِۦ حَبًّ۬ا وَنَبَاتً۬ا
(١٥) وَجَنَّـٰتٍ أَلۡفَافًا (١٦)
Tentang apakah mereka bertanya-tanya?
(1) Tentang berita yang besar. (2) Yang mereka (ragu-ragu dan) berselisihan
mengenainya. (3) Jangan! (Janganlah mereka bersikap demikian!) Mereka akan
mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari balasan itu). (4) Sekali lagi
jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka akan mengetahui kelak (tentang
apa yang akan menimpa mereka). (5) (Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami
menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami telah
menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? (6) Dan gunung-ganang
sebagai pancang pasaknya? (7) Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang?
(8) Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat? (9) Dan Kami telah
menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)? (10) Dan
Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa untuk mencari
rezeki? (11) Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang
kuat kukuh? (12) Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang
terang-benderang cahayanya? (13) Dan Kami telah menurunkan dari awan, air
(hujan) yang mencurah-curah. (14) Untuk Kami mengeluarkan dengan air itu,
biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan. (15) Serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut
pokoknya? (16)
MUQADDIMAH DAN MULABASAT SURAH
Surah ini adalah surah Makkiyyah. Oleh itu
tahulah kita suasana yang dihadapi oleh Nabi
saw dan orang Mukmin yang berada di Makkah di ketika itu.
Dakwah Nabi saw ditentang dan banyak cabaran
yang perlu ditempuhi. Termasuklah berita besar(An-Naba) yang dibawa Baginda saw
menjadi suatu isu tohmahan. Orang-orang kafir Quraisy mempersoalkan berita besar
ini. Mereka memperkatakannya bertujuan untuk mengejek dan memperlekehkan berita
besar yang diwar-warkan oleh Nabi saw walaupun ia jelas kebenarannya. Oleh itu
Allah SWT menempelak sikap mereka dan mengetuk hati-hati mereka dengan surah
ini.
TADDABUR AYAT
Ayat 1-3
عَمَّ يَتَسَآءَلُونَ (١)
Tentang apakah
mereka bertanya-tanya? (1)
Secara balaghahnya, Allah SWT mengecam
sikap orang-orang kafir Quraisy di waktu itu yang saling bertanya sesama
sendiri tentang sesuatu perkara yang tidak sepatutnya dipersoalkan lagi. Ia
adalah suatu perkara yang datangnya dari Sang Pencipta dan Sang Pentadbir
sekelian alam.
Ada yang mempersoalkannya secara
mengejek-ngejek dan merendah-rendahkan Rasulullah saw. Seolah-olah perkara yang
disampaikan Nabi saw adalah mustahil dan tidak dimasuk akal.
عَنِ ٱلنَّبَإِ ٱلۡعَظِيمِ
(٢)
Tentang berita yang besar. (2)
Disini Allah SWT tidak menyebutkan perkara
yang dipertikaikan secara tepat, tetapi Allah SWT menyebutkannya sebagai ‘berita
yang amat besar”.
Terdapat
tiga pendapat ulama’ berkenaan `berita besar’ ini yakni;
1. Hari Kiamat/Hari Kebangkitan (Kebanyakan tafsir mengambil pendapat
ini).
2. Kedatangan Nabi Muhammad saw.
3. Al-Qur’an
Ketiga-tiga pendapat ini telah ditarjih
(diterima pakai).
Seorang Mujahid dan ulama’ besar berasal dari
Syria, As-Syeikh Sa’id Hawa dalam kitabnya al-Asas Fi Tafsir (15 jilid tafsir
30 juzuk) telah mengatakan bahawa ‘berita besar’ itu ialah Al-Qur’an. Pendapat
ini diambil dari tiga orang mufassir yakni Ibnu Abbas (sahabat), Mujahid dan
Qatadah (kedua-duanya tabi’in).
Sesungguhnya berita yang besar ini
(Al-Qur’an) telah merubah garis perjalanan hidup manusia ke jalan yang lurus.
Orang-orang kafir menghina Al-Qur’an dengan
pelbagai tohmahan seperti Al-Qur’an itu ialah sihir, syair dan merupakan kalam
dari Nabi Muhammad saw.
Bagaimana dengan sikap kita?
Apakah kita benar-benar yakin terhadap
Al-Qur’an atau sekadar dibibir sahaja? Adakah kita memandang Al-Qur’an
sepertimana orang-orang kafir Quraisy terdahulu memandangnya? Mereka tidak
mengetahui hakikatnya, tidak menghayati kebenaran yang terkandung didalamnya
dan mereka hanya menumpu kepada hal-hal ritual dan mengecilkan peranannya.
Jika kita meyakini bahawa Al-Qur’an ini adalah
‘berita besar’ datang dari Allah SWT, nescaya kita akan merasa gerun dan
takut serta akan mengubah sikap kita terhadapnya. Cara kita memandang Al-Qur’an
juga akan berbeza dari orang yang tidak meyakininya.
Al-Qur’an bukan setakat perhiasan, dimuliakan
fizikalnya dan dibaca sahaja. Ia perlu diimani, dipelihara,dijaga adab-adab
terhadapnya, ditaddabur ayat-ayatnya, diamalkan dan didakwahkan setiap
pesanan-pesanan yang ada. Muhasabahlah diri. Adakah kita sudah memberikan
hak-hak Al-Qur’an itu.
Mengapa ‘berita besar’ ini susah untuk
dipercayai dan diyakini walaupun ia datang daripada Allah SWT? Ia berkaitan
dengan ‘qimmatul aqidah’ (قمة عقيدة).
Qimmatul aqidah
adalah puncak aqidah yakni hakikat iman dan Islam yang di dalam kalimah tauhid;
La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah, pada maksud dan
syarat-syaratnya. Apabila sahabat masuk Islam, seketika itu juga ia meninggalkan
segala masa lalunya di era jahiliyyah dan berpindah sejauh-jauhnya dari dunia
jahiliyyah.
Kalimah syahadah ini
bukanlah sekadar kata-kata yang diucapkan berulang-ulang dengan lidah tanpa
kesedaran, penghayatan terhadap maksud dan terkesan terdahap kehidupan. Ini
kerana ia mendasari sistem kehidupan itu sendiri dan kepada siapa ‘loyalty’
itu diberikan, terhadap siapa kita berlepas diri, untuk siapa cinta kita dan
kepada siapa kita benci.
Orang kafir Quraisy
mengetahui kewujudan Allah SWT. Ini dapat diperhatikan dari nama-nama keturunan
mereka, ada yang bernama Abdullah(hamba Allah). Sewaktu Abdul Muthalib
berdialog bersama Abrahah dalam peristiwa tentera bergajah, beliau meletakkan
penjagaan Kaabah kepada Allah SWT. Beliau yakin dengan kekuasaan-Nya. Namun
begitu, mereka tidak beriman kepada Allah SWT dengan iman yang sebenarnya
sebagaimana firman Allah SWT; al-Hijr:96 yang bermaksud, “….orang-orang yang
menganggap adanya tuhan yang lain disamping Allah…..”.
Mereka menjadikan
sesuatu yang lain sebagai tuhan, sesuatu yang menarik mereka dari beriman
sepenuhnya secara ikhlas kepada Allah SWT. Ini termasuklah tempat tinggal, kaum
kerabat, keluarga, jawatan maupun harta. Inilah tandingan-tandingan kepada
Allah SWT berdasarkan firman Allah SWT di dalam surah al-Baqarah:165 yang
bermaksud; “….diantara manusia ada yang menjadikan selain Allah sebagai
tandingan. Mereka mencintainya sebagaimana cinta kepada Allah .”
Kaum Arab Quraisy juga
diwaktu itu bergantung pada sesuatu yang lain untuk mendatangkan kebaikan atau
menolak kemudharatan.
Qimmatul aqidah
adalah ibu kepada iman. Keyakinan yang tulen (ikhlas) terhadap Allah SWT akan
memberi kesan yang besar kepada tindakan lahiriyah. Ia tidak meragui dan ‘never
say no’ pada apa yang Allah SWT perintahkan dan larang. Persoalan Kiamat,
mati hidup semula, persoalan malaikat, persoalan qadha qadar ‘automatic’
akan selesai. Kami yakin dan kami taat.
Maka, dapat dilihat
sikap sahabat apabila ayat pengharaman arak dibacakan, mereka terus
menuangkannya sehingga membanjiri bumi Madinah.
Apabila ayat
mewajibkan menutup aurat dibacakan, mereka terus mengoyakkan langsir-langsir
mereka untuk dijadikan hijab.
Inilah sikap generasi
al-Qur’an yang tidak memberi alasan, tidak mengatakan ‘tidak’ pada apa
sahaja perintah Allah SWT. Ini semua terbentuk dengan pemahaman yang jitu
terhadap Qimmatul aqidah.
Bagaimana pula dengan
pertanyaan Nabi Ibrahim a.s terhadap Allah SWT sebagaimana di dalam surah
al-Baqarah:260 yang bermaksud; “Dan ingatlah ketika Nabi Ibrahim merayu
dengan berkata, “Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau
menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?” Allah berfirman; “Adakah engkau belum
percaya (kepada kekuasaan-Ku)?” Nabi Ibrahim menjawab; “Bahkan(aku
percaya dan yakin) akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya
tenteram hatiku yang sangat ingin menyaksikannya.”
Ayat ini tidak
bermaksud bahawa Nabi Ibrahim a.s tidak beriman dengan Allah SWT tetapi
bertanya untuk mengetahui ‘bagaimana caranya’ Allah SWT menghidupkan
makhluk yang mati bagi memberi ketenangan hati dan mencapai tahap keimanan yang
lebih tinggi daripada tahap ‘ilmu yakin’ kepada ‘ainun yakin’.
Meyakini ke-Esaan
Allah adalah perkara POKOK(ibu). Mengetahui proses bagaimana dan cara Allah
menghidupkan makhluk adalah merupakan perkara bukan utama(anak).
Beriman kepada Allah
SWT hendaklah 100%(ikhlas), Iman boleh berkurang atau meningkat di paras 100%
ke atas. Ia tidak boleh berkurang daripada paras 100% kerana ia memberi makna
imannya telah tidak tulen(tidak ikhlas) kepada Allah SWT. Diparas bawah
daripada 100%, imannya telah bercampur dengan samada ‘syak’ atau ‘zon’
atau ‘waham’. Maka kafirlah ia.
Jika tidak percaya
kepada hari Kiamat, bermakna ia tidak percaya kepada Allah SWT dan imannya
menjadi rosak.
Kenapa orang kafir
Quraisy mempertikai kenabian Rasulullah saw dan Hari Kebangkitan? Ini kerana
mereka tidak mencapai qimmatul aqidah itu. Hari Kiamat adalah berita yang amat besar. Mempertikaikan
Hari Kiamat adalah suatu yang ganjil dan pelik.
Risalah yang dibawa
oleh Nabi Muhammad saw adalah perkara yang amat besar. Ia datang untuk mengubah
peradaban dan kepercayaan orang-orang Arab Makkah yang rosak selepas kewafatan
Nabi Ismail a.s. 5000 tahun sebelum kemunculan Nabi Muhammad saw.
Qimmatul aqidah
inilah yang tidak diterima oleh orang kafir Quraisy.
ٱلَّذِى هُمۡ فِيهِ
مُخۡتَلِفُونَ (٣)
Yang mereka (ragu-ragu dan)
berselisihan mengenainya. (3)
Mereka mempertikaikan kebenaran ‘berita
besar’ itu. Mereka telah berselisih pendapat.
Ayat 4-5
كَلَّا سَيَعۡلَمُونَ (٤) ثُمَّ كَلَّا سَيَعۡلَمُونَ (٥)
Jangan! (Janganlah mereka
bersikap demikian!) Mereka akan mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari
balasan itu). (4) Sekali lagi jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka
akan mengetahui kelak (tentang apa yang akan menimpa mereka). (5)
Kalimat كل (ayat 4) digunakan
untuk menyatakan bantahan dan penolakkan. Secara balaghahnya, kita boleh
membacanya seperti; “No! No! No! Nantilah mereka akan tahulah akibatnya”.
Kalimat ثم (ayat 5), Imam
Nasafi (ulama’ yang masyur dari mazhab hanafi) mengatakan bahawa kalimat ini
menunjukkan bahawa ia adalah sangat berat. Secara balaghahnya ia seolah-olah
berbunyi; “ Kan Aku dah cakap, janganlah sekali-kali membantah/berselisih
perkara berita besar ini, nanti kamu tahulah.”
Yang dimaksudkan ‘kamu
tahu’ merujuk kepada akibat dari membantah berita besar. Apabila hari
Kiamat kelak, nescaya mereka akan melihat dengan mata kepala mereka sendiri
betapa dasyat dan pedihnya azab Allah SWT. Di waktu itu tiada taubat yang
diterima.
Ayat 6-16
أَلَمۡ نَجۡعَلِ ٱلۡأَرۡضَ
مِهَـٰدً۬ا (٦) وَٱلۡجِبَالَ أَوۡتَادً۬ا (٧) وَخَلَقۡنَـٰكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا
(٨) وَجَعَلۡنَا نَوۡمَكُمۡ سُبَاتً۬ا (٩) وَجَعَلۡنَا ٱلَّيۡلَ لِبَاسً۬ا
(١٠) وَجَعَلۡنَا ٱلنَّہَارَ مَعَاشً۬ا (١١) وَبَنَيۡنَا فَوۡقَكُمۡ سَبۡعً۬ا
شِدَادً۬ا (١٢) وَجَعَلۡنَا سِرَاجً۬ا وَهَّاجً۬ا (١٣) وَأَنزَلۡنَا مِنَ
ٱلۡمُعۡصِرَٲتِ مَآءً۬ ثَجَّاجً۬ا (١٤) لِّنُخۡرِجَ بِهِۦ حَبًّ۬ا وَنَبَاتً۬ا
(١٥) وَجَنَّـٰتٍ أَلۡفَافًا (١٦)
(Mengapa kamu ragu-ragukan
kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami
telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? (6) Dan gunung-ganang
sebagai pancang pasaknya? (7) Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang?
(8) Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat? (9) Dan Kami telah
menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)? (10) Dan
Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa untuk mencari
rezeki? (11) Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang
kuat kukuh? (12) Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang
terang-benderang cahayanya? (13) Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan)
yang mencurah-curah. (14) Untuk Kami mengeluarkan dengan air itu, biji-bijian
dan tumbuh-tumbuhan. (15) Serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut pokoknya?
(16)
Allah SWT menceritakan, memperincikan dan
membilang-bilang nikmat yang diberikan-Nya. Allah SWT sangat berkuasa bahkan
bekuasa membuat apa sahaja. Kenapa Allah SWT berkata demikian? Untuk memberi
tahu bahawa semua nikmat-nikmat itu hanyalah untuk manusia. Bukan untuk
makhluk-makhluk Allah yang lain.
Bumi sebagai hamparan, gunung-ganang sebagai
pasaknya agar bumi kukuh, dijadikan manusia berpasang-pasang agar dapat
berkembang biak, malam untuk beristirehat, di siang hari untuk bekerja dan
beraktiviti, langit yang kukuh tidak runtuk walaupun tiada tiang, Matahari
bagaikan lampu dan sumber haba, awan yang menggendong air hujan, dengan air
hujan membolehkan bijian dan tumbuh-tumbuhan hidup subur; semua ini adalah
semata-mata untuk manusia sebagai nikmat yang banyak. Mana mungkin untuk
manusia mengingkari Allah SWT sedangkan mereka melihat kekuasaan ini dengan
mata mereka sendiri.
Ayat-ayat 6-16 ini adalah dalam bentuk
soalan-soalan yang ditujukan kepada mereka yang mempertikaikan kebenaran ‘berita
besar’ (ayat 2). Ia berbentuk ‘tafkhim’ yang bermaksud untuk
membesarkan Allah SWT dan memperlekehkan orang yang bertanya tentang ‘berita
besar’ ini.
Allah SWT telah menyediakan kesemua sembilan
nikmat ini sebelum kewujudan manusia lagi. Kalaulah Allah SWT telah menjadikan
kesemua nikmat tersebut untuk keperluan fizikal manusia, mana mungkin Allah SWT
membiarkan kehidupan di dunia ini tanpa petunjuk. Itulah sebabnya Allah SWT
menjadikan al-Qur’an sebagai petunjuk yang memandu manusia ke jalan yang benar.
Oleh itu al-Qur’an itu sebagai sesuatu yang besar dan penting.
Di dalam ayat 6-16 ini juga menggunakan ‘dhamir’(ganti
nama) nahnu yang bermaksud Kami. Penggunaan ‘Kami’ tidak ‘Aku’ adalah untuk
menunjukkan keagungan Allah SWT. Ia tetap merujuk kepada Allah yang satu.
Terdapat hikmah-hikmah pada setiap penciptaan
Allah SWT;
َلَمۡ نَجۡعَلِ ٱلۡأَرۡضَ
مِهَـٰدً۬ا (٦)
Kami telah
menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? (6)
Allah SWT telah
menghamparkan permukaan bumi bagi kemudahan penghuninya umpama kepentingan
buaian kepada bayi, sehingga menyenyakkan tidur.
وَٱلۡجِبَالَ أَوۡتَادً۬ا (٧)
Dan gunung-ganang sebagai
pancang pasaknya? (7)
Pemasakkan gunung-ganang untuk meneguhkan
paksi bumi, tidak bergoyang. Maka penduduk bumi dapat menjalankan aktiviti dan
urusan masing-masing dengan selesa. Tidak merasai takut dan risau.
وَخَلَقۡنَـٰكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا
(٨)
Dan Kami telah menciptakan kamu
berpasang-pasang? (8)
Diantara hikmahnya ialah agar lahir perasaan
tenteram, rasa kasih sayang dan dapat menyambung zuriat keturunan.
وَجَعَلۡنَا نَوۡمَكُمۡ
سُبَاتً۬ا (٩)
Dan Kami telah menjadikan tidur
kamu untuk berehat? (9)
Allah SWT menjadikan tidur sebagai kerehatan
untuk tubuh badan. ‘Al-Subat’ bermaksud berhenti dari bergerak buat seketika
sedang nyawa masih di badan. Tidur dapat menghilangkan kepenatan, memperbaharui
kekuatan dan kecergasan.
وَجَعَلۡنَا ٱلَّيۡلَ
لِبَاسً۬ا (١٠)
Dan Kami telah menjadikan malam
(dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)? (10)
Kegelapan malam bagaikan pakaian yang
menyelubungi tubuh dari penglihatan zahir. Seolah-olah ia melindungi rahsia
dirinya dari diketahui orang.
وَجَعَلۡنَا ٱلنَّہَارَ
مَعَاشً۬ا (١١)
Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa
untuk mencari rezeki? (11)
Suasana siang yang terang membolehkan manusia
menjalankan urusan kehidupan. Manusia sering lupa dengan kejadian siang dan
malam ini. Sangat sedikit yang bersyukur.
وَبَنَيۡنَا فَوۡقَكُمۡ
سَبۡعً۬ا شِدَادً۬ا (١٢)
Dan Kami telah membina di atas
kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh? (12)
Allah SWT telah membina tujuh lapisan langit
yang kukuh. Ia begitu hebat, tiada tiang tetapi tidak runtuh. Ciptaannya
sungguh sempurna yang dihiasi dengan bintang-bintang semata-mata untuk manusia
mengecapi nikmat keindahannya.
وَجَعَلۡنَا سِرَاجً۬ا
وَهَّاجً۬ا (١٣)
Dan Kami telah mengadakan
matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya? (13)
Matahari bagaikan lampu yang boleh berfungsi
menerangi alam. Habanya memberi manfaat untuk manusia dan kehidupan.
وَأَنزَلۡنَا مِنَ
ٱلۡمُعۡصِرَٲتِ مَآءً۬ ثَجَّاجً۬ا (١٤) لِّنُخۡرِجَ بِهِۦ حَبًّ۬ا وَنَبَاتً۬ا
(١٥) وَجَنَّـٰتٍ أَلۡفَافًا (١٦)
Dan Kami telah menurunkan dari
awan, air (hujan) yang mencurah-curah. (14) Untuk Kami mengeluarkan dengan air
itu, biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan. (15) Serta kebun-kebun yang subur
bertaut-taut pokoknya? (16)
Kehidupan memerlukan air. Air adalah perlu
untuk menumbuhkan biji benih dan menyuburkan tumbuh-tumbuhan dan kebun-kebun.
Pengajaran ayat:
1. Kesemua sembilan nikmat yang Allah SWT ungkitkan adalah berada
disekeliling kita. Ada yang melihat tetapi tidak merasai apa-apa. Seolah-olah
ia satu pandangan atau perkara yang biasa(rutin) sehingga tidak terjentik hati
sanubari. Sebaliknya suka kepada perkara-perkara yang pelik berlaku walaupun di
depan mata terserlah kekuasaan Allah SWT yang menunjukkan kesempurnaan dan
kebijaksanaan Pencipta.
2. Jika Allah SWT berkuasa untuk menjadikan kesemua perkara di atas,
maka sudah semestinya perkara tentang Hari Kiamat, kedatangan Rasulullah saw
dan al-Qur’an adalah suatu perkara yang tidak perlu dipersoalkan.
3. Nikmat-nikmat yang manusia perolehi, seharusnya disyukuri dengan
sifat patuh yang mutlak kepada Allah SWT. Jangan ia tidak dihargai dengan
melaksanakan maksiat. Ketahuilah kesemua nikmat yang dikecapi akan ditanya oleh
Allah SWT kelak.
Wallahu’alam
Note;
Ustaz Salam
menggunakan tafsir asas fi-tafsir oleh as-syeikh sa’id Hawa. Tafsir ini
mengumpulkan 4 tafsir yang besar yakni;
1. Tafsir Qurtubi
2. Tafsir Ibnu Kathir
3. Tafsir an-nasafi(seorang ulama’ tafsir terkenal bermazhab Hanafi,
tafsirnya dugunakan di sekolah-sekolah menengah di Mesir).
4. Fi Zilalil Qur’an oleh as-Syahid Sayyid Qutb.
salam...mohon sambungan surah An Naba...Jzklhukhair
BalasPadamArtikel kamu bagus gan! aku selalu menunggu artikel kamu.. Seperti artikel berjudul Tafsir Mimpi kucing
BalasPadam