Khowathir bermaksud lintasan-lintasan. Berasal daripada perkataan Kho-ti-ro. Apabila kita mentadabbur Al-Qur’an, akan terlintas di fikiran berkenaan intipati atau mesej yang ingin disampaikan oleh Allah s.w.t melalui al-Qur’an Nur Karim.
Rasulullah s.a.w telah berpesan kepada kita;
“Telahku tinggalkan bagi kalian dua perkara. Apabila kalian berpegang teguh kepada keduanya, kalian tidak akan tersesat selama-lamanya, iaitu al-Qur’an dan sunnah Rasulullah s.a.w”
Kita perlu menerima hakikat bahawa kita hanyalah seorang hamba. Kepunyaan Allah s.w.t-lah segala-galanya. Hidupan, cakerawala maupun pentadbiran kerajaan langit dan bumi adalah tertakluk kepada kehendak-Nya. Namun dengan kemurahan dan limpah kurnia-Nya, manusia dan jin di anugerahkan senaskah al-Qur’an dan seorang Rasul sebagai penunjuk jalan, contoh tauladan dan tempat rujukan.
Oleh itu, sangat perlu memahami isi kandungan al-Qur’an dan amalan Rasulullah saw melalui sirahnya. Menjadi suatu yang pelik jika tatacara atau panduan kehidupan yang boleh membawa kepada kejayaan cemerlang dan harmoni tidak diendahkan. Inilah yang dikatakan berlaku kerugian yang besar.
Pada bulan Ramadhan, al-Qur’an akan dibaca atau ditilawah sehingga khatam beberapa kali. Imam As-Syafi’e dapat mengkhatamkan al-Qur’an sebanyak 60 kali sepanjang bulan yang mulia ini. Sehingga timbul persoalan; manakah yang lebih utama, memperbanyak membaca al-Qur’an atau bertadabur al-Qur’an?
Jawapan kepada persoalan ini bergantung kepada siapa pembaca al-Quran tersebut. Jika pembaca al-Qur’an itu orang Arab atau mereka yang faham al-Qur’an seperti Sahabat Nabi s.a.w, tabi’in maupun Iman As-Syafi’e, maka digalakkan memperbanyakkan tilawah al-Qur’an. Jika pembaca itu seorang yang tidak memahami bahasa al-Qur’an, maka digalakkan tilawah dan bertadabur sekali.
Allah swt menimbulkan persoalan ini dengan nada yang agak marah, ada juga nada tanda tanya supaya kita berfikir;
“Maka apakah mereka tidak mentadaburi al-Qur’an ataukah pada hati-hati mereka ada penutup-penutupnya?” – (QS Muhamad:24)
Allah swt juga menyuruh kita supaya membaca al-Qur’an secara tartil;
“……dan bacalah al-Qur’an dengan tartil(perlahan-lahan lagi jelas).” – (QS Al-Muzzammil:4)
Tadabur al-Qur’an ialah seseorang yang membaca al-Qur’an itu cuba untuk mengambil pengajaran dan memikirkan pengertian dari ayat-ayat yang dibacanya sehingga hati mendapat sesuatu kesan daripada ayat-ayat tersebut. Dengan kata lain, hati terkesan dengan pengajaran yang diperolehi sehingga boleh mengubah peribadi dan amalan harian.
Orang yang tidak mentadabur al-Qur’an adalah orang yang sama ada telah dikunci mati oleh Allah swt atau pun mereka sendiri telah mengunci hati mereka daripada pengajaran al-Qur’an.
Oleh itu, orang Islam keseluruhannya hendaklah membaca al-Qur’an secara tartil dan bertadabur dengannya. Berpandukan surah Muhamad:24 ini membuktikan betapa pentingnya bertadabur al-Qur’an.
Jika di teliti, orang membaca al-Qur’an kerana banyak sebab;
1. Mendengar dan membaca al-Qur’an dapat menenangkan jiwa kerana ia menusuk ke dalam hati walaupun tidak memahaminya.
2. Membaca al-Qur’an untuk menghalau hantu, jin atau syaitan.
3. Membaca dan mempelajari al-Qur’an untuk memperbaiki tajwid.
4. Membaca al-Qur’an sebab pertandingan. Siapa yang menang akan mendapat ganjaran tertentu.
5. Membaca al-Qur’an untuk mendapat pahala. Dalam bulan Ramadhan, membaca hanya satu huruf akan mendapat 10 ganjaran.
6. Membaca al-Qur’an untuk bertadabur.
Marilah kita naik satu tingkatan lagi iaitu cuba memahami al-Qur’an melalui mentadaburinya. Apabila membaca al-Qur’an, bacalah juga terjemahannya. Jika ada bahagian yang tidak difahami, tandakan bahagian tersebut kemudian bertanyalah pada yang lebih arif.
Kenapa memilih Khowathir Qur’aniyah sebagai topik perbincangan?
Orang awam seperti kita ini, apabila membaca al-Quran kadang-kadang tidak dapat mengambil pengajaran yang sebenar apakah pokok perbincangan utama yang hendak disampaikan melalui setiap surah. Sebagai contoh, surah al-Baqarah. Al-Baqarah bermakna `lembu’ tetapi apabila kita membaca surah ini, tidak banyak menceritakan hal berkenaan lembu. Hanya satu muka surat sahaja yang menyentuh kisah lembu. Sedangkan surah ini mempunyai 50 muka surat. Apa perkaitan sebenarnya nama lembu ini dengan kisah keseluruhan surah? Inilah yang hendak dibincangkan dalam topik ini.
Permulaan surah al-Baqarah, menceritakan pembahagian manusia kepada 3 golongan. Kemudian menceritakan sedikit kejadian Nabi Adam dan kesannya terhadap Iblis. Kemudian menceritakan agak panjang kisah Bani Israil, kemudian sedikit berkenaan dengan Nabi Ibrahim. Di dalam keempat-empat perkara ini, sebenarnya ada sesuatu topik utama atau mesej utama yang hendak disampaikan. Kemudian, setiap topik utama dalam setiap surah akan wujud perkaitan tertentu menuju kepada yang satu. Ini juga akan dibincangkan di dalam topik ini.
Apakah perkaitan nama surah dengan isi kandungan surah tersebut? Kenapa surah al-Fatihah berada di depan sekali dan diakhiri dengan surah an-Nas mengikut susunan di dalam Mushaf? Ini semua akan dibincangkan dan yang paling penting ialah kita mendapat gambaran atau lintasan-lintasan wahyu Allah swt semasa membaca al-Qur’an.
Jelaslah disini sebab-sebab mengapa kita memilih Khowathir Qur’aniyah ialah:
1. Bukan sekadar membaca al-Qur’an tetapi juga memahami dengan jelas tujuan tiap-tiap surah dan misi yang ingin disampaikan untuk kita.
2. Mengetahui perkaitan antara satu ayat dengan ayat yang lain dan kesatuannya.
3. Mengetahui setiap surah mempunyai kesatuan tema, mempunyai tujuan dan saling menyempurnakan antara satu sama lain.
4. Mengetahui sebab penamaan sesuatu surah dan perkaitannya dengan isi kandungannya.
5. Walaupun kita tidak memahami makna keseluruhan ayat, kita akan dapat pemahaman tujuan umum/global surah-surah. Dengan ini dapat membantu memahami seluruh isi al-Qur’an.
6. Ia sangat bermanfaat kerana dapat memberi prinsip-prinsip dasar dalam memahami al-Qur’an. Justeru dapat menjadi acuan bagi penghafal al-Qur’an dan pemerhati ilmu tafsir.
7. Melahirkan kecintaan kepada al-Qur’an dan meyakini bahawa ia diturunkan oleh Zat Yang Bijaksana.
Akhir kata, perlulah diingatkan bahawa perbincangan ini bukanlah suatu tafsir. Ia adalah ijtihad yang boleh membantu generasi baru meningkatkan pemahaman, pentadaburan ayat-ayat al-Qur’an dan mengetahui korelasi surah-surah yang ada di dalamnya. Kemungkinan terdapat pendapat-pendapat yang lain(khilaf) ke atas perbincangan yang sama, maka boleh dianalisa dan diterima. Wallahu’alam.
27 September 2012
30 Julai 2012
4.19 سُوۡرَةُ القَدرSurah al-Qadr
Surah 97:Kemuliaan/Keagongan/Ukuran
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
إِنَّآ أَنزَلۡنَـٰهُ فِى لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ (١) وَمَآ أَدۡرَٮٰكَ مَا لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ
(٢) لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٌ۬ مِّنۡ أَلۡفِ شَہۡرٍ۬ (٣) تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيہَا
بِإِذۡنِ رَبِّہِم مِّن كُلِّ أَمۡرٍ۬ (٤) سَلَـٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطۡلَعِ ٱلۡفَجۡرِ (٥)
Sesungguhnya Kami telah menurunkan
(Al-Quran) itu pada Lailatul-Qadar, (1) Dan tahukah engkau apakah Lailatul-Qadar itu? (2) Lailatul-Qadar itu
lebih baik dari seribu bulan. (3) Pada Malam itu, para malaikat dan roh
(Jibril) turun dengan perintah Tuhan mereka, kerana membawa segala urusan (yang
bijaksana); (4) Sejahteralah Malam itu hingga fajar menyingsing! (5)
Nama
Surah
Surah ini adalah surah
Makkiyah. Dinamakan al-Qadr kerana membicarakan tentang kebesaran, kelebihan,kemuliaan
dan keberkatan malam al-Qadr. Diturunkan selepas surah ‘Abasa. Surah ini juga
menerangkan permulaan al-Qur’an diturunkan, Manakala surah al-Baiyinah
menerangkan salah satu sebab mengapa Allah swt menurunkan al-Qur’an.
Sedikit
Sirah
Perlu diketahui bahawa sebelum
penurunan al-Qur’an, corak kehidupan masyarakat Arab Quraisy yang Jahiliyyah di
Makkah tidak sesuai dengan jiwa
Rasulullah saw. Mereka menyembah berhala-berhala, suka berjudi, minum arak,
penzinaan dan perbuatan maksiat yang lain amat tidak mententeramkan Baginda.
Oleh itu Baginda lebih banyak mengasingkan diri dari masyarakat liar itu sambil
merenungi penciptaan alam yang amat mengkagumkan. Rasulullah saw hanya akan bersama-sama
mereka jika ada sesuatu yang baik sahaja.
Rasulullah saw tidak
mempunyai jalan yang jelas yang boleh mententeramkan jiwanya di saat itu. Oleh
itu tergerak dihati Baginda untuk
bertahannuth(uzlah/menyendiri) di Gua Hira’ . Baginda berulang alik ke gua itu
di sepanjang bulan Ramadhan. Baginda ke sana bertujuan mencari ketenangan
sambil bertafakur mencari petunjuk dan kebenaran dari Allah swt. Itulah sahaja
antara pilihan yang ada.
Hakikatnya, semua ini
merupakan perancangan Allah swt untuk mempersiapkan Nabi Muhammad saw memegang jawatan yang amat penting dan berat.
Pada usia Baginda 40-an,
tanda-tanda kenabian mula terserlah. Baginda telah bermimpi benar bagaikan
fajar yang terang di pagi hari. Menurut riwayat Ibn Ishaq, wahyu pertama iaitu
permulaan surah al-‘Alaq adalah diturunkan dalam bulan Ramadhan semasa
Rasulullah saw beribadat di dalam Gua Hira’ ini.
Asbabun
Nuzul
Ibnu Abi Hatim dan
al-Wahidi meriwayatkan dari Mujahid mengemukakan bahawa Rasulullah saw pernah
menyebut tentang seorang dari Bani Israel yang berjuang fisabilillah
menggunakan senjatanya selama 1000 bulan secara berterusan. Kaum muslimin
merasa kagum dengan perjuangan orang
tersebut. Maka Allah swt menurunkan ayat 1-3 dari surah al-Qadr yang
menerangkan bahawa satu malam lailatul qadar itu lebih baik daripada perjuangan
Bani Israel itu selama 1000 bulan.
Ibnu
Jarir meriwayatkan dari Mujahid mengemukakan bahawa pada zaman Bani Israel
terdapat seorang lelaki yang beribadat pada malam hari dan berjuang memerangi
musuh pada siang harinya. Perbuatan ini dilakukan selama 1000 bulan. Maka Allah
swt menurunkan ayat 1-3 dari surah al-Qadr ini yang menjelaskan bahawa satu
malam lailatul qadar itu adalah lebih baik daripada amalan 1000 bulan Bani
Israel tersebut.
Ayat 1
إِنَّآ
أَنزَلۡنَـٰهُ فِى لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ (١)
“Sesungguhnya
Kami telah menurunkannya pada Lailatul-Qadar, (1)”
Allah swt telah
menggunakan kata ganti ‘nya’ pada ayat ini. Namun begitu ia tetap
difahami sebagai kata ganti kepada al-Qur’an kerana ia sangat besar nilainya
kepada Rasulullah saw.
Ayat ini juga sejajar dengan
firman Allah swt dalam surah al-Dukhan 44:3,
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam
yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi
peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).”
Ia
diturunkan pada bulan Ramadhan berdasarkan kepada firman Allah swt di dalam
surah al-Baqarah 2:185,
“….bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi
petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang
menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang
salah……”
Pendapat Ibnu Abbas
dan sejumlah ulama, kemudian dipegang oleh jumhur ulama, bahawa “Yang
dimaksudkan dengan turunnya al-Qur’an dalam ayat-ayat di atas ialah turunnya
al-Qur’an secara sekaligus ke Baitul ‘Izzah di langit dunia untuk menunjukkan
kepada para malaikat-Nya bahawa betapa agongnya persoalan ini. Selanjutnya
al-Qur’an diturunkan kepada Nabi saw secara beransur-ansur selama dua puluh
tiga tahun bersesuaian dengan peristiwa-peristiwa yang mengiringinya bermula
dari beliau diutus sehinggalah wafatnya. Selama tiga belas tahun beliau tinggal
di Makkah, dan selama itu jugalah wahyu turun kepadanya. Selepas hijrah, beliau
tinggal di Madinah selama sepuluh tahun. Beliau wafat dalam usia enam puluh
tiga tahun.”
Diriwayatkan dari Ibnu
Abbas, dia pernah ditanya oleb Athiyah bin al-Aswad, katanya, “Dalam hatiku
terjadi keraguan berkenaan firman Allah, “Bulan Ramadhan itu ialah bulan yang
di dalamnya diturunkan al-Qur’an”, dan firman Allah, “Sesungguhnya Kami
rnenurunkannya pada Lailatul Qadr”. Padahal al-Qur’an itu ada yang diturunkan
pada bulan Syawwal, Dzulqa’edah, Dzuihijjah, Muharram, Shafar dan Rabi’ui
Awwal.” lbnu Abbas menjawab, “Al-Qur’an ditununkan pada Lailatul Qadr
sekaligus, kemudian diturunkan secara beransur-ansur, sedikit demi sedikit dan
terpisah-pisah serta perlahan-lahan di sepanjang bulan dan hari.” (Hadis
Riwayat Ibnu Mardawaih dan al-Baihaqi dalam Kitab al-Asma’ wa ash-Shifat)
Ayat
2-3
(٣) وَمَآ أَدۡرَٮٰكَ مَا
لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ (٢) لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٌ۬ مِّنۡ أَلۡفِ شَہۡرٍ۬
Dan
tahukah engkau apakah Lailatul-Qadar
itu? (2) Lailatul-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. (3)
Allah swt telah menyebut
tentang malam Lailatul Qadr(malam kemuliaan). Kemudian Allah swt bertanya pula
apakah malam tersebut? Apa yang mulia? Bagaimana yang dikatakan mulia? Sudah
tentu tiada siapa yang dapat menjawab persoalan-persoalan itu. Ia di luar
pemikiran manusia. Melainkan ia dikhabarkan oleh Allah Azzawa Jalla sendiri.
Sesungguhnya Dia-lah pencipta dan memiliki seluruh alam buana ini. Justeru ,Dia
ingin kita memahami betul-betul apakah malam Lailatul-Qadr itu.
Allah Azzawa Jalla
menjelaskan bahawa malam yang mulia itu adalah lebih mulia, lebih baik dan
lebih istimewa daripada seribu bulan. Kemuliaan, kelebihan dan keistimewaan ini
tidak akan diperolehi dari mana-mana malam di dalam bulan yang lain selain dari
bulan Ramadhan.
Mengikut As-Syahid
Sayyid Qutb Rahimahullah di dalam Fi Zilalil Qur’an, angka bilangan yang
disebut di dalam Al-Qur’an di tempat-tempat yang seperti ini tidaklah memberi
makna bilangan yang terbatas, malah yang dimaksudkan dengan bilangan itu(1000
bulan) ialah bilangan yang banyak.
Laila juga memberi erti masa. Manakala Qadr memberi erti ukuran. Jadi Lailatul
Qadr boleh diertikan sebagai ukuran masa atau mutu/kualiti masa yang diberikan
oleh Allah swt kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Panjang atau pendeknya
keberkatan itu bergantung kepada rahmat Allah swt yang boleh menjadikan satu malam itu sahaja
adalah lebih baik dari 1000 bulan(83 tahun).
Rasulullah saw di Isra’
Mi’rajkan dalam ukuran masa berapa lama? Menurut riwayat Saidatina Aisyah r.ha
bahawa perjalanan Rasulullah saw hanyalah seketika sahaja kerana tempat
perbaringan Baginda terasa masih panas sekembalinya dari Isra’ Mi’raj itu. Jika
difikirkan dengan logik akal, perjalanan dari Mekah ke Baitul Maqdis, kemudian
naik ke langit tujuh ,seterusnya bertemu
dengan Allah swt dan akhirnya melalui
perjalan pulang semula, semua ini sudah tentu memakan masa yang berbulan-bulan
lamanya. Itulah keberkatan masa yang diberikan oleh Allah swt kepada Rasulullah
saw.
Ulama termasyur, Imam
As-Syafi’e dapat mengkhatamkan bacaan 30 juzuk al-Qur’an dalam satu pusingan
tawaf sahaja. Ini bermakna beliau dapat mengkhatamkan bacaan al-Qur’an sebanyak
tujuh kali semasa tawaf tujuh pusingan.
Inilah keberkatan masa yang Allah swt anugerahkan kepada beliau.
Oleh itu, kita sebagai
orang awam jangan melepaskan peluang mendapat
keberkatan pada malam al-Qadr ini dengan melaksanakan peribadatan dan
berubudiyah kepada Allah swt. Allah swt-lah yang memilih malam ini sebagai
malam yang berkat. Yakinlah kita dengan tawaran yang julung-julung kali ini.
Sesungguhnya Allah swt tidak pernah memungkiri janji-Nya.
Ayat
4
تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ
وَٱلرُّوحُ فِيہَا بِإِذۡنِ رَبِّہِم مِّن كُلِّ أَمۡرٍ۬ (٤)
Pada Malam itu, para malaikat dan roh
(Jibril) turun dengan perintah Tuhan mereka, kerana membawa segala urusan (yang
bijaksana); (4)
Allah swt memperjelaskan
lagi kenapa malam al-Qadr itu mempunyai kelebihan, kemuliaan dan keistimewaan
melebihi malam-malam yang lain. Pada malam itu, malaikat Jibril(roh) turun ke
bumi. Begitu juga para malaikat yang
lain turun dari tujuh petala langit dan dari Sidrah al-Muntaha. Mereka menerima
arahan dari Allah Azzawa Jalla dan dengan keizinan-Nya untuk berurusan dengan
manusia di bumi. Tidakkah ini suatu kemuliaan dan keistimewaan diberikan kepada
manusia dari Rabb-nya? Mereka turun ke bumi semata-mata menguruskan urusan
manusia. Ini semua adalah perintah Allah swt. Tidak terasakah kasih sayang
Allah Azzawa Jalla kepada makhluk-Nya yang bernama manusia?
Allah swt berfirman di
dalam surah Maryam, ayat 64;
“Dan
tidaklah kami(Jibril) turun, kecuali dengan perintah Tuhanmu.”
Rasulullah saw bersabda,
maksudnya;
“Sesungguhnya
Allah telah menentukan satu ketentuan yang khusus pada malam al-Bara’ah(malam
melupuskan). Apabila tiba malam al-Qadr maka Allah sampaikan ketentuan khusus
itu kepada malaikat pelaksana.”
Apakah ketentuan khusus
atau segala urusan(al-Qadr:4) yang dimaksudkan itu ?
Merujuk kepada Fi
Zilalil Qu’ran, Lailatul-Qadr adalah satu malam yang amat agung kerana ia telah
dipilih oleh Allah swt sebagai malam permulaan Nuzul-Qur’an atau permulaan
melimpahkan cahaya agama Allah swt ke seluruh alam. Al-Qur’an membawa kepada
kesejahteraan dan kedamaian yang meresap ke dalam hati dan kehidupan manusia.
Di dalamnya juga mengandungi aqidah, kefahaman, syari’at dan adab sopan yang
memancarkan kesejahteraan di bumi dan di hati nurani. Kedudukan hakikat-hakikat peraturan-peraturan dan
kedudukan hati-hati manusia itulah ‘urusan
yang bijaksana’. Pentingnya melebihi dari kepentingan individu-individu,
kedudukan kerajaan, kedudukan bangsa dan lebih penting dari kepentingan-kepentingan yang lain.
As-Syahid Sayyid Qutb
Rahimahullah menggambarkan peristiwa malam yang agung itu berkilau-kilau memancarkan
nur al-Qur’an. Nur yang membawa ketenangan, keindahan dan kemesraan. Kilauan
itu juga dari nur para malaikat dan Jibril yang berulang-alik di antara bumi dan alam al-Mala’ul-A’la di
sepanjang malam tersebut.
Allah swt telah mengangkat
darjat Nabi saw dan pengikut-pengikut
risalahnya. Ia juga merupakan penamat risalah kenabian.
Allah swt berfirman di
dalam surah al-Dukhan, ayat 4;
“Pada
malam itu ditentukan segala urusan dengan penuh hikmah.”
Ayat 5
سَلَـٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطۡلَعِ ٱلۡفَجۡرِ (٥)
Sejahteralah
Malam itu hingga fajar menyingsing! (5)
Roh surah ini
adalah beramal di malam al-Qadr. Bermula dari waktu Maghrib dan berakhir di
waktu Subuh(fajar menyingsing).
Imam Ahmad
meriwayatkan dari ‘Ubadah Ibn al-Samit bahawa Rasulullah saw bersabda;
“Malam
al-Qadr berlaku pada sepuluh malam terakhir. Barangsiapa yang menghayati (dan
memakmurkan) malamnya dengan penuh kesungguhan, maka Allah akan mengampunkan
segala dosa yang telah lalu dan akan datang. Malam al-Qadr berlaku pada malam
yang witir: malam Sembilan, malam ketujuh, malam kelima atau malam ketiga atau
malam yang terakhir.”
Di dalam sahih
al-Bukhari dan sahih Muslim, sabda Rasulullah saw;
“Carilah
Lailatul-Qadr itu pada malam-malam sepuluh yang terakhir dari bulan Ramadhan.”
“Barangsiapa
yang berbuat ibadat pada Lailatul-Qadr kerana didorong keimanan dan harapan
mendapatkan pahala dari Allah nescaya diampunkan segala yang telah lalu.”
Abu Daud al-Tayalisi
meriwayatkan dari Ibn ‘Abbas r.a bahawa Rasulullah saw telah bercerita tentang malam
al-Qadr, Baginda bersabda;
“Malam al-Qadr adalah
malam yang penuh nyaman dan penuh ketenangan, tidak terlalu panas juga tidak
terlalu sejuk, matahari muncul di waktu paginya dalam suasana kemerahan yang
samar-samar.”
Diriwayatkan oleh Abi
Asim al-Nabil daripada Jabir Ibn Abdillah bahawa Rasulullah saw bersabda;
“Sesungguhnya aku telah
melihat malam al-Qadr,tetapi aku lupa masanya. Ia berlaku(sekitar) sepuluh
malam terakhir bulan Ramadhan. Ia adalah satu malam yang tenang, nyaman, tidak
terlalu panas dan juga tidak terlalu sejuk. Malamnya cerah bagaikan berbulan.
Para syaitan tidak keluar pada malam tersebut sehinggalah cahaya fajar
menyingsing.”
Jelas di sini bahawa
malam al-Qadr adalah malam yang diliputi dengan segala kebaikan disebabkan
turunnya al-Qur’an dan para malaikat sebagai saksi. Malam yang serba selamat,
aman, baik dan berkat sehingga fajar menyingsing.
Pengajaran
daripada surah:
1.
Al-Qur’an
adalah panduan kehidupan yang tersangat penting bagi setiap Mukmin.
2.
Beramal
dan berbuat kebajikan pada malam al-Qadr adalah lebih baik dari beramal dalam
seribu bulan yang tidak ada malam al-Qadr kerana malam tersebut Allah swt
menyediakan kebaikan yang banyak, yang tidak ada pada bulan-bulan yang lain.
3.
Para
malaikat akan turun dari tujuh petala langit untuk berurusan hal-hal manusia
atas arahan Allah swt.
4.
Hikmah
disebalik kerahsiaan malam al-Qadr ialah agar setiap Mukmin sentiasa melakukan
ketaatan kepada Allah swt, bersungguh-sungguh, tidak malas dan sentiasa
mengingati Allah swt.
5.
Sesiapa
yang melupakan malam al-Qadr akan kehilangan nikmat Allah swt dan kerugian
tidak memperolehi kedamaian hati. Juga tidak akan mendapat keberkatan yang
dijanjikan.
6.
Amal
ibadat yang dilakukan pada malam itu hendaklah beserta dengan hati yang
penuh keimanan, ikhlas dan harapan mendapat pahala dari Allah swt.
7.
Bersabarlah
untuk beramal pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.
Wallahu’alam.
13 Julai 2012
2.7 ADAKAH SUDAH MUSLIM?
Seorang yang
beragama Islam juga di panggil sebagai seorang Muslim. Ini kerana seorang yang
mengaku dirinya Muslim telah menerima agama Islam sebagai agamanya. Jika
agamanya terbatal, maka terkeluarlah dia dari kelompok Muslim tersebut. Jadilah
dia seorang yang kafir.
Apa makna
menerima Islam sebagai agamanya? Bagaimana agama Islam boleh terbatal dari diri
seseorang? Apakah akibat menjadi seorang kafir?
Persoalan-persoalan
ini sepatutnya wujud di dalam benak seorang Muslim. Pengetahuan ini mampu
menjadikan seseorang itu menjadi Muslim yang sejati.
Justeru itu,
Muslimnya seseorang bukanlah melalui keturunan, bukan pula melalui pakaian yang
berjubah dan bersarban dan bukan melalui nama yang diberi oleh ibubapa.
Perbezaan diantara seorang yang kafir dan seorang yang Muslim ialah melalui perbezaan pengetahuan tentang ad-Din dan
kesanggupannya sebagai hamba untuk melaksanakan
pengetahuan tersebut. Pemikiran dan perbuatannya mestilah selari dengan
kehendak Allah swt. Oleh itu sangat penting ibubapa Muslim membekalkan ilmu
pengetahuan tentang ad-Din kepada anak-anak mereka supaya mereka benar-benar
menjadi seorang Muslim yang sejati.
Rasulullah
saw telah menyeru orang-orang kafir Quraisy supaya memeluk agama Islam melalui
kalimah Toiyibah atau kalimah syahadah. Namun sukar bagi mereka melafazkan
kalimah itu kerana mereka faham benar dengan natijah pengucapan kalimah
tersebut. Mereka tidak sanggup kehilangan segala kemewahan mereka, pangkat dan
keselesaan mereka. Apakah sebenarnya pengertian tentang kalimah ini ?
Hadith kedua
dari hadith 40 Imam an-Nawawi yang di panggil sebagai hadith Jibril (Ibu segala
hadith) ada menyebut tentang Islam, Iman, ihsan dan tanda-tanda kecil Qiamat.
Bahagian yang menyebut tentang Islam ialah:
“………Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku
tentang lslam. Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan
Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan
zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya. Lelaki
tersebut berkata: Benarlah engkau………………”-
H.R Imam Muslim
Seorang kafir yang ingin menjadi Muslim wajib melafazkan
kalimah ini, kemudian mestilah yakin di dalam hatinya tentang apa yang
dilafazkan, diikuti dengan melaksanakan tuntutan-tuntutan syari’at Islam. Jika
dia mengingkari salah satu daripadanya, maka terbatallah Islamnya.
Oleh itu, sebelum kalimah Toiyibah ini dilafazkan,
seseorang itu perlulah mempunyai keimanan yang jazam. Perlu yakin dengan kewujudan Allah swt.
Kemudian bersaksi atau berikrar atau berjanji bahawa tiada Tuhan(Ilah)
melainkan Allah swt. Berjanji kepada siapa? Dia telah bersaksi, berikrar dan
berjanji kepada Allah swt Yang Maha Mendengar.
Dia juga bersaksi, berikrar dan berjanji kepada dirinya sendiri dan juga
kepada semua makhluk yang ada di bumi dan di langit. Semua ikrar dan persaksian
ini dipersaksikan oleh rambutnya, bulu roma-nya, anggota tubuhnya, makhluk di
langit dan di bumi. Di hari Akhirat nanti, mereka ini-lah yang akan menjadi
saksi-saksi di atas ikrar-ikrar yang telah dibuat.
Apakah yang diikrarkan dan dijanjikan itu? Dia berikrar
dan berjanji bahawa tiada Ilah iaitu tiada Penguasa, tiada Pencipta, tiada
Pemelihara, tiada Pemberi rezeki dan tiada yang Mendengar doa-doa yang mampu
mengabulkannya melainkan Allah swt.
Mengakui bahawa Allah swt sebagai Tuhan bagi sekelian
makhluk di bumi dan di langit juga membawa erti apa sahaja yang dimiliki
olehnya adalah sebenarnya milik Allah swt. Allah swt menguasai hidupnya
sehingga Allah swt –lah yang menetapkan kematiannya. Oleh itu, hanya Allah swt
sahaja yang patut ditakuti, dipuja-puja dan disembah. Mengakui juga bahawa
hanya hukum-hukum Allah swt sahaja yang patut diikuti.
Pengetahuan atau pemahaman seperti ini-lah yang mampu
menguasai hidupnya sehingga berupaya mengubah pemikirannya, mengubah akhlaknya
dan mengubah cara hidupnya secara total sebagaimana cara hidup seorang Muslim.
Dia akan sanggup mengenepikan pemikirannya sendiri atau nasihat dari orang lain
melainkan nasihat daripada al-Qur’an dan hadith. Dia akan rajin menjalankan
kewajipan kepada Allah swt. Dia akan sanggup mengorbankan kebebasan dan
kemerdekaan diri sendiri demi Allah swt. Dia akan menyerah diri dengan tanpa
ragu-ragu dan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala
larangan-Nya.
Ini-lah kekuatan kalimah Toiyibah. Kalimah ini mampu
mengubah seorang yang kafir kepada seorang Muslim. Seorang yang kotor
rohaniyahnya kepada seorang yang suci rohaniyahnya. Dulu dia dibenci oleh Allah
swt, kini disayangi oleh Allah swt. Tercatat dulunya dia ahli neraka, kini
tercatat dia adalah ahli syurga. Dulu ikatan persaudaraan antara sesama mereka
adalah tidak kuat, kini ikatan persaudaraan itu sangat kuat kerana ia terikat
dengan ikatan aqidah. Pertalian darah juga mampu terputus. Anak yang kafir
tidak layak (mengikut syari’at) menerima harta pusaka ayahnya yang Muslim.
Batasan aurat juga perlu dijaga. Inilah perubahan-perubahan yang begitu drastik
akibat daripada kalimah Toiyibah.
Untuk memperolehi perubahan yang drastik sebegini,
perlu-lah juga berlaku komitmen yang tinggi terhadap Allah swt. Seorang yang
dahaga, tidak akan dapat menghilangkan dahaganya jika dia hanya menyeru atau
menyatakan dengan mulutnya; “Air….air”.
Komitmen yang perlu dibuat ialah dia perlu ke dapur kemudian mengambil air
minuman dan seterusnya meminum minuman tersebut. InsyaAllah, Allah swt akan
menerima usahanya dan sebagai ganjaran air tersebut menghilangkan dahaganya.
Begitu juga dengan kalimah Toiyibah. Kalimah ini tidak
akan dapat mengubah apa-apa perubahan yang drastik iaitu dari kafir menjadi
Muslim, kotor kepada suci, dibenci kepada disayangi, ahli neraka kepada ahli
syurga, tiada ikatan aqidah yang kuat dan tidak layak menerima harta pusaka
jika dia hanya melafazkan “Aku bersaksi
bahawa tiada Ilah melainkan Allah.” kemudian tiada usaha atau komitmen yang
diberikan kepada Allah swt. Bagaimanakah Allah swt akan menerima ikrar atau
persaksian ini jika tiada usaha yang dibuat untuk memecahkan tembok perbezaan
atau berusaha merentasi jurang perbezaan ini ? Ini bermakna persaksian dan
ikrar yang dilafazkan adalah persaksian dan ikrar yang palsu. Dia adalah
seorang yang penipu. Dia telah menipu Allah swt. Menipu anggota tubuhnya.
Menipu makhluk yang ada di bumi dan di langit. Ingat, jangan sangka kamu telah
menipu Allah swt. Tetapi kamu sebenarnya telah menipu dirimu sendiri.
Bagaimana pula dengan lafaz “…dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.” ? Persaksian ini
menunjukkan dia menerima tanpa ragu-ragu bahawa Nabi Muhammad saw sebagai Rasul
yang dipilih dan ditugaskan menyampaikan hukum-hukum Allah swt melalui
al-Qur’an nur Karim. Cara hidup Baginda adalah sunnah ikutan. Jika orang lain
menjadi ikutan, maka ikrar dan persaksiannya adalah bohong semata-mata. Oleh
itu sangat penting bagi seseorang yang mengakui dirinya Muslim bertadabur
al-Qur’an dan mempelajari sirah Nabi saw.
Allah swt telah mentakrifkan kalimah ini dalam surah
Ibrahim, ayat 24 hingga ayat 27:
أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً۬ كَلِمَةً۬
طَيِّبَةً۬ كَشَجَرَةٍ۬ طَيِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتٌ۬ وَفَرۡعُهَا فِى ٱلسَّمَآءِ
(٢٤) تُؤۡتِىٓ أُڪُلَهَا كُلَّ
حِينِۭ بِإِذۡنِ رَبِّهَاۗ وَيَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ
يَتَذَڪَّرُونَ (٢٥) وَمَثَلُ
كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ۬ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ ٱجۡتُثَّتۡ مِن فَوۡقِ ٱلۡأَرۡضِ مَا
لَهَا مِن قَرَارٍ۬ (٢٦) يُثَبِّتُ
ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِٱلۡقَوۡلِ ٱلثَّابِتِ فِى ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا
وَفِى ٱلۡأَخِرَةِۖ وَيُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّـٰلِمِينَۚ وَيَفۡعَلُ ٱللَّهُ مَا
يَشَآءُ (٢٧)
Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan
satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang
baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya
menjulang ke langit. (24) Ia
mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya dan Allah
mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka
beringat (mendapat pelajaran). (25)Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk
samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut
akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup. (26) Allah menetapkan (pendirian)
orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia
dan akhirat dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri
mereka sendiri) dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya. (27)
Seorang Muslim yang sejati mempunyai asas atau
‘foundation’ yang kuat dan kukuh bagaikan sepohon pokok berakar tunjang.
Sebesar mana ujian melanda, ia tetap utuh dan tegak berdiri. Cabang-cabang
menjalar ke sana sini dan menghasilkan buah yang manis. Begitu juga kalimah
Toiyibah perlu bertunjang di dalam diri sebagai tapak asas yang kuat.
Apabila kalimah ini tidak kuat dan tidak bertunjang di
dalam diri, maka seseorang Muslim itu mudah terpesong bagaikan tumbuhan berakar
serabut. Pohon ini mudah dicabut dan tidak berguna seperti rumput yang melata.
Begitu juga bagi sebuah rumah. Pembinaannya memerlukan
sebuah tapak atau ‘foundation’ yang kuat dan kukuh. Barulah tiang-tiang dan
dindingnya dapat berdiri dengan kuat dan kukuh. Jika tapak asasnya tidak kuat,
maka tiang dan dindingnya juga turut tidak dapat bertahan lama. Jika tapak asas
tiada, maka tiang-tiang dan dindingnya tidak dapat didirikan langsung.
Persoalan yang perlu dijawab:
1.
Sudahkah
kita berjaya memecahkan tembok perbezaan dan merentasinya selepas mengucapkan
kalimah Toiyibah/Syahadah??
2.
Sudah
sanggupkah kita melepaskan kepentingan diri, keselesaan dan keinginan diri
sendiri demi Allah Azza wa Jalla??
3.
Apakah
bukti-bukti yang menunjukkan kita sudah Muslim??
Perlu kita ingat, Islam bermaksud patuh dan tunduk kepada
Allah swt. Mereka yang ingkar kepada Allah swt adalah seorang yang kufur. Adakah
kita termasuk di dalam kumpulan manusia yang patuh atau kumpulan yang ingkar?
Allah swt mengirimkan al-Qur’an dan Rasul supaya kita dapat mengenal-Nya dan
tahu bagaimana untuk memperhambakan diri kepada-Nya. Sudahkah kita cuba
mengambil tahu apakah isi kandungan al-Qur’an dan mengikuti ajaran Rasulullah
saw? Jika masih belum, maka status Muslim kita diragui ketulinannya. Semoga
kita termasuk di dalam golongan yang dipelihara keimanannya oleh Allah swt Yang
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Amin ya Robbal ‘Alamin.
02 Julai 2012
4.18 Surah At-Tiin - سُوۡرَةُ التِّین
Buah Tiin
Surah ke-95: 8 ayat
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَٱلتِّينِ وَٱلزَّيۡتُونِ (١) وَطُورِ سِينِينَ (٢) وَهَـٰذَا ٱلۡبَلَدِ ٱلۡأَمِينِ (٣) لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬ (٤) ثُمَّ رَدَدۡنَـٰهُ أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ (٥) إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ فَلَهُمۡ أَجۡرٌ غَيۡرُ مَمۡنُونٍ۬ (٦) فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعۡدُ بِٱلدِّينِ (٧) أَلَيۡسَ ٱللَّهُ بِأَحۡكَمِ ٱلۡحَـٰكِمِينَ (٨)
Demi (buah) Tiin dan (buah) Zaytun (1) Dan demi Bukit Tursinai (2) Dan demi negeri (Mekah) yang aman ini (3) Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (4) Kemudian Kami kembalikan dia ke tingkat yang sebawah-bawahnya (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, maka untuk mereka pahala yang tidak putus-putus (6) Maka apakah yang menyebabkan kamu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu? (7) Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya (8)
Tema dan kandungan surah
Surah ini terdiri dari 8 ayat, termasuk golongan surah Makkiyah. Ia diturunkan sesudah surah Al-Buruuj. Nama At-Tiin diambil dari kata “At-tiin” yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Tema utama surah ini ialah kesempurnaan kejadian manusia dan faktor kejatuhannya. Walaupun manusia adalah makhluk yang terbaik rohaniah dan jasmaniahnya, tetapi mereka akan menjunam ke darjat yang paling bawah disebabkan kekufuran kepada Allah dan Rasulullah s.a.w serta keingkarannya terhadap Hari Kebangkitan. Surah ini juga mengisytiharkan dasar keadilan mutlak Allah berbentuk ganjaran dan pembalasan di Hari Akhirat.
Fikrah ayat
Ayat 1-3
وَٱلتِّينِ وَٱلزَّيۡتُونِ (١) وَطُورِ سِينِينَ (٢) وَهَـٰذَا ٱلۡبَلَدِ ٱلۡأَمِينِ (٣)
Demi (buah) Tiin dan
(buah) Zaytun (1)
Dan demi Bukit Tursinai
(2)
Dan demi negeri (Mekah)
yang aman ini (3)
Allah swt bersumpah
sebanyak empat kali dalam ayat-ayat ini. Dua sumpah pertama adalah dengan
dengan nama buah al-Tiin dan buah al-Zaitun; dan yang berikutnya dengan nama
dua tempat yakni Bukit Tursina dan juga Kota Mekah.
Persoalannya kenapakah
Allah bersumpah sedemikian ?
Buah al-Tiin adalah
makanan orang Arab yang mahsyur dan berkhasiat tinggi. Menjadi penawar kepada
pelbagai penyakit. Dalam hadith Hasan yang diriwayatkan oleh Ibn Sani dari Abu
Na'im daripada Abu Dzar: “Sesungguhnya buah al-Tiin dapat menyembuhkan
penyakit buasir dan ia juga dapat menyembuhkan ruam kaki, panau dan gout”
Buah Zaitun dijadikan
makanan dan minyak yang diperah dari buah ini menjadi kuah dan campuran
berbagai jenis ubat. Berupaya mengurangkan risiko penyakit jantung (dengan izin
Allah). Ia mengandungi Mono-unsaturated Fatty Acid (MUFA) dan vitamin E.
Firman Allah swt
(bermaksud): “Dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak
berkatnya, (iaitu) pohon Zaitun yang tidak tumbuh di sebelah timur dan tidak
tumbuh di sebelah barat(nya)” – QS (al-Nur:35).
Walaupun buah-buah ini
(al-Tiin dan al-Zaitun) adalah buah yang berkualiti, tetapi apakah pula
kaitannya dengan dua sumpah berikutnya iaitu sumpah dengan dua tempat (Bukit
Tursina dan Kota Mekah)?
Setiap sumpah mempunyai
kaitan dengan mesej/tema yang lebih besar yang Allah ingin kita mengambil
pengajaran daripadanya. Mengikut mufassirin, sebutan buah al-Tiin dan al-Zaitun
adalah isyarat kepada tempat-tempat dan peristiwa-peristiwa kemenangan di dalam
perjuangan agama Allah.
Mengikut pemahaman orang
Arab, sesuatu lokasi diberi nama mengikut kepada kepopularan sesuatu perkara di
situ. Buah al-Tiin banyak di kawasan Bukit Judi, Damaskus Syria (Kawasan Syam).
Iaitu tempat mendaratnya bahtera Nabi Nuh a.s. Manakala buah Zaitun banyak
ditanam di kawasan Baitul-Maqdis, Palestin. Tempat yang diberkati dan tanah
bagi para Nabi. Ia juga tempat Nabi Isa a.s. dan Nabi Ibrahim a.s berda'wah.
Firman Allah swt dalam
ayat ke-2 (bermaksud): “Dan demi Bukit Sinai” adalah merujuk kepada Bukit Tursina, tempat Nabi Musa bin
Imran a.s. bercakap dengan Allah swt.
Manakala dalam ayat ke-3
(bermaksud): “Dan demi Kota yang
aman ini” merujuk kepada al-Makkah
al-Mukarramah. Tempat yang dimuliakan oleh Allah swt dengan adanya al-Kaabah
al-Musyarah. Ia juga tempat kelahiran Rasulullullah s.a.w dan tempat
baginda diangkat menjadi Rasulullah. Mekah dinamakan sebagai al-Balad
al-amin kerana disitu terdapat keamanan dan kesejahteraan. Sebagaimana
firman Allah swt (bermaksud): “Barangsiapa memasukinya (Masjid
al-Haram) dia beroleh keamanan. (Ali-Imran, 3:97)
Oleh itu, ulama
mufasirin menyatakan bahawa tempat-tempat ini (syam, baitul-maqdis, tursina,
Mekkah) mempunyai kaitan dengan perjuangan Rasul `Ulul-Azmi yang menegakkan
kalimah tauhid. Maka hendaklah para da'i mengambil teladan dari para Rasul
ini. Mereka mempunyai keteguhan semangat, keazaman yang tinggi, kesabaran luar
biasa dan kekuatan tawakal dalam menghadapi segala ujian untuk menyampaikan
agama Allah Azza Wajalla di mukabumi.
Ayat 4
لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬ (٤)
Sesungguhnya Kami telah
menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (4)
Manusia mendapat
kedudukan yang istimewa di sisi Allah swt. Dimuliakan dalam bentuk asal
penciptaan sebagai makhluk yang terbaik (ahsan taqwim). Dari ayat ini, jelas ternyata betapa besarnya perhatian Allah swt
terhadap manusia. Manusia telah diciptakan dalam bentuk yang sebaik-baiknya.
Memang tiap-tiap kejadian itu diciptakan Allah swt dengan sebaik-baiknya,
tetapi dalam surah ini disebut secara khusus bahawa manusia itu dijadikan
dengan sebaik-baik susunan dan bentuk rupa dan ditempat-tempat yang lain dalam
Al-Quran menunjukkan bahawa Allah swt memberikan perhatian dan 'inayah yang
lebih besar terhadap makhluk manusia.
Penghormatan Allah swt
terhadap makhluk insan berbanding makhluk-makhluk yang lain ialah dengan cara
penciptaan yang menggabungkan unsur tanah dan tiupan roh, mengumpulkan unsur bumi
dan langit sehingga terbentuk manusia yang sebaik-baik kejadian secara zahir
dan batin. Malah Allah swt telah mengurniakan manusia dengan berbagai-bagai
bakat kebolehan yang diletakkan di dalam fitrahnya, iaitu bakat-bakat kebolehan
yang melayakkannya memegang teraju khalifah di bumi, di mana mereka dapat
mengubah, menyusun dan mencipta sehingga mampu mentadbir muka bumi ini.
Namun kemuliaan
manusia ini hanya berguna jika diikat dengan tali aqidah. Kekuatan, kekuasaan,
kekayaan dan kebijaksanaan adalah perlu bagi membantu tugas khalifah memakmurkan
bumi ini dengan jalan Ilahi. Jika sebaliknya, maka kemuliaan yang ada hanya
bersifat sementara, menimbulkan penyakit hati, menjauhkan diri dari Rahmat dan
Berkat Allah Azza Wajalla, dan tidak dapat menolong kita di akhirat.
Sayangnya manusia
kerap lupa terhadap keistimewaan yang telah dikurniakan Allah swt kepada
mereka. Kejatuhan ciri rohaniyah manusia akan menjatuhkan kejatuhan ciri
insaniyah manusia. Inilah yang dinyatakan dalam ayat ke-5.
Ayat 5-6
ثُمَّ رَدَدۡنَـٰهُ أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ (٥) إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ فَلَهُمۡ أَجۡرٌ غَيۡرُ مَمۡنُونٍ۬ (٦)
ثُمَّ رَدَدۡنَـٰهُ أَسۡفَلَ سَـٰفِلِينَ (٥) إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ فَلَهُمۡ أَجۡرٌ غَيۡرُ مَمۡنُونٍ۬ (٦)
Kemudian Kami kembalikan
dia ke tingkat yang sebawah-bawahnya (5)
Kecuali orang-orang yang
beriman dan mengerjakan amal soleh, maka untuk mereka pahala yang tidak
putus-putus (6)
Ayat-ayat ini adalah
jantung dan nadi utama dalam surah ini. Kita akan dapat merasai ayat ini jika
kita mengetahui punca kenapa manusia dikembalikan ke tingkat yang
sebawah-bawahnya. Terdapat dua jenis golongan manusia di dalam ayat ini iaitu:
Justeru itu, berusahalah
menjadi orang beriman dengan erti kata yang sebenarnya. Nilai keimananlah yang
akan menghubungkan kita dengan hidayat Allah Azza Wajalla. Keimanan adalah tali hubungan di
antara fitrah manusia dengan Tuhan Pencipta-Nya. Apabila tali ini putus, maka
nur yang menerangi manusia akan padam. Akibatnya manusia akan jatuh ke darjat
paling terendah dan hanya layak menjadi bahan api neraka.
- Golongan yang cenderung kepada syaitan
- Golongan yang beriman dan beramal soleh.
Kesudahan dari amalan
mereka juga berbeza.
Ulama' tafsir memberikan
dua pendapat pada ayat “Kemudian Kami
kembalikan dia ke tingkat yang sebawah-bawahnya”
1. Pendapat pertama :
Manusia akan dihumbankan ke tempat paling bawah di dalam neraka apabila mereka
tidak mentaati Allah swt dan tidak mengikuti Rasul-Nya.
2. Pendapat kedua : Manusia
akan dikembalikan kepada umur yang tua dan tidak bermaya, lemah akalnya, hilang
ingatan (Semua orang akan melalui peringkat tua tidak kira samada orang beriman
ataupun orang kafir dan berbuat maksiat)
Pendapat yang pertama
ialah, golongan insan yang menyelewang dari fitrah ad-din, maka dia akan
menjunam ke lapisan neraka yang terkebawah sekali. Mereka masuk neraka kerana
kekafiran mereka. Pengecualian adalah kepada orang yang beriman dengan Allah
Azza Wajalla, Rasul-Nya dan hari Akhirat serta melakukan amal soleh. Untuk
golongan ini, mereka mendapat pahala yang tidak putus-putus kerana ketaatan
mereka.
Ayat 5 & 6 ini,
menunjukkan kebenaran Hari Akhirat. Yakni, amal manusia akan diberikan balasan
di hari tersebut. Mereka yang beriman dan beramal soleh mendapat ganjaran
syurga, sebaliknya golongan jahat dan kufur mendapat balasan buruk, ditempatkan
di neraka yang paling bawah.
Pendapat kedua tafsir
ayat 5 & 6 memberi makna, apabila seseorang itu semakin tua dan tidak mampu
lagi beramal (seperti seusia muda), maka Allah menuliskan pahala untuknya
sepertimana pahala yang selalu ia dapat pada usia mudanya.
Dari Ahmad, Bukhari dan
Ibn Hibban mentakhrijkan daripada Abu Musa al-Asy'ari; beliau meriwayatkan
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya):
“Kalau ada hamba Allah yang sakit atau dalam perjalanan
(bermusafir) maka nescaya Allah tuliskan untuknya pahala yang kerap dibuatnya
ketika beliau sihat atau ketika tidak ke mana-mana.” Dalam riwayat lain ada tambahan dari beliau berbunyi: “Bagi
mereka pahala yang tidak putus-putus”.
Orang Mu'min yang
bertaqwa juga tidak akan ditakdirkan berubah semasa tua dengan menjadi orang
yang nyanyuk. Ini adalah mengikut hadith yang ditakrijkan oleh Hakim dan
dianggap sahih oleh al-Baihaqi, yang diriwayatkan oleh Ibn `Abbas : “ Sesiapa
yang (suka) membaca al-Qur'an ia tidak (ditakdirkan) menjadi nyanyuk”
Apa yang perlu difahami
dari ayat ke-5 & 6 ialah `ending'
atau pengakhiran kepada dua jenis golongan manusia. Allah swt menyatakan dalam
surah al-Jathiyah 45:21 (maksudnya) “Apakah orang-orang yang melakukan
kejahatan itu mengira bahawa Kami akan memperlakukan mereka seperti orang-orang
beriman dan yang mengerjakan kebajikan, iaitu sama dalam kehidupan dan kematian
mereka ? Alangkah buruknya penilaian mereka itu”.
Ayat 7-8
فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعۡدُ
بِٱلدِّينِ (٧) أَلَيۡسَ ٱللَّهُ بِأَحۡكَمِ ٱلۡحَـٰكِمِينَ (٨)
Maka apakah yang
menyebabkan kamu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya
keterangan-keterangan) itu? (7)
Bukankah Allah Hakim yang
seadil-adilnya (8)
Ayat ini adalah teguran
bagi orang yang melupakan Allah swt sedangkan Allah-lah yang mencipta manusia
dengan sebaik-baik kejadian. Apakah mereka masih mendustakan hari kebangkitan
dan hari pembalasan? Sedangkan mereka tahu bahawa siapa yang mampu memulakan sesuatu
kejadian, maka pasti mewujudkan semula setelah tiada adalah mudah bagi Allah
swt.
Allah swt menegaskan
hakikat keupayaan-Nya menjadikan semula makhluk dengan firmanNya (bermaksud) “Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya”
Sekiranya hakim di dunia
pun memberikan hukuman kepada penjahat dan memberikan keadilan kepada orang yang
tidak bersalah, maka apa pula pandangan kita kepada Allah swt? Tidakkah Allah
swt itu Pengadil Yang Maha Adil apabila Dia menetapkan hukuman-hukuman yang
seperti ini. Ganjaran pahala dan syurga; serta pembalasan neraka menunjukkan
keadilan Allah. Walaupun kadangkala perbuatan jahat/zalim manusia terlepas dari
pengadilan di dunia, tetapi ia tetap akan dihitung di akhirat kelak. Begitulah
juga sebaliknya pada perbuatan baik dan amal soleh. Itulah tanda keadilan Allah
Azza Wajalla. Allah swt tidak menganiyai sesiapapun. Allah swt akan melakukan
penghakiman besar pada hari Kiamat. Pada waktu itu, orang yang teraniaya akan
dapat menuntut bela terhadap manusia yang menganiyainya.
Pengajaran
1.
Orang Mu’min sepatutnya
mencintai dan meneladani para Rasul 'Ulul-Azmi. Sifat keteguhan hati,
istiqomah, kesabaran dan tawakal yang tinggi perlu ada pada setiap da'i.
2.
Insan adalah sebaik-baik
makhluk ciptaan Allah Azza Wajalla. Maka hendaklah kita bersyukur kepada Allah
swt dengan mengingati dan mencintai-Nya; membawa Islam dalam diri,
melaksanakan tuntutan ad-din bagi mendapat keredhaan dan keampunan Allah.
3.
Menyeleweng dari fitrah
ad-din adalah faktor kejatuhan manusia dan akan memberikan natijah
seburuk-buruknya.
4.
Orang beriman dan beramal
soleh mendapat ganjaran pahala yang tidak putus-putus.
5.
Allah swt menyelar orang
yang melupakan-Nya dan mengingkari Hari Pembalasan.
6.
Allah swt adalah Pencipta
yang paling sempurna dalam setiap penciptaan-Nya dan hakim yang paling benar
dan adil dalam penghakiman antara hamba-hamba-Nya.
02 Jun 2012
3.22 Kebathilan Pasti Akan Musnah
Sayyid Qutb berkata..
Kebaikan dan kebagusan (mengikut sistem Ilahi) juga merupakan sesuatu yang tulen sama seperti kebenaran(Haq). Ia tetap kekal di bumi ini.
Sayyid Qutb kemudian membawa dua ayat daripada surah ar-Ra'd:17 dan Surah Ibrahim:24-27. Di dalam surah ar-Ra'd:17, Allah swt memberikan perbandingan/perumpamaan yang membuktikan bahawa Haq (kebenaran) akan kekal, manakala kebathilan pula akan lenyap hilang. Manakala dalam surah Ibrahim: 24-27 pula adalah satu perumpamaan di antara `kata-kata' oleh orang-orang beriman dengan orang kafir.
Marilah kita bertadabbur dengan ayat-ayat ini; memohon kepada Allah swt agar diberikan kefahaman fikrahnya; bermuhasabah diri dan mengambil pengajaran untuk memangkin perubahan mengikut piawaian Allah swt; dapat memenuhi tanggungjawab khalifah dan berubudiyyah kepada Allah Azzawa Jalla.
“Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut sukatannya. Maka arus itu membawa buih-buih yang mengembang dan terapung-apung. Dan dari logam-logam yang mereka leburkannya di dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada(pula) buih-buih yang serupa (seperti buih arus itu). Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tidak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia akan tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan” (Surah ar-Ra'd:17)
Di dalam ayat ini, Allah swt memperlihatkan kejadian alam agar manusia mengambil pengajaran darinya. Ia adalah sesuatu yang biasa dilihat dalam kehidupan manusia tetapi tidak ramai yang memikirkan hikmah disebaliknya. Sesungguhnya buih-buih yang timbul dipermukaan aliran arus dan buih dari permukaan logam yang dileburkan dalam api mengandungi pengajaran kepada mereka yang `ulul-albab'.
Sesetengah golongan salaf berkata “apabila aku membaca perumpamaan-perumpamaan yang dinyatakan di dalam Al-Qu'ran tetapi tidak memahaminya, maka aku akan menangis kerana Allah swt berfirman dalam surah al-`Ankabuut (29:43) yang bermaksud:
“Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buatkan untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu”
Penurunan hujan dari langit hingga membentuk saliran air di wadi-wadi/lembah-lembah mengikut kadar, sukatan dan ukurannya membuktikan qudrat Allah Yang Maha Esa dan Gagah Perkasa. Ia menjadi bukti betapa rapinya pentadbiran Allah. Setiap wadi akan mengumpul dan mengalirkan air mengikut kapasitinya; kerana sebahagian wadi bersaiz besar manakala yang lain adalah berukuran kecil. Ayat ini menunjukkan hati kita berbeza-beza di antara satu sama lain dalam keupayaan menerima ilmu. Sebahagian manusia hatinya cerah, mudah faham dan ilmunya banyak. Sebaliknya ada pula yang susah/sukar untuk memahami sesuatu perkara, malah ada yang benci untuk belajar.
Sesungguhnya ilmu pengetahuan yang berguna ialah ilmu yang dapat meningkatkan iman. Ia datang daripada hati yang ikhlas. Ilmu itu umpama hujan, yang tidak memberikan manfaat kecuali bagi tanah yang subur dan suci. Ia tidak memberi manfaat kecuali bagi jiwa yang suci, hati yang sedar dan naluri yang peka.
Di dalam ayat di atas, Allah swt menggambarkan bahawa air yang mengalir akan mengumpulkan buih-buih di permukaannya. Buih-buih ini berkembang dan kelihatan begitu banyak. Namun, buih-buih ini tidak kekal dan akan hilang lenyap. Yang tinggal ialah air yang mengalir tenang di bawahnya.
Begitu juga dengan logam-logam seperti emas dan perak yang dileburkan, akan kelihatan banyak buih-buih dipermukaan cecair logam sama seperti buih-buih dari banjir dan arus yang deras. Buih-buih itu menutupi logam asli di dalamnya. Namun ia juga akan hilang dan yang tetap tinggal ialah logam yang bersih.
Itulah perumpaman di antara kebenaran dan kebathilan dalam hidup ini. Yang bathil kelihatan gah di mata manusia, tersohor dan menyeronokkan, namun ia tidak kekal lama dan tidak mempunyai daya tahan. Sedangkan kebenaran itu akan berjaya dan tenang, walaupun kadang-kadang disangkakan orang ia tersorok, tenggelam, hilang ataupun mati. Kebenaran itu tetap teguh seperti logam tulen yang berguna kepada manusia.
Seterusnya dalam Surah Ibrahim, ayat ke 24-27, Allah swt berfirman yang bermaksud:
“Tidakkah engkau perhatikan bagaimana Allah telah membuat satu perbandingan, iaitu kalimat yang baik itu laksana pokok yang baik, akar tunjangnya teguh dan dahannya (menjulang) ke langit (24). Ia mengeluarkan buah-buahnya setiap musim dan dengan izin Allah. Dan Allah membuat berbagai-bagai perbandingan kepada manusia supaya mereka berfikir dan mengambil pengajaran (25). Dan bandingan kalimat yang buruk itu laksana pokok yang buruk yang telah dicabut akar umbinya dari muka bumi, ia tidak mempunyai apa-apa keteguhan lagi (26). Allah meneguhkan (iman) orang-orang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan dunia dan Akhirat dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan Allah melakukan segala apa yang dikehendaki-Nya (27)"
Mengikut tafsir Ibnu-Kathir, `Kalimat yang baik' ialah kalimah syahadah `La ilaha illallah' (tiada Ilah selain Allah). Manakala `pokok yang baik' adalah merujuk kepada orang mu'min. Kalimah yang haq ini akan tetap teguh di hati orang-orang beriman seperti akar yang teguh di bumi. Keteguhannya tidak dapat digoncang oleh angin ribut, tidak dapat dilanda badai kebathilan dan tidak lut dengan pelbagai kezaliman.
`Dahan pokok menjulang ke langit' adalah kiasan kepada amalan-amalan soleh dan kata-kata kebenaran daripada orang mu'min yang akan membawanya ke syurga. Ia sentiasa berbuah kerana amalannya yang istiqomah.
'Kalimat yang buruk', yakni kalimat yang bathil adalah laksana pokok yang buruk yang akarnya rapuh, tidak bertunjang di dalam bumi. Ia seolah-olah berada di atas permukaan tanah dan hanya menunggu masa untuk tersungkur. Kufur dan amalan kebathilan adalah menyimpang dari aqidah dan iman. Ia tidak mempunyai asas dan tidak akan diterima oleh Allah. Amalan mereka seumpama debu-debu angin yang ditiup angin kencang. Hilang begitu saja.
Kedua-dua perbandingan di atas bukanlah semata-mata untuk memberi perangsang kepada orang-orang beriman tetapi itulah hakikat sebenar di dalam kehidupan ini. Kebenaran dan kebaikan yang tulen tidak akan mati dan tidak akan layu walaupun disekat dan ditindas oleh kebathilan dan kejahatan jahiliyah. Kebathilan hanya hidup sekadar sementara menunggu habisnya kebaikan yang bercampur-aduk. Apabila berjaya dibersihkan, maka `haq' tulen akan menang dan kebathilan akan tumbang dan musnah, biarpun bagaimana besar dan kuatnya kebathilan jahiliyah itu.
Sesungguhnya Allah swt mengukuhkan pendirian orang-orang yang beriman di dalam kehidupan dunia dan akhirat dengan kalimat keimanan yang tertanam di dalam hati nurani mereka. Ia bertunjang di dalam fitrah semulajadi mereka dan membuahkan amalan-amalan soleh yang sentiasa membaharu dan kekal di dalam kehidupan mereka. Allah meneguhkan pendirian mereka dengan kalimat-kalimat Al-Qur'an, kalimat-kalimat Rasulullah saw dan dengan janji Allah swt yang akan memberikan kemenangan kepada kebenaran di dunia dan kejayaan di Akhirat. Dan orang-orang yang berpegang dengannya tidak akan dilanda gelisah dan keluh-kesah.
Sebaliknya pula, Allah swt menyesatkan orang-orang yang zalim dengan sebab kezaliman dan kesyirikan mereka (kata zalim itu sering digunakan di dalam ayat-ayat Al-Qur'an dengan makna syirik dan inilah ghalibnya). Juga kerena mereka menjauhi diri dari nur hidayat dan terumbang-ambing di dalam kegelapan-kegelapan jahiliyah dan kepercayaan khurafat. Mereka juga mengikuti pelbagai sistem hidup, undang-undang dan peraturan-peraturan nafsu mereka dan bukannya undang-undang dan peraturan-peraturan pilihan Allah.
Seterusnya Sayyid Qutb melontarkan persoalan untuk kita berfikir.......
Manakah ketenteraman yang lebih ni'mat dari ketenteraman yang dilahirkan oleh kefahaman dan tanggapan ini? Manakah ketenangan yang lebih ni'mat dari ketenangan yang dicurahkan ke dalam hati oleh kefahaman dan tanggapan ini? Manakah kepercayaan terhadap `Haq', kebaikan dan keislahan yang lebih kuat dari kepercayaan ini? Dan manakah suatu kekuatan dan keunggulan yang mengatasi realiti hidup yang kecil ini yang dicurahkan ke dalam hati nurani oleh kefahaman dan tanggapan ini?
Kesimpulan perbincangan
1. Kebathilan secara umumnya dilihat gah, menyeronokkan, berjaya dan seolah-olah menang.
2. Namun kebathilan itu tidak panjang hayatnya, ia bersifat sementara, tidak dapat bertahan, akan hilang lenyap dan akan musnah.
3. Kebenaran secara umumnya dilihat seakan-akan kalah pada permulaannya dan hampir tidak kelihatan.
4. Namun kebenaran akan teguh, mantap, tidak berubah dan tahan diuji walaupun ditindas oleh kezaliman dan kebathilan. Ia pasti akan berjaya pada akhirnya.
5. Kalimat-kalimat baik dari orang-orang beriman dan amalan soleh mereka akan membawa mereka ke syurga.
6. Kebaikan itu tetap berkesudahan dengan kebaikan; dan kejahatan juga tetap berakhir dengan kejahatan.
7. Allah swt akan menyesatkan orang-orang yang zalim(penting memahami maksud sebenar zalim ini).
8. Ia merupakan motivasi kepada penyambung tugas Nabi saw dan terus tetap beristiqomah dilandasan yang benar dan yang haq.
Wallahu'alam.
Kebaikan dan kebagusan (mengikut sistem Ilahi) juga merupakan sesuatu yang tulen sama seperti kebenaran(Haq). Ia tetap kekal di bumi ini.
Sayyid Qutb kemudian membawa dua ayat daripada surah ar-Ra'd:17 dan Surah Ibrahim:24-27. Di dalam surah ar-Ra'd:17, Allah swt memberikan perbandingan/perumpamaan yang membuktikan bahawa Haq (kebenaran) akan kekal, manakala kebathilan pula akan lenyap hilang. Manakala dalam surah Ibrahim: 24-27 pula adalah satu perumpamaan di antara `kata-kata' oleh orang-orang beriman dengan orang kafir.
Marilah kita bertadabbur dengan ayat-ayat ini; memohon kepada Allah swt agar diberikan kefahaman fikrahnya; bermuhasabah diri dan mengambil pengajaran untuk memangkin perubahan mengikut piawaian Allah swt; dapat memenuhi tanggungjawab khalifah dan berubudiyyah kepada Allah Azzawa Jalla.
“Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut sukatannya. Maka arus itu membawa buih-buih yang mengembang dan terapung-apung. Dan dari logam-logam yang mereka leburkannya di dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada(pula) buih-buih yang serupa (seperti buih arus itu). Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tidak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia akan tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan” (Surah ar-Ra'd:17)
Di dalam ayat ini, Allah swt memperlihatkan kejadian alam agar manusia mengambil pengajaran darinya. Ia adalah sesuatu yang biasa dilihat dalam kehidupan manusia tetapi tidak ramai yang memikirkan hikmah disebaliknya. Sesungguhnya buih-buih yang timbul dipermukaan aliran arus dan buih dari permukaan logam yang dileburkan dalam api mengandungi pengajaran kepada mereka yang `ulul-albab'.
Sesetengah golongan salaf berkata “apabila aku membaca perumpamaan-perumpamaan yang dinyatakan di dalam Al-Qu'ran tetapi tidak memahaminya, maka aku akan menangis kerana Allah swt berfirman dalam surah al-`Ankabuut (29:43) yang bermaksud:
“Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buatkan untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu”
Penurunan hujan dari langit hingga membentuk saliran air di wadi-wadi/lembah-lembah mengikut kadar, sukatan dan ukurannya membuktikan qudrat Allah Yang Maha Esa dan Gagah Perkasa. Ia menjadi bukti betapa rapinya pentadbiran Allah. Setiap wadi akan mengumpul dan mengalirkan air mengikut kapasitinya; kerana sebahagian wadi bersaiz besar manakala yang lain adalah berukuran kecil. Ayat ini menunjukkan hati kita berbeza-beza di antara satu sama lain dalam keupayaan menerima ilmu. Sebahagian manusia hatinya cerah, mudah faham dan ilmunya banyak. Sebaliknya ada pula yang susah/sukar untuk memahami sesuatu perkara, malah ada yang benci untuk belajar.
Sesungguhnya ilmu pengetahuan yang berguna ialah ilmu yang dapat meningkatkan iman. Ia datang daripada hati yang ikhlas. Ilmu itu umpama hujan, yang tidak memberikan manfaat kecuali bagi tanah yang subur dan suci. Ia tidak memberi manfaat kecuali bagi jiwa yang suci, hati yang sedar dan naluri yang peka.
Di dalam ayat di atas, Allah swt menggambarkan bahawa air yang mengalir akan mengumpulkan buih-buih di permukaannya. Buih-buih ini berkembang dan kelihatan begitu banyak. Namun, buih-buih ini tidak kekal dan akan hilang lenyap. Yang tinggal ialah air yang mengalir tenang di bawahnya.
Begitu juga dengan logam-logam seperti emas dan perak yang dileburkan, akan kelihatan banyak buih-buih dipermukaan cecair logam sama seperti buih-buih dari banjir dan arus yang deras. Buih-buih itu menutupi logam asli di dalamnya. Namun ia juga akan hilang dan yang tetap tinggal ialah logam yang bersih.
Itulah perumpaman di antara kebenaran dan kebathilan dalam hidup ini. Yang bathil kelihatan gah di mata manusia, tersohor dan menyeronokkan, namun ia tidak kekal lama dan tidak mempunyai daya tahan. Sedangkan kebenaran itu akan berjaya dan tenang, walaupun kadang-kadang disangkakan orang ia tersorok, tenggelam, hilang ataupun mati. Kebenaran itu tetap teguh seperti logam tulen yang berguna kepada manusia.
Seterusnya dalam Surah Ibrahim, ayat ke 24-27, Allah swt berfirman yang bermaksud:
“Tidakkah engkau perhatikan bagaimana Allah telah membuat satu perbandingan, iaitu kalimat yang baik itu laksana pokok yang baik, akar tunjangnya teguh dan dahannya (menjulang) ke langit (24). Ia mengeluarkan buah-buahnya setiap musim dan dengan izin Allah. Dan Allah membuat berbagai-bagai perbandingan kepada manusia supaya mereka berfikir dan mengambil pengajaran (25). Dan bandingan kalimat yang buruk itu laksana pokok yang buruk yang telah dicabut akar umbinya dari muka bumi, ia tidak mempunyai apa-apa keteguhan lagi (26). Allah meneguhkan (iman) orang-orang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan dunia dan Akhirat dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan Allah melakukan segala apa yang dikehendaki-Nya (27)"
Mengikut tafsir Ibnu-Kathir, `Kalimat yang baik' ialah kalimah syahadah `La ilaha illallah' (tiada Ilah selain Allah). Manakala `pokok yang baik' adalah merujuk kepada orang mu'min. Kalimah yang haq ini akan tetap teguh di hati orang-orang beriman seperti akar yang teguh di bumi. Keteguhannya tidak dapat digoncang oleh angin ribut, tidak dapat dilanda badai kebathilan dan tidak lut dengan pelbagai kezaliman.
`Dahan pokok menjulang ke langit' adalah kiasan kepada amalan-amalan soleh dan kata-kata kebenaran daripada orang mu'min yang akan membawanya ke syurga. Ia sentiasa berbuah kerana amalannya yang istiqomah.
'Kalimat yang buruk', yakni kalimat yang bathil adalah laksana pokok yang buruk yang akarnya rapuh, tidak bertunjang di dalam bumi. Ia seolah-olah berada di atas permukaan tanah dan hanya menunggu masa untuk tersungkur. Kufur dan amalan kebathilan adalah menyimpang dari aqidah dan iman. Ia tidak mempunyai asas dan tidak akan diterima oleh Allah. Amalan mereka seumpama debu-debu angin yang ditiup angin kencang. Hilang begitu saja.
Kedua-dua perbandingan di atas bukanlah semata-mata untuk memberi perangsang kepada orang-orang beriman tetapi itulah hakikat sebenar di dalam kehidupan ini. Kebenaran dan kebaikan yang tulen tidak akan mati dan tidak akan layu walaupun disekat dan ditindas oleh kebathilan dan kejahatan jahiliyah. Kebathilan hanya hidup sekadar sementara menunggu habisnya kebaikan yang bercampur-aduk. Apabila berjaya dibersihkan, maka `haq' tulen akan menang dan kebathilan akan tumbang dan musnah, biarpun bagaimana besar dan kuatnya kebathilan jahiliyah itu.
Sesungguhnya Allah swt mengukuhkan pendirian orang-orang yang beriman di dalam kehidupan dunia dan akhirat dengan kalimat keimanan yang tertanam di dalam hati nurani mereka. Ia bertunjang di dalam fitrah semulajadi mereka dan membuahkan amalan-amalan soleh yang sentiasa membaharu dan kekal di dalam kehidupan mereka. Allah meneguhkan pendirian mereka dengan kalimat-kalimat Al-Qur'an, kalimat-kalimat Rasulullah saw dan dengan janji Allah swt yang akan memberikan kemenangan kepada kebenaran di dunia dan kejayaan di Akhirat. Dan orang-orang yang berpegang dengannya tidak akan dilanda gelisah dan keluh-kesah.
Sebaliknya pula, Allah swt menyesatkan orang-orang yang zalim dengan sebab kezaliman dan kesyirikan mereka (kata zalim itu sering digunakan di dalam ayat-ayat Al-Qur'an dengan makna syirik dan inilah ghalibnya). Juga kerena mereka menjauhi diri dari nur hidayat dan terumbang-ambing di dalam kegelapan-kegelapan jahiliyah dan kepercayaan khurafat. Mereka juga mengikuti pelbagai sistem hidup, undang-undang dan peraturan-peraturan nafsu mereka dan bukannya undang-undang dan peraturan-peraturan pilihan Allah.
Seterusnya Sayyid Qutb melontarkan persoalan untuk kita berfikir.......
Manakah ketenteraman yang lebih ni'mat dari ketenteraman yang dilahirkan oleh kefahaman dan tanggapan ini? Manakah ketenangan yang lebih ni'mat dari ketenangan yang dicurahkan ke dalam hati oleh kefahaman dan tanggapan ini? Manakah kepercayaan terhadap `Haq', kebaikan dan keislahan yang lebih kuat dari kepercayaan ini? Dan manakah suatu kekuatan dan keunggulan yang mengatasi realiti hidup yang kecil ini yang dicurahkan ke dalam hati nurani oleh kefahaman dan tanggapan ini?
Kesimpulan perbincangan
1. Kebathilan secara umumnya dilihat gah, menyeronokkan, berjaya dan seolah-olah menang.
2. Namun kebathilan itu tidak panjang hayatnya, ia bersifat sementara, tidak dapat bertahan, akan hilang lenyap dan akan musnah.
3. Kebenaran secara umumnya dilihat seakan-akan kalah pada permulaannya dan hampir tidak kelihatan.
4. Namun kebenaran akan teguh, mantap, tidak berubah dan tahan diuji walaupun ditindas oleh kezaliman dan kebathilan. Ia pasti akan berjaya pada akhirnya.
5. Kalimat-kalimat baik dari orang-orang beriman dan amalan soleh mereka akan membawa mereka ke syurga.
6. Kebaikan itu tetap berkesudahan dengan kebaikan; dan kejahatan juga tetap berakhir dengan kejahatan.
7. Allah swt akan menyesatkan orang-orang yang zalim(penting memahami maksud sebenar zalim ini).
8. Ia merupakan motivasi kepada penyambung tugas Nabi saw dan terus tetap beristiqomah dilandasan yang benar dan yang haq.
Wallahu'alam.
Langgan:
Catatan (Atom)