Juzuk 2
Topik perbincangan: Suruhan dan larangan adalah perlu
untuk khalifah
Sikap
yang perlu ada bagi orang Mukmin juga sebagai seorang khalifah ialah:
a.
Taat perintah Allah swt.
b.
Bertamayyuz dan bertawazzun.
c.
Bertaqwa kepada Allah swt.
1.
Mengikut apa sahaja suruhan Allah
swt tanpa banyak soal(Taat).
Ujian ketaatan pertama:
Peralihan Qiblat
Al-Baqarah:142 (m/s 22 di dalam mushaf)-sebanyak 2 mukasurat.
“Orang-orang
bodoh (yang kurang akal pertimbangannya) akan berkata: Apa sebabnya yang
menjadikan orang-orang Islam berpaling dari kiblat yang mereka mengadapnya
selama ini? Katakanlah (wahai Muhammad): Timur
dan barat adalah kepunyaan Allah (maka ke pihak mana sahaja kita diarahkan
Allah mengadapnya, wajiblah kita mematuhiNya); Allah yang memberikan petunjuk
hidayatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus. (142)”
(Kedudukan Jerusalem(Baitul Maqdis – Masjidil Aqsa), Al-Madinah dan Makkah)
Semasa di Makkah, kaum Muslimin berqiblatkan Masjidil al-Haram. Ia juga
merupakan qiblat Nabi Ibrahim a.s. Setelah berhijrah ke Madinah, mereka masih
berqiblatkan di Makkah tempat tumpah darah mereka yang sangat disayangi sehinggalah
Rasulullah saw mendapat arahan dari Ilahi supaya berqiblatkan Masjidil Aqsa di
Baitul Maqdis sedangkan ia adalah qiblat bagi orang-orang Yahudi sehingga kini.
Arahan ini menyebabkan ramai dikalangan kaum Muslimin menjadi keliru,
kerana pada pemikiran mereka adakah perlu mengikut qiblat orang-orang Yahudi? Sudah
tentu mereka akan dicerca dan disindir oleh orang-orang Yahudi.
Namun, mereka tetap menukar qiblat mereka dengan hati yang berat, kerana
tetap taat dengan Rasulullah saw.
Mengikut sirah, mereka terpaksa mengadap ke Baitul Maqdis selama 16 – 17 bulan.
Kemudian mereka disuruh menukar semula qiblat menghadap ke Makkah selepas
turunnya ayat supaya berqiblatkan Masjidil al-Haram (al-Baqarah:144) .
“….Timur dan barat adalah kepunyaan Allah (maka ke pihak
mana sahaja kita diarahkan Allah mengadapnya, wajiblah kita mematuhiNya)…..” – QS al-Baqarah:142
Segalanya milik Allah swt. Arah mana sekali pun
tidak penting bagi-Nya. Yang penting
adalah ketaatan kepada kehendak atau perintah-Nya.
Ini satu bentuk ujian dari Allah swt untuk mengetahui mana satukah di
kalangan manusia yang beriman kepada ayat-Nya;
“Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang
lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi
adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat
manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan
menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat
kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang engkau mengadapnya
dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk
menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang
benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang
berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya) dan sesungguhnya (soal peralihan
arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang
yang telah diberikan Allah petunjuk hidayat dan Allah tidak akan menghilangkan
(bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya
kepada orang-orang (yang beriman). (143)”- QS al-Baqarah:143
Rujuk lebih detil kepada : http://bersamaummualiya.blogspot.com/2012/11/420-peristiwa-peralihan-qiblat-al.html
1.
Tamayyuz dan Tawazzun(Perbezaan dan Seimbang)
Ujian ketaatan kedua: Sa’i di Safa dan
Marwah
Seorang
khalifah yang Mukmin perlu berbeza dari segi sikap, perasaan, iman dan seluruh
cara hidupnya berbanding dengan orang-orang kafir.
Peristiwa
peralihan Qiblat selama 16 – 17 bulan ini juga sudah cukup untuk mengajar kaum
Muslimin supaya tidak terlalu ta’sub kepada tanah air tempat tumpah darah
mereka. Mereka mesti bersih dari sikap asobiyah Jahiliyah.
Satu
lagi ujian dan didikan Allah swt terhadap orang Mukmin ialah bersa’i di Safa
dan Marwah.
“Sesungguhnya
"Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar
(lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah
atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah dia bersaie (berjalan
dengan berulang-alik) di antara keduanya dan sesiapa yang bersukarela
mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala,
lagi Maha Mengetahui.” – QS al-Baqarah:158
Hasil dari penurunan ayat peralihan qiblat, kaum
Muslimin menjadi terlalu ekstrem menunjukkan perbezaan mereka daripada
orang-orang kafir. Perbuatan Sa’i antara Safa dan Marwah adalah perbuatan biasa
bagi peribadatan orang-orang Yahudi di masa itu. Sepatutnya mereka perlu
berbeza dan tidak bersa’i seperti orang-orang Yahudi ini. Lagi pun di bukit
Safa telah diletakkan berhala bernama Aasaf, manakala di Marwah diletakkan
berhala bernama Nailah. Oleh sebab itu para sahabat Nabi saw tidak berasa selesa
untuk bersa’i. Ayat al-Baqarah:158 ini menerangkan Allah swt membenarkan
perbuatan sa’i kerana ia adalah
sebahagian daripada Syi’ar Allah swt. Lagi pun asal usul sa’i antara Safa dan
Marwah adalah kerana mengikuti Nabi Ibrahim a.s.
Justeru itu, terdidiklah kaum Muslimin dengan
peribadi yang berbeza dengan kaum kafir tetapi tidak semua yang dilakukan oleh
kaum Musyrikin adalah tidak baik. Mana-mana yang baik, boleh dilaksanakan
selagi tidak bercanggah dengan syari’at Allah swt. Tidak terlalu ta’sub kepada
sesuatu sehingga menyebabkan tiada petimbangan. Maka, sikap yang perlu ada bagi setiap Mukmin ialah berbeza dengan kaum
kafir kerana mempunyai pendirian sendiri, namun perlu juga seimbang.
Ketiga-tiga
sikap ini berjalan seiringan dalam proses pengislahan yang menyeluruh. Ianya
teruji dengan suruhan pelaksanaan hukum-hukum syari’at yang juga untuk kebaikan
dalam kehidupan.
2.
Pelaksanaan hukum-hukum Allah swt.
Ujian ketaatan ketiga: Syumul Islah
dan Kebaikan
Pembersihan
jiwa mestilah secara keseluruhan dan total kehadrat Allah swt. Pembersihan
meliputi semua perkara kebaikan atau kebajikan.
Firman
Allah swt dalam al-Baqarah:177,
“Bukanlah
perkara kebajikan itu hanya kamu
menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah
berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan
segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang
dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang
miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang
meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan
sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang
menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan
orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga
dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang-orang yang demikian
sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan
kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa.”
Para ulama’ menyatakan bahawa ayat ini mencakupi
keseluruhan Islam. Iaitu mencakupi aqidah, ibadah, mu’amalah dan akhlak yang
baik(rujuk tafsir untuk kefahaman lanjut).
Di dalam Fi Zilalil Qur’an, perkara kebajikan yang di maksudkan ialah yang melibatkan pandangan, kefahaman, perasaan, tindakan-tindakan atau perilaku. Kefahamannya itu akan memberi kesan kepada hati dan
kemudian tindakannya akan memberi kesan kepada kehidupan seharian sama ada
kepada individu atau masyarakat.
Ujian Ketaatan keempat: Syumul Islah
secara praktikal
Seterusnya,
seorang khalifah perlu melaksanakan hukum-hukum Allah swt seperti:
1.
Hukum
Pidana/Jina’i (ayat 178-179)
“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan
hukuman "Qisas" (balasan
yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: Orang merdeka
dengan orang merdeka dan hamba dengan hamba dan perempuan dengan perempuan.
Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak
yang terbunuh), maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang
baik (dalam menuntut ganti nyawa) dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan
(bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu
keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa
yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang
tidak terperi sakitnya. (178) Dan
di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan
hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu
bertakwa. (179)”
Ini adalah peraturan bermasyarakat yang diikat
dengan semangat ketaqwaan dan khasyiah kepada Allah swt. Oleh itu seruan atau
kefardhuan ini adalah untuk orang yang beriman supaya mereka memikirkan
hikmah-hikmah tersembunyi di sebalik kefardhuan ini.
Allah swt juga memperlihatkan ni’mat dan
rahmat-Nya dengan mengurniakan undang-undang diat ini yang mengandungi
keringanan dan kasihan belas kepada orang-orang yang beriman. Undang-undang ini
tidak diberikan kepada Bani Israil di dalam kitab Taurat.
Keadilan yang tegas ini dapat mematahkan
kejahatan jiwa dan memadamkan dendam kesumat di dalam hati dan dapat mencegah
penjenayah dari melanjutkan jenayahnya, tetapi dalam waktu yang sama Islam
menggalakkan kearah kema’afan.
2.
Hukum Waris (ayat
180)
“Kamu diwajibkan, apabila seseorang dari kamu hampir mati,
jika dia ada meninggalkan harta, (hendaklah ia) membuat wasiat untuk ibu bapa dan kaum kerabat dengan cara yang baik
(menurut peraturan agama), sebagai suatu kewajipan atas orang-orang yang
bertakwa. (180)”
Ini merupakan satu bentuk takaful am kekeluargaan
di luar sempadan pusaka. Seseorang itu tidak dibenarkan menganiaya para pewaris
dan tidak dibenarkan juga mengabaikan kerabat-kerabat yang bukan pewaris. Semua
ini mestilah berpandukan ketaqwaan dengan adil dan saksama. As-sunnah telah
membataskan wasiat itu tidak melebihi kadar satu pertiga, dan satu perempat itu
adalah lebih afdhal supaya kepentingan pihak para pewaris tidak digugat dengan
kerabat yang bukan pewaris. Inilah sifat peraturan-peraturan kemasyarakatan
yang diwujudkan oleh Islam dengan penuh kelarasan dan aman damai.
3.
Ibadah: Puasa (ayat
183)
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu
bertakwa. (183)”
Allah swt mengetahui bahawa pelaksanaan hukum ini
memerlukan jiwa yang bertaqwa, perasaan yang jernih hening, kesedaran yang peka
dan rasa takut kepada-Nya. Oleh itu jiwa-jiwa ini perlu ditolong, didorong, dan
dirangsang supaya hukum-hukum yang difardhukan dapat dilaksana dengan senang
hati dan yakin. Inilah tujuan utama puasa supaya setiap jiwa mencapai
ketaqwaan.
Maka,
kebanyakan ayat hukum akan beserta dengan saranan supaya bertaqwa.
“……Demikian
Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekalian manusia supaya mereka
bertakwa. (187)”
4. Jihad dan qital(perang)
“Dan
perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang
yang memerangi kamu dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan
peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang
menceroboh. (190) Dan bunuhlah
mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka dan
usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu dan (ingatlah bahawa
angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan dan janganlah
kamu memerangi mereka di sekitar Masjidilharam sehingga mereka memerangi kamu
di situ. Oleh itu kalau mereka memerangi kamu (di situ), maka bunuhlah mereka.
Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir. (191)” – QS al-Baqarah:190-191
“Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu)
kerana (menegakkan) agama Allah dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri
kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil) dan baikilah (dengan
sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu kerana sesungguhnya Allah
mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. (195)” – QS al-Baqarah:195
Pada
awal zaman Makkah adalah dilarang berperang. Tujuannya supaya jiwa para
Mukminin terbiasa dengan bersabar menjunjung perintah dan patuh kepada
kepimpinan dan menunggu keizinan. Ia juga supaya terwujud imbangan di antara
perasaan terburu-buru dengan tindakan yang berhikmat dan imbangan di antara
semangat berkobar-kobar dengan sikap yang berhati-hati.
Jihad
bukanlah untuk menumpahkan darah semata-mata. Tetapi untuk memelihara agama
Allah swt daripada serangan musuh yang melampaui batas. Infaq dijalan Allah swt
juga termasuk dalam jihad.
5. Haji
Nabi Ibrahim a.s berdoa;
“Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua:
Orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu dan jadikanlah daripada
keturunan kami: Umat Islam (yang berserah diri) kepadamu dan tunjukkanlah
kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami dan terimalah taubat kami,
sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (128)”
Jawapan bagi doa Nabi Ibrahim a.s ini diterangkan
dalam ayat 196-200. Haji adalah persiapan awal untuk menghadapi perang. Oleh
itu di dalam surah ini haji diterangkan selepas penerangan jihad. Keluar
berjihad fisabilullah memerlukan jiwa yang bersih daripada penyakit-penyakit
rohani. Perbuatan haji melatih individu untuk persediaan mental, fizikal dan
rohaniyah.
6.
Hukum
Berkeluarga.
Pembangunan
keluarga adalah suatu yang sangat berat. Persiapan jiwa seperti ketaatan kepada
Allah swt, taqwa, puasa dan haji adalah diperlukan. Oleh itu ia diterangkan di
akhir-akhir surah bagi menghadapi permasalahan seperti pernikahan, perceraian,
penyusuan, dan peminangan (khitbah). Diingatkan lagi dengan ayat bahawa Allah
swt Maha Melihat dan Maha Mengetahui apa sahaja yang dikerjakan serta
bertaqwalah.
“…….Allah
sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.” – QS al-Baqarah:234
“Dan
pemaafan kamu itu lebih dekat kepada taqwa.” –QS al-Baqarah:237
Ujian kelima: Memasuki Islam secara keseluruhan
Rukun Islam
Rukun
Islam telah diterangkan dengan terperinci dalam surah al-Baqarah ini yang
meliputi syahadatain(ayat 3), solat(ayat 238), puasa(ayat 183), haji(ayat
196-200) dan zakat(ayat 43). Termasuklah penerangan tentang infaq dan riba.
Saranan
penting dari Allah swt selepas penurunan ayat-ayat hukum ini ialah supaya
setiap Muslimin masuk ke dalam Islam secara sempurna dan menyeluruh (ayat 208).
“Wahai
orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi)
segala hukum-hukumnya dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan;
sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (208)”
Bukannya mengambil sebahagian hukum yang disukai sahaja.
“…maka
patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan
mengingkari akan sebahagian yang lain?....” – QS
al-Baqarah:85
Pelaksanaan
syari’at secara syumul memerlukan jiwa yang bertaqwa. Mukmin yang bertaqwa
adalah lahir dari sistem pentarbiyahan sebagaimana pentarbiyahan Rasulullah saw
mentazkiyah para sahabat dan umat sezaman dengannya. Sistem usrah patut
diperluaskan sebagai pelengkap kepada semua sistem tarbiyah terutama
pembersihan rohani yang telah bercampur baur dengan perkara yang bathil.
Penutup juzuk 2
Ayat 246
hingga 252 mengungkap pertempuran Thalut melawan Jalut. Allah swt ingin
memaparkan sekolompok Bani Israil yang berjaya dan sekolompok lagi gagal.
Kejayaan dan kegagalan tertakluk kepada;
1. Ketaatan
2. Ketaqwaan
3. Kesediaan mental
dan fizikal
Kegagalan
disebabkan;
1. Mengabaikan
perintah Allah swt
2. Berpaling setelah
diperintah berperang
3. Tidak taat kepada
Nabi
4. Tidak lulus ujian
dengan meminum air sungai
5. Hanya mengukur
kemenangan dan kekalahan secara mata kasar/material sahaja
6. Takut menghadapi
musuh
Semua sebab-sebab kegagalan ini menunjukkan bahawa pemilik jiwa sebegini tidak layak mengusung manhaj dan tidak layak memegang kepimpinan di muka bumi(khalifah). Sungguh cantik susunan dan paparan di dalam al-Qur’an. Lengkap dengan arahan dan larangan, kemudian diberikan contoh-contoh sebagai sokongan kefahaman. Sesungguhnya Allah swt sangat Halus dan Teliti dalam semua perkara.
Rujuk lebih detil kepada: http://bersamaummualiya.blogspot.com/2012/11/421-kisah-pertempuran-thalut-melawan.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan