Seorang yang
beragama Islam juga di panggil sebagai seorang Muslim. Ini kerana seorang yang
mengaku dirinya Muslim telah menerima agama Islam sebagai agamanya. Jika
agamanya terbatal, maka terkeluarlah dia dari kelompok Muslim tersebut. Jadilah
dia seorang yang kafir.
Apa makna
menerima Islam sebagai agamanya? Bagaimana agama Islam boleh terbatal dari diri
seseorang? Apakah akibat menjadi seorang kafir?
Persoalan-persoalan
ini sepatutnya wujud di dalam benak seorang Muslim. Pengetahuan ini mampu
menjadikan seseorang itu menjadi Muslim yang sejati.
Justeru itu,
Muslimnya seseorang bukanlah melalui keturunan, bukan pula melalui pakaian yang
berjubah dan bersarban dan bukan melalui nama yang diberi oleh ibubapa.
Perbezaan diantara seorang yang kafir dan seorang yang Muslim ialah melalui perbezaan pengetahuan tentang ad-Din dan
kesanggupannya sebagai hamba untuk melaksanakan
pengetahuan tersebut. Pemikiran dan perbuatannya mestilah selari dengan
kehendak Allah swt. Oleh itu sangat penting ibubapa Muslim membekalkan ilmu
pengetahuan tentang ad-Din kepada anak-anak mereka supaya mereka benar-benar
menjadi seorang Muslim yang sejati.
Rasulullah
saw telah menyeru orang-orang kafir Quraisy supaya memeluk agama Islam melalui
kalimah Toiyibah atau kalimah syahadah. Namun sukar bagi mereka melafazkan
kalimah itu kerana mereka faham benar dengan natijah pengucapan kalimah
tersebut. Mereka tidak sanggup kehilangan segala kemewahan mereka, pangkat dan
keselesaan mereka. Apakah sebenarnya pengertian tentang kalimah ini ?
Hadith kedua
dari hadith 40 Imam an-Nawawi yang di panggil sebagai hadith Jibril (Ibu segala
hadith) ada menyebut tentang Islam, Iman, ihsan dan tanda-tanda kecil Qiamat.
Bahagian yang menyebut tentang Islam ialah:
“………Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku
tentang lslam. Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan
Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan
zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya. Lelaki
tersebut berkata: Benarlah engkau………………”-
H.R Imam Muslim
Seorang kafir yang ingin menjadi Muslim wajib melafazkan
kalimah ini, kemudian mestilah yakin di dalam hatinya tentang apa yang
dilafazkan, diikuti dengan melaksanakan tuntutan-tuntutan syari’at Islam. Jika
dia mengingkari salah satu daripadanya, maka terbatallah Islamnya.
Oleh itu, sebelum kalimah Toiyibah ini dilafazkan,
seseorang itu perlulah mempunyai keimanan yang jazam. Perlu yakin dengan kewujudan Allah swt.
Kemudian bersaksi atau berikrar atau berjanji bahawa tiada Tuhan(Ilah)
melainkan Allah swt. Berjanji kepada siapa? Dia telah bersaksi, berikrar dan
berjanji kepada Allah swt Yang Maha Mendengar.
Dia juga bersaksi, berikrar dan berjanji kepada dirinya sendiri dan juga
kepada semua makhluk yang ada di bumi dan di langit. Semua ikrar dan persaksian
ini dipersaksikan oleh rambutnya, bulu roma-nya, anggota tubuhnya, makhluk di
langit dan di bumi. Di hari Akhirat nanti, mereka ini-lah yang akan menjadi
saksi-saksi di atas ikrar-ikrar yang telah dibuat.
Apakah yang diikrarkan dan dijanjikan itu? Dia berikrar
dan berjanji bahawa tiada Ilah iaitu tiada Penguasa, tiada Pencipta, tiada
Pemelihara, tiada Pemberi rezeki dan tiada yang Mendengar doa-doa yang mampu
mengabulkannya melainkan Allah swt.
Mengakui bahawa Allah swt sebagai Tuhan bagi sekelian
makhluk di bumi dan di langit juga membawa erti apa sahaja yang dimiliki
olehnya adalah sebenarnya milik Allah swt. Allah swt menguasai hidupnya
sehingga Allah swt –lah yang menetapkan kematiannya. Oleh itu, hanya Allah swt
sahaja yang patut ditakuti, dipuja-puja dan disembah. Mengakui juga bahawa
hanya hukum-hukum Allah swt sahaja yang patut diikuti.
Pengetahuan atau pemahaman seperti ini-lah yang mampu
menguasai hidupnya sehingga berupaya mengubah pemikirannya, mengubah akhlaknya
dan mengubah cara hidupnya secara total sebagaimana cara hidup seorang Muslim.
Dia akan sanggup mengenepikan pemikirannya sendiri atau nasihat dari orang lain
melainkan nasihat daripada al-Qur’an dan hadith. Dia akan rajin menjalankan
kewajipan kepada Allah swt. Dia akan sanggup mengorbankan kebebasan dan
kemerdekaan diri sendiri demi Allah swt. Dia akan menyerah diri dengan tanpa
ragu-ragu dan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala
larangan-Nya.
Ini-lah kekuatan kalimah Toiyibah. Kalimah ini mampu
mengubah seorang yang kafir kepada seorang Muslim. Seorang yang kotor
rohaniyahnya kepada seorang yang suci rohaniyahnya. Dulu dia dibenci oleh Allah
swt, kini disayangi oleh Allah swt. Tercatat dulunya dia ahli neraka, kini
tercatat dia adalah ahli syurga. Dulu ikatan persaudaraan antara sesama mereka
adalah tidak kuat, kini ikatan persaudaraan itu sangat kuat kerana ia terikat
dengan ikatan aqidah. Pertalian darah juga mampu terputus. Anak yang kafir
tidak layak (mengikut syari’at) menerima harta pusaka ayahnya yang Muslim.
Batasan aurat juga perlu dijaga. Inilah perubahan-perubahan yang begitu drastik
akibat daripada kalimah Toiyibah.
Untuk memperolehi perubahan yang drastik sebegini,
perlu-lah juga berlaku komitmen yang tinggi terhadap Allah swt. Seorang yang
dahaga, tidak akan dapat menghilangkan dahaganya jika dia hanya menyeru atau
menyatakan dengan mulutnya; “Air….air”.
Komitmen yang perlu dibuat ialah dia perlu ke dapur kemudian mengambil air
minuman dan seterusnya meminum minuman tersebut. InsyaAllah, Allah swt akan
menerima usahanya dan sebagai ganjaran air tersebut menghilangkan dahaganya.
Begitu juga dengan kalimah Toiyibah. Kalimah ini tidak
akan dapat mengubah apa-apa perubahan yang drastik iaitu dari kafir menjadi
Muslim, kotor kepada suci, dibenci kepada disayangi, ahli neraka kepada ahli
syurga, tiada ikatan aqidah yang kuat dan tidak layak menerima harta pusaka
jika dia hanya melafazkan “Aku bersaksi
bahawa tiada Ilah melainkan Allah.” kemudian tiada usaha atau komitmen yang
diberikan kepada Allah swt. Bagaimanakah Allah swt akan menerima ikrar atau
persaksian ini jika tiada usaha yang dibuat untuk memecahkan tembok perbezaan
atau berusaha merentasi jurang perbezaan ini ? Ini bermakna persaksian dan
ikrar yang dilafazkan adalah persaksian dan ikrar yang palsu. Dia adalah
seorang yang penipu. Dia telah menipu Allah swt. Menipu anggota tubuhnya.
Menipu makhluk yang ada di bumi dan di langit. Ingat, jangan sangka kamu telah
menipu Allah swt. Tetapi kamu sebenarnya telah menipu dirimu sendiri.
Bagaimana pula dengan lafaz “…dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.” ? Persaksian ini
menunjukkan dia menerima tanpa ragu-ragu bahawa Nabi Muhammad saw sebagai Rasul
yang dipilih dan ditugaskan menyampaikan hukum-hukum Allah swt melalui
al-Qur’an nur Karim. Cara hidup Baginda adalah sunnah ikutan. Jika orang lain
menjadi ikutan, maka ikrar dan persaksiannya adalah bohong semata-mata. Oleh
itu sangat penting bagi seseorang yang mengakui dirinya Muslim bertadabur
al-Qur’an dan mempelajari sirah Nabi saw.
Allah swt telah mentakrifkan kalimah ini dalam surah
Ibrahim, ayat 24 hingga ayat 27:
أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً۬ كَلِمَةً۬
طَيِّبَةً۬ كَشَجَرَةٍ۬ طَيِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتٌ۬ وَفَرۡعُهَا فِى ٱلسَّمَآءِ
(٢٤) تُؤۡتِىٓ أُڪُلَهَا كُلَّ
حِينِۭ بِإِذۡنِ رَبِّهَاۗ وَيَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ
يَتَذَڪَّرُونَ (٢٥) وَمَثَلُ
كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ۬ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ ٱجۡتُثَّتۡ مِن فَوۡقِ ٱلۡأَرۡضِ مَا
لَهَا مِن قَرَارٍ۬ (٢٦) يُثَبِّتُ
ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِٱلۡقَوۡلِ ٱلثَّابِتِ فِى ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا
وَفِى ٱلۡأَخِرَةِۖ وَيُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّـٰلِمِينَۚ وَيَفۡعَلُ ٱللَّهُ مَا
يَشَآءُ (٢٧)
Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan
satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang
baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya
menjulang ke langit. (24) Ia
mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya dan Allah
mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka
beringat (mendapat pelajaran). (25)Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk
samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut
akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup. (26) Allah menetapkan (pendirian)
orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia
dan akhirat dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri
mereka sendiri) dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya. (27)
Seorang Muslim yang sejati mempunyai asas atau
‘foundation’ yang kuat dan kukuh bagaikan sepohon pokok berakar tunjang.
Sebesar mana ujian melanda, ia tetap utuh dan tegak berdiri. Cabang-cabang
menjalar ke sana sini dan menghasilkan buah yang manis. Begitu juga kalimah
Toiyibah perlu bertunjang di dalam diri sebagai tapak asas yang kuat.
Apabila kalimah ini tidak kuat dan tidak bertunjang di
dalam diri, maka seseorang Muslim itu mudah terpesong bagaikan tumbuhan berakar
serabut. Pohon ini mudah dicabut dan tidak berguna seperti rumput yang melata.
Begitu juga bagi sebuah rumah. Pembinaannya memerlukan
sebuah tapak atau ‘foundation’ yang kuat dan kukuh. Barulah tiang-tiang dan
dindingnya dapat berdiri dengan kuat dan kukuh. Jika tapak asasnya tidak kuat,
maka tiang dan dindingnya juga turut tidak dapat bertahan lama. Jika tapak asas
tiada, maka tiang-tiang dan dindingnya tidak dapat didirikan langsung.
Persoalan yang perlu dijawab:
1.
Sudahkah
kita berjaya memecahkan tembok perbezaan dan merentasinya selepas mengucapkan
kalimah Toiyibah/Syahadah??
2.
Sudah
sanggupkah kita melepaskan kepentingan diri, keselesaan dan keinginan diri
sendiri demi Allah Azza wa Jalla??
3.
Apakah
bukti-bukti yang menunjukkan kita sudah Muslim??
Perlu kita ingat, Islam bermaksud patuh dan tunduk kepada
Allah swt. Mereka yang ingkar kepada Allah swt adalah seorang yang kufur. Adakah
kita termasuk di dalam kumpulan manusia yang patuh atau kumpulan yang ingkar?
Allah swt mengirimkan al-Qur’an dan Rasul supaya kita dapat mengenal-Nya dan
tahu bagaimana untuk memperhambakan diri kepada-Nya. Sudahkah kita cuba
mengambil tahu apakah isi kandungan al-Qur’an dan mengikuti ajaran Rasulullah
saw? Jika masih belum, maka status Muslim kita diragui ketulinannya. Semoga
kita termasuk di dalam golongan yang dipelihara keimanannya oleh Allah swt Yang
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Amin ya Robbal ‘Alamin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan