1.0 Persediaan Mempertahankan Madinah
Islam masuk ke Madinah dalam keadaan
puak-puak kafir memburu mereka dari segenap penjuru. Oleh itu Madinah menjadi
tempat perlindungan dan harus ada persediaan agar tidak diserang musuh dari
sekitarannya. Pengalaman di Makkah menjadi pengajaran bahawa kelemahan adalah
tangga kehinaan dan kegelinciran kearah keburukkan. Persediaan perlu bagi
mengelakkan cahaya Islam dipadam.
Allah SWT telah memberi seruan melalui
firman-Nya;
وَلَا يَحۡسَبَنَّ
ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ سَبَقُوٓاْۚ إِنَّہُمۡ لَا يُعۡجِزُونَ (٥٩) وَأَعِدُّواْ
لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرۡهِبُونَ
بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّڪُمۡ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمۡ لَا
تَعۡلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ يَعۡلَمُهُمۡۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَىۡءٍ۬ فِى سَبِيلِ
ٱللَّهِ يُوَفَّ إِلَيۡكُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تُظۡلَمُونَ (٦٠) ۞ وَإِن جَنَحُواْ
لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ
ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ (٦١) وَإِن يُرِيدُوٓاْ أَن يَخۡدَعُوكَ فَإِنَّ حَسۡبَكَ
ٱللَّهُۚ هُوَ ٱلَّذِىٓ أَيَّدَكَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِينَ
Dan janganlah orang-orang yang kafir itu
menyangka (bahawa) mereka telah terlepas (dari kekuasaan dan balasan Kami);
sesungguhnya mereka tidak akan dapat melemahkan (kekuasaan Kami). (59) Dan
sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis
kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap
sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu
serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang
Allah mengetahuinya dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan
disempurnakan balasannya kepada kamu dan kamu tidak akan dianiaya. (60) Dan
jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga
hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya
Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (61) Dan jika mereka bertujuan hendak
menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan
perlindungan) kepadamu. Dialah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan
dengan (sokongan) orang-orang yang beriman. – (al-Anfal:59-62)
Selari dengan arahan wahyu. Demi menjaga hak
Allah SWT, hak kehidupan dan seiring dengan pentadbiran semasa, Rasulullah saw
melatih para sahabat membuat persediaan awal dan mempelajari kaedah berperang.
Di ketika itu, kemahiran berkuda, memanah dan penggunaan pedang adalah sangat
penting. Semua peringkat usia terlibat, muda maupun sudah berusia.
Allah SWT berfirman;
فَقَـٰتِلۡ فِى سَبِيلِ
ٱللَّهِ لَا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفۡسَكَۚ وَحَرِّضِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَۖ عَسَى
ٱللَّهُ أَن يَكُفَّ بَأۡسَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْۚ وَٱللَّهُ أَشَدُّ بَأۡسً۬ا
وَأَشَدُّ تَنكِيلاً۬
Oleh itu, berperanglah (wahai Muhammad)
pada jalan Allah (untuk membela Islam dari pencerobohan musuh); engkau tidak
diberati selain daripada kewajipanmu sendiri dan berilah perangsang kepada
orang-orang yang beriman (supaya turut berjuang dengan gagah berani).
Mudah-mudahan Allah menahan bahaya serangan orang-orang yang kafir itu dan
(ingatlah) Allah Amatlah besar kekuatanNya dan Amatlah berat azab seksaNya. – (an-Nisa’:84)
Setelah kedudukan kaum Muslimin kukuh, Baginda mula menghantar pasukan-pasukan tentera yang bersenjata untuk meronda di padang pasir yang berdekatan dengan Madinah. Di laluan-laluan kafilah antara Makkah dan Syam. Ia juga bertujuan untuk mendapat maklumat-maklumat daripada kafilah-kafilah tersebut. Penghantaran tentera telah dibuat secara berkala termasuk tentera yang diketuai oleh Baginda sendiri.
Hikmah penghantaran pasukan-pasukan tentera sebegini adalah memberi isyarat kepada orang-orang Musyrikin dan Yahudi di Madinah serta orang-orang badwi yang tinggal di sekitar Madinah bahawa kaum Muslimin adalah kuat dan sudah terlepas daripada kelemahan lama. Rumah, harta benda dan aqidah mereka tidak boleh dicerobohi lagi. Mereka sudah bebas dari cengkaman Quraisy. Walaupun bilangan mereka sedikit, setidak-tidaknya mereka mampu menimbulkan rasa gerun di pihak musuh. Ia juga sebagai amaran kepada kaum Quraisy supaya tidak bertindak melulu terhadap kaum Muslimin.
Pada suatu ketika, Kurz bin Jabir al-Fihri telah menyerang Madinah dan melarikan haiwan ternakan penduduk Madinah. Lantas Nabi saw keluar mengejarnya sehingga sampai ke Wadi Safawan berdekatan Badar, tetapi tidak berjaya menangkapnya.
2.0 Badar al-kubra
Pada bulan Rejab tahun kedua Hijrah, satu pasukan tentera
yang diketuai oleh ‘Abdullah bin Jahsy telah berjaya mengalahkan kafilah
dagangan Quraisy. Akibat daripada ini, kemarahan kaum Musyrikin Quraisy semakin bertambah
terhadap kaum Muslimin (Allah SWT telah bersetuju dan menjawab persoalan
pasukan ‘Abdullah bin Jahsy yang dikecam kerana berperang pada bulan haram berperang;
al-Baqarah:217-218). Kesannya, mereka lebih berhati-hati dengan kaum Muslimin.
2.1 Berita kafilah Abu Sufyan
Pada suatu ketika, Nabi saw mendapat khabar bahawa satu kafilah
Quraisy yang dipimpin oleh Abu Sufyan bin Harb bersama dengan 30 hingga 40
orang sedang dalam perjalanan ke Syam. Mereka membawa bersama 1000 ekor unta
yang sarat dengan muatan. Oleh kerana Madinah berada di tengah perjalanan
dagangan, Nabi saw beserta dengan sebilangan sahabat keluar Madinah. Namun
Kafilah Abu Sufyan dapat melepasi mereka menuju ke Syam. Lalu mereka pulang
semula ke Madinah.
Tidak berapa lama kemudian, mereka dapat berita bahawa kafilah Abu
Sufyan itu sedang di dalam perjalanan pulang ke Makkah dari Syam.
Rasulullah saw bersabda;
“Ini adalah kafilah pedagangan Quraisy.
Bersamanya ada harta benda mereka. Oleh itu keluarlah untuk mendapatkannya.
Semoga Allah akan memberikan harta benda itu kepada kamu sebagai harta
ghanimah.” – Hadith sahih dan diriwayatkan oleh
Ibnu Hisyam daripada Ibnu ‘Abbas r.’anhuma.
Barang dagangan kafilah Abu Sufyan ini sangat
banyak, cukup untuk menggantikan kerugian yang ditanggung oleh kaum Muslimin
ketika mereka berhijrah ke Madinah dahulu.
2.2 Kepatuhan sahabat mengikut
seruan Nabi
Rasulullah saw mengajak mana-mana sahabat
yang ingin keluar Madinah bersamanya secara sukarela. Mereka menyangka misi
mereka kali ini tidak ubah seperti misi pasukan-pasukan yang lepas. Oleh itu
tiada persediaan yang lengkap dibuat untuk peperangan yang lebih besar.
Kejadian ini berlaku pada awal Ramadhan dan
umat Islam berpuasa. Rasulullah saw bersama para-sahabat keluar dari Madinah.
Baginda telah memilih Amr bin Ummu Maktum menjadi imam menggantikannya di
Madinah. Bersama Baginda ialah 82 orang Muhajirin dan 231 orang Ansar dengan 70
ekor unta. Mereka menaikinya secara bergilir-gilir, seekor unta untuk 3 orang.
Imam Ahmad meriwayatkan daripada ‘Abdulullah
bin Mas’ud r.a bahawa beliau berkata:
“Pada hari peperangan Badar, kami
bergilir-gilir tiga orang di atas seekor unta. Abu Lubabah dan Ali bin Abi
Tholib bergilir dengan Rasulullah saw. Apabila tiba giliran Rasulullah saw
berjalan, mereka berdua berkata kepada Baginda saw; ‘Kami akan terus berjalan
supaya Tuan terus menunggang.’ Baginda saw bersabda; ‘Kamu berdua tidaklah
lebih kuat berjalan daripadaku. Aku pula bukanlah orang yang tidak perlu kepada
pahala berbanding kamu!” –juga
diriwayatkan oleh al-Hakim, katanya hadith ini sahih seperti syarat Muslim.
Dua panji berwarna hitam dibawa bersama dan
Baginda memilih Qais bin Abu Sha’sha’ah sebagai panglima pasukan belakang.
Mereka melalui jalan yang biasa dilalui oleh manusia.
2.3 Tindakan Abu Sufyan
Ketika Abu Sufyan mendekati Hijaz, dia mendapat
maklumat bahawa Nabi saw dan tentera Muslimin telah datang untuk menyekat
perjalanan mereka. Oleh itu beliau telah menghantar Dhamdham bin Amr Al-Ghifari
memohon bantuan dari orang-orang Quraisy di Makkah.
Sehubungan dengan itu semua ketua dan pemuda
yang gagah daripada kaum Quraisy bersiap sedia untuk menghadapi kaum Muslimin.
Seramai 950 orang tentera, 200 ekor kuda dan hamba-hamba perempuan pemukul
gendang untuk menaikkan semangat juang mereka berjaya dikumpulkan. Angkatan
perang Quraisy telah di ketuai oleh Abu Jahal menuju kesebelah Utara.
Ketika Rasulullah saw dan para sahabat tiba
di Ash-Shafra’, Baginda telah mengutus 2 orang ke Badar untuk mendapatkan
maklumat perjalanan kafilah Abu Sufyan. Jejak kaum Muslimin telah diketahui
oleh Abu Sufyan melalui najis unta 2 orang utusan ini. Najis unta tersebut
mengandungi biji kurma daripada Madinah. Oleh itu Abu Sufyan telah mengubah
arah perjalanannya. Mereka melalui laluan pantai dan tidak belok ke kiri dari
Badar. Mereka telah berjaya melepasi sekatan kaum Muslimin.
Lalu Abu Sufyan menulis surat kepada kaum
Quraisy;
“Sesungguhnya kamu keluar hanyalah untuk
menyelamatkan kafilah, orang-orang dan harta benda kamu. Allah telah
menyelamatkan mereka semua. Oleh itu pulanglah sahaja.”
Lantas Abu Jahal berkata;
“Demi Allah, kita tidak akan pulang sehingga
kita sampai ke Badar. Kemudian kita tinggal di situ selama 3 hari. Kita
sembelih unta, makan dan minum arak. Hamba-hamba perempuan pula akan
menghiburkan kita semua sehingga orang Arab dengar kisah perjalanan dan
perhimpunan kita. Dengan itu mereka akan sentiasa gerun kepada kita
selama-lamanya.”
Tetapi Bani Zuhrah dan Bani Adi tidak
meneruskan perjalanan mereka ke Badar.
2.4 Motivasi Rasulullah saw
Sementara
itu, semangat tentera Muslimin menjadi kendur setelah mendapat berita bahawa
kafilah Abu Sufyan telah mengubah haluan. Rasulullah saw mendapati bahawa maju
ke hadapan adalah lebih baik daripada berundur
kerana tentera Makkah telah keluar untuk menyerang mereka. Lagi pula tujuan
utama mereka adalah untuk meninggikan kalimah Allah SWT dan melemahkan kalimah
syirik.
Tentera Muslimin meneruskan perjalanan hingga ke lembah Badar yang
berhampiran dengan Madinah. Manakala tentera Quraisy berkhemah di lembah Badar
yang berjauhan dari Madinah.
Disebelah malamnya, Rasulullah saw telah
menghantar ‘Ali, az-Zubair dan Sa’ad r.’anhum untuk merisik maklumat keadaan
sekitar mereka. Mereka telah berjaya menangkap dua orang hamba Quraisy yang
hendak mendapatkan air. Melalui keduanya, tahulah mereka bahawa tentera Quraisy
telah hampir dengan jumlah yang lebih ramai daripada mereka.
2.5 Wala’ para Sahabat Muhajirin dan Ansar
Rasulullah saw telah bermesyuarat dengan para
sahabat r.’anhum. Abu Bakar as-Siddiq r.a, ‘Umar bin al-Khattab r.a dan
al-Miqdad bin ‘Amr r.a telah bersetuju untuk berjuang bersama Baginda saw.
Seterusnya Baginda saw meminta pandangan kaum
Ansar. Tentera Ansar adalah yang lebih ramai dari kalangan mereka, Semasa
perjanjian Aqabah mereka berjanji hanya akan melindungi Nabi saw apabila
Baginda saw berada di Madinah. Sedangkan peperangan yang akan mereka hadapi ini
adalah di luar Madinah. Sa’ad bin Mu’az mewakili kaum Ansar telah bangun dan
memberikan wala’-nya kepada Baginda Rasulullah saw.
Justeru itu Rasulullah saw bersabda dengan
senang hati;
“Ayuh berjalan dan bergembiralah.
Sesungguhnya Allah SWT telah menjanjikan kepadaku salah satu daripada dua
kumpulan itu. Demi Allah, seolah-olah aku nampak tempat terbunuhnya kaum itu.”
2.6 Pandangan sahabat dalam strategi
peperangan
Kaum Muslimin bersiap sedia untuk menempuhi
peperangan. Mereka berkhemah di satu sumber air yang paling hampir dengan
Badar.
Al-Hubab bin al-Munzir r.a bertanya kepada Rasulullah saw;
“Boleh tuan beritahu
kepadaku, adakah Allah SWT yang menyuruh Tuan berkhemah di tempat ini sehingga
kami tidak boleh mengingkarinya, atau ia hanyalah pendapat, taktik dan strategi
perang?”
Baginda saw menjawab; “Ini hanyalah pendapat, taktik dan strategi perang sahaja.”
Mendengarkan yang demikian, al-Hubab mencadangkan supaya mereka
berkhemah berhampiran dengan kaum Quraisy dan membina kolam air baru disitu.
Kemudian mengalirkan sumber-sumber air Quraisy disekitarannya ke kolam
baru mereka. Sumber air Quraisy perlu ditutup supaya mereka tiada sumber air.
Ini adalah satu strategi perang yang dipersetujui oleh Rasulullah saw dan terus
dilaksanakan.
Sa’ad bin Muadz pula mencadangkan membina sebuah
bangsal untuk Baginda saw di bahagian agak belakang dari medan pertempuran dan
berhampiran dengan barisan tentera Ansar. Jika ditakdirkan mereka hampir kalah,
Baginda saw dinasihatkan menaiki kenderaan yang disediakan untuk mendapatkan
tentera Ansar itu. Maka mereka tidak akan berundur apabila melihat Baginda saw
yang dicintai berjuang bersama mereka. Cadangan ini juga dipersetujui dan
dilaksanakan.
Lokasi Perang Badar
2.7 Intipan pihak musuh
Tentera Quraisy sampai di Badar agak
terkemudian. Umair bin Wahab diutus untuk mendapatkan maklumat tentang musuh
mereka. Didapati tentera Muslimin hanya seramai sekitar 300 orang dan tiada
bala bantuan yang lain. Namun semangat juang mereka tampak menggerunkan. Hakim
bin Hizam mencadangkan kepada Uthbah bin Rabi’ah supaya tidak meneruskan
peperangan ini. Tetapi cadangan mereka ditentang keras oleh Abu Jahal dan
mencabar Uthbah bin Rabi’ah supaya tidak digelar sebagai pengecut. Oleh itu,
peperangan ini tetap akan diteruskan.
2.8 Pertolongan Allah SWT sebelum peperangan
Pada malam sebelum perang Badar, Allah SWT telah menurunkan hujan
menyebabkan pasir di sekitaran menjadi padat dan keras. Ini memudahkan
pergerakan tentera Muslimin dan tidak mengganggu pandangan. Mereka juga
diserang oleh rasa mengantuk menyebabkan mereka tertidur dan dapat berehat
untuk persediaan perang esoknya.
Allah SWT berfirman;
إِذۡ
يُغَشِّيكُمُ ٱلنُّعَاسَ أَمَنَةً۬ مِّنۡهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيۡكُم مِّنَ
ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ لِّيُطَهِّرَكُم بِهِۦ وَيُذۡهِبَ عَنكُمۡ رِجۡزَ ٱلشَّيۡطَـٰنِ
وَلِيَرۡبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِڪُمۡ وَيُثَبِّتَ بِهِ ٱلۡأَقۡدَامَ
(Ingatlah) ketika kamu diliputi perasaan
mengantuk sebagai satu (pemberian) aman dari Allah (untuk menghapuskan
kecemasan kamu) dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan dari
langit untuk mensucikan kamu dengannya dan menghapuskan dari kamu gangguan
Syaitan dan juga untuk menguatkan hati kamu dan menetapkan dengannya tapak
pendirian (kamu di medan perjuangan). – (al-Anfal:11)
Sebaliknya, hujan yang turun menyebabkan
kawasan sekitaran tentera Quraisy menjadi becak dan menyebabkan pergerakan
mereka menjadi lebih sukar.
Rasulullah saw sentiasa memeriksa barisan
tentera Muslimin dan memberi kata semangat kepada mereka. Kemudian balik semula
ke bangsal lalu berdoa dengan khusyuk memohon pertolongan dari Allah SWT yang
Maha Merahmati.
Di antara doa Baginda saw ialah;
“Ya Allah jika kumpulan hamba-Mu ini musnah(dalam peperangan
ini), Engkau tidak akan disembah lagi di bumi ini. Ya Allah, tunaikanlah apa
yang Engkau telah janjikan kepadaku. Ya Allah, aku memohon pertolongan-Mu.”
Abu Bakar r.a terus menemani Baginda saw dibelakangnya
dan membetulkan semula selendang Baginda sambil berkata kepada Baginda dalam
keadaan sayu melihatkan kesungguhan Baginda berdoa; “Wahai Rasulullah,
cukuplah Tuan bermunajat kepada Tuhanmu, kerana sesungguhnya Dia pasti akan
menunaikan janji-Nya kepada Tuan.” – HR Bukhari dan Muslim
2.9 Perang Badar bermula
Pada 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah(624M) berlakulah
perang Badar al-Kubra. Serangan dimulakan oleh puak Musyrikin. Al-Aswad bin
‘abdil Aswad menyerbu kearah kolam air kaum Muslimin. Lantas Hamzah bin ‘Abdul
Mutthalib r.a berjaya membunuhnya di dalam kolam tersebut.
Seterusnya tiga orang kaum Musyrikin keluar
iaitu ‘Uthbah bin Rabi’ah, Syaibah bin Rabi’ah dan al-Walid bin ‘Uthbah (satu keluarga). Mereka
inginkan puak Muhajirin sebagai lawan. Lalu Rasulullah saw memanggil ‘Ubaidah
bin al-Hariths, Hamzah r.a dan ‘Ali r.a.
Di dalam pertempuran satu lawan satu ini,
- Hamzah r.a berjaya membunuh Syaibah.
- ‘Ali r.a berjaya membunuh
al-Walid.
- Manakala ‘Ubaidah dan ‘Uthbah
kedua-duanya cedera.
Kemudian Hamzah r.a dan ‘Ali r.a menyerang ‘Uthbah dan
berjaya membunuhnya.
‘Ubaidah di bawa kepada Rasulullah saw dan
kemudian menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Tentera
Quraisy berasa marah lalu menghujani tentera Muslimin dengan anak-anak panah.
Rasulullah saw memerintahkan pasukan pemanah mematahkan serangan mereka dan
bertahan di tempat masing-masing. Mereka hanya dibenarkan menyerang di medan
pertempuran bersama sahabat yang lain apabila menerima arahan daripada Baginda
saw.
2.10 Doa Rasululullah saw
Rasulullah saw berada di dalam bangsal dan
berdoa serta memerhatikan ketabahan, kesabaran dan kepahlawanan tenteranya
mempertahankan agama Allah SWT.
Baginda saw terlelap sekejap, apabila terjaga
terus bersabda;
“Bergembiralah wahai Abu Bakar! Pertolongan
Allah telah pun datang. Ini Jibril. Dia memegang tali kekang kudanya sambil
menunggangnya di tengah-tengah debu yang berterbangan.”
Rasulullah saw keluar dari bangsalnya ke
tempat sahabat lalu memberikan kata-kata peransang;
“Demi Tuhan yang diri Muhammad berada di
dalam tangan-Nya, sesiapa yang melawan mereka pada hari ini lalu dibunuh dalam
keadaan sabar dan mengharapkan keredhaan Allah , dalam keadaan mara dan tidak
berundur(untuk melarikan diri), nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam
syurga.
Rasulullah
saw mengambil segenggam kerikil dan meniup kepadanya. Kemudian melemparkannya kearah
tentera Quraisy sambil bersabda kepada para sahabat;
“Kuatkan serangan kamu!”
2.11 Tsabat dan semangat juang para sahabat
Di dalam peperangan ini, bapa melawan anak
dan adik-beradik berlawan sesama sendiri. Prinsip dan dasar perjuangan telah
berbeza yang memisahkan antara mereka. Saidina Abu Bakar r.a bersama Rasulullah
saw, manakala anaknya ‘Abdur Rahman berjuang bersama Abu Jahal.’Utbah bin
Rab’ah menentang Islam manakala anaknya Abu Huzaifah r.a memperjuangkan
Islam.
Laungan tentera Muslimin ialah; “Ahad(Allah Maha Esa), Ahad(Allah
Maha Esa)”.
Semasa ‘Abdur Rahman bin ‘Auf r.a di dalam
saf perang Badar, tiba-tiba di kanan dan kirinya terdapat dua orang muda belia
berbisik kepadanya; “Wahai
pakcik, tunjukkan Abu Jahal kepada saya.”
Abdur Rahman bertanya; “Wahai
anak saudaraku, apa yang engkau hendak lakukan?”
Dia menjawab; “Aku
telah berjanji kepada Allah, jika aku nampaknya, aku akan membunuhnya atau aku
akan mati kerana hendak membunuhnya!”
Mereka
berdua (anak Afra’) telah menyerang Abu Jahal dengan semangat sekali dan
meninggalkannya dalam keadaan nyawa-nyawa ikan. Kemudian mereka berdua
meneruskan perjuangan dan akhirnya mendapat syahid. Tentera Quraisy berpecah
dan bertempiaran lari selepas Abu Jahal tumbang.
Abdullah bin Mas’ud r.a lalu berhampiran tempat mayat-mayat mereka
yang terbunuh, lalu menemui Abu Jahal yang masih nyawa-nyawa ikan. Beliau
memijak dada Abu Jahal untuk menamatkan riwayatnya.
Barisan tentera Musyrikin menjadi lemah di
bawah tekanan dan tentangan iman yang zuhud kepada nikmat kehidupan dunia.
Mereka juga gerun kepada Nabi saw yang telah turun sendiri ke medan perang
sambil bertarung habis-habisan bersama para sahabat r.’anhum. Lalu kekuatan
mereka patah dan mereka diserang rasa takut. Akhirnya tentera Muslimin berjaya
melumpuhkan kekuatan musuh dan mereka mengalami kerugian yang besar.
Allah SWT berfirman;
إِذۡ يُوحِى رَبُّكَ إِلَى
ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ أَنِّى مَعَكُمۡ فَثَبِّتُواْ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْۚ سَأُلۡقِى
فِى قُلُوبِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلرُّعۡبَ فَٱضۡرِبُواْ فَوۡقَ ٱلۡأَعۡنَاقِ
وَٱضۡرِبُواْ مِنۡہُمۡ ڪُلَّ بَنَانٍ۬ (١٢) ذَٲلِكَ بِأَنَّهُمۡ شَآقُّواْ
ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥۚ وَمَن يُشَاقِقِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ فَإِنَّ ٱللَّهَ
شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ (١٣) ذَٲلِڪُمۡ فَذُوقُوهُ وَأَنَّ لِلۡكَـٰفِرِينَ عَذَابَ
ٱلنَّارِ
(Ingatlah) ketika Tuhanmu wahyukan kepada
malaikat: Sesungguhnya Aku menyertai kamu (memberi pertolongan), maka
tetapkanlah (hati) orang-orang yang beriman. Aku akan mengisi hati orang-orang
yang kafir dengan perasaan gerun; oleh itu, pancunglah leher mereka (musuh) dan
potonglah tiap-tiap anggota mereka. (12) (Perintah) yang demikian ialah kerana
sesungguhnya mereka menentang Allah dan RasulNya dan sesiapa yang menentang
Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya. (13)
Itulah (azab dunia) maka rasalah dia (hai orang-orang kafir). Sesungguhnya
orang-orang yang kafir disediakan baginya azab Neraka (di akhirat).- (al-Anfal:12-14)
Kesudahannya, 70 orang Musyrikin mati dalam
keadaan hina, kebanyakan mereka adalah pemuka dan pemimpin Makkah dan 70 orang
lagi telah ditawan. Selain daripada itu telah lari bertempiaran. Manakala pihak
Muslimin seramai 14 orang syahid, 6 orang dari kalangan
Muhajirin dan 8 orang dari kalangan Anshar. Inilah kemenangan yang
dijanjikan Allah SWT kepada kaum Muslimin.
Allah SWT berfirman;
وَلَقَدۡ
نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ بِبَدۡرٍ۬ وَأَنتُمۡ أَذِلَّةٌ۬ۖ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ
لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ (١٢٣) إِذۡ تَقُولُ لِلۡمُؤۡمِنِينَ أَلَن يَكۡفِيَكُمۡ
أَن يُمِدَّكُمۡ رَبُّكُم بِثَلَـٰثَةِ ءَالَـٰفٍ۬ مِّنَ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ
مُنزَلِينَ (١٢٤) بَلَىٰٓۚ إِن تَصۡبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأۡتُوكُم مِّن
فَوۡرِهِمۡ هَـٰذَا يُمۡدِدۡكُمۡ رَبُّكُم بِخَمۡسَةِ ءَالَـٰفٍ۬ مِّنَ
ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ مُسَوِّمِينَ
Dan sesungguhnya
Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang
kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat
perang). Oleh itu bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan
kemenangan itu). (123) (Ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada
orang-orang yang beriman (untuk menguatkan semangat mereka): Tidakkah cukup
bagi kamu, bahawa Allah membantu kamu dengan tiga ribu tentera dari malaikat
yang diturunkan?. (124) Bahkan (mencukupi. Dalam pada itu) jika kamu bersabar
dan bertakwa dan mereka (musuh) datang menyerang kamu dengan serta-merta,
nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang bertanda
masing-masing.-(Aali-‘Imran:123-125)
2.12 Pengakhiran Perang Badar
Rasulullah saw mengarahkan agar mayat tentera
Musyrikin dicampakkan ke dalam perigi lama kemudian ditimbus. Pada waktu tengah
malam, Baginda saw telah pergi ke perigi itu dan bersabda;
“Wahai isi perigi, wahai ‘Utbah bin
Rabi’ah, wahai Syaibah bin Rabi’ah, wahai Umayyah bin Khalaf, wahai Abu Jahal
bin Hisyam, adakah kamu semua telah mendapati apa yang dijanjikan Tuhan kamu
kepada kamu itu benar? Sesungguhnya aku telah mendapati apa yang
dijanjikan Tuhanku kepadaku itu benar.”
Lalu para sahabat bertanya;
“Wahai Rasulullah, adakah Tuan menyeru
orang-orang yang telah menjadi bangkai?”
Baginda
saw bersabda; “Sesungguhnya mereka lebih mendengar kata-kataku
berbanding kamu sendiri, tetapi mereka tidak boleh menjawab pertanyaanku.”
Rasulullah saw tinggal di Badar selama 3 hari
kemudia berangkat balik ke Madinah bersama tawanan perang dan harta ghanimah.
Baginda saw telah menghantar ‘Abdullah bin Rawahah dan Zaid bin Harithah
r.’anhuma memaklumkan kemenangan mereka kepada penduduk Madinah. Berita gembira
ini sampai ke pengeahuan mereka selepas mereka selesai mengebumikan Ruqayyah
puteri Rasulullah saw. Suaminya ‘Uthman bin ‘Affan r.a tidak dapat menyertai
perang Badar kerana Baginda saw meminta beliau merawat isterinya. Namun begitu,
‘Uthman r.a tetap mendapat bahagiannya daripada harta ghanimah perang Badar.
3.0 Pengajaran Dari Peperangan Badar
ۡ
ڪَانَ لَكُمۡ ءَايَةٌ۬ فِى فِئَتَيۡنِ ٱلۡتَقَتَاۖ فِئَةٌ۬ تُقَـٰتِلُ فِى
سَبِيلِ ٱللَّهِ وَأُخۡرَىٰ ڪَافِرَةٌ۬ يَرَوۡنَهُم مِّثۡلَيۡهِمۡ رَأۡىَ
ٱلۡعَيۡنِۚ وَٱللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصۡرِهِۦ مَن يَشَآءُۗ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ
لَعِبۡرَةً۬ لِّأُوْلِى ٱلۡأَبۡصَـٰرِ
Sesungguhnya
telah ada satu tanda (bukti) bagi kamu pada (peristiwa) dua pasukan yang telah
bertemu (di medan perang); satu pasukan (orang-orang Islam) berperang pada
jalan Allah (kerana mempertahankan agama Allah) dan yang satu lagi dari
golongan kafir musyrik. Mereka (yang kafir itu) melihat orang-orang Islam
dengan pandangan mata biasa dua kali ramainya berbanding dengan mereka sendiri
dan Allah sentiasa menguatkan sesiapa yang dikehendakiNya, dengan memberikan
pertolonganNya. Sesungguhnya pada peristiwa itu terdapat satu pengajaran yang
memberi insaf bagi orang-orang yang berfikiran (yang celik mata hatinya). (13)
3.1 Kepentingan
Perang Badar
1.
Merupakan
peperangan yang pertama bagi umat Islam. Ia membuka mata orang-orang Arab (ketika
itu) terhadap agama Islam yang dibawa oleh Rasulullah saw. Kekuatan aqidah/tauhid
menjelma dalam diri umatnya sehingga memberi kekuatan prinsip atau dasar
kehidupan mereka.
2.
Ia
menentukan kesinambungan dakwah Islam.
Rasulullah saw berdoa;
“Ya
Allah jika kumpulan hamba-Mu ini musnah(dalam peperangan ini), Engkau tidak
akan disembah lagi di bumi ini. Ya Allah, tunaikanlah apa yang Engkau telah
janjikan kepadaku. Ya Allah, aku memohon pertolongan-Mu.”
3. Menonjolkan kekuatan Islam dan menimbulkan ketakutan orang kafir untuk
membuat sebarang penindasan terhadap umatnya.
dan juga menguatkan kuasa Nabi Muhammad (SAW) sebagai ketua masyarakat Madinah yang
sering bertelagah sebelumnya. Suku Arab tempatan mula memeluk Islam dan berpakat dengan
Muslim dari Madinah dan dengan demikianlah perkembangan Islam bermula.
3.2 Faktor Kemenangan
Dalam Perang Badar
1. Tsabat (Tetap teguh) dan
Istiqomah
2. Ukhuwah
3. Majlis Syura (mesyuarat)
4. Strategi Yang Betul
5. Pertolongan Allah SWT
Tsabat (Tetap teguh)
Dan Istiqomah
v Rasulullah saw tsabat
membina kekuatan umat dengan mengadakan latihan peperangan yang berkala.
v Tsabat dalam keta’atan
pada haq Allah SWT.
Ø (an-Nisa’:84 ,
al-Anfal:59-62)
Ø Rasulullah saw
meneruskan misinya walaupun ketika itu puterinya Ruqayyah dalam keadaan gering.
v Tsabat dalam keta’atan
(wala’) kepada pemimpin.
Ø Pada peringkat awal,
para sahabat menyertai peperangan dengan sukarela, tanpa paksaan daripada Nabi
saw.
Ø Para sahabat dan kaum
Ansar bersama Rasulullah saw meneruskan perjalanan ke Badar walaupun mengetahui
kafilah Abu Sufyan telah terlepas.
Ø Pasukan pemanah tidak
berganjak dari tempatnya selagi tidak menerima arahan dari Rasulullah saw.
v Meneruskan perjuangan
walaupun kelengkapan perang tidak sempurna dan bilangan tentera yang sedikit.
v Meneruskan perjuangan
walaupun pada bulan Ramadhan.
v Tsabat dalam rahmat
Allah SWT. Rasulullah saw berdoa bersungguh-sungguh, tanpa berputus asa dan
bertawakal kepada-Nya.
v Para sahabat dan
tentera Islam tsabat dalam medan perang, tidak berundur apabila menghadapi
musuh. Slogan mereka; “Ahad…Ahad”.
v
Tsabat
dalam mempertahankan prinsip dan dasar Islam sehingga bapa
melawan
anak dan adik beradik melawan adik beradik. Saidina Abu Bakar r.a
bersama
Rasulullah saw, manakala anaknya ‘Abdur Rahman berjuang bersama Abu
Jahal.’Utbah bin Rab’ah menentang Islam manakala anaknya Abu Huzaifah r.a
memperjuangkan Islam.
v
Dalam
perjalanan, bergilir-gilir menaiki unta yang satu.
Ø
Imam
Ahmad meriwayatkan daripada ‘Abdulullah bin Mas’ud r.a bahawa beliau berkata:
“Pada hari peperangan
Badar, kami bergilir-gilir tiga orang di atas seekor unta. Abu Lubabah dan Ali
bin Abi Tholib bergilir dengan Rasulullah saw. Apabila tiba giliran Rasulullah
saw berjalan, mereka berdua berkata kepada Baginda saw; ‘Kami akan terus berjalan
supaya Tuan terus menunggang.’ Baginda saw bersabda; ‘Kamu berdua tidaklah
lebih kuat berjalan daripadaku. Aku pula bukanlah orang yang tidak perlu kepada
pahala berbanding kamu!” –juga diriwayatkan oleh al-Hakim, katanya hadith ini sahih
seperti syarat Muslim.
v Bersatunya pasukan
pemanah dan tiada perpecahan.
Majlis Syura
v Sebelum Rasulullah
saw meneruskan perjalanan ke Badar, Baginda saw meminda pandangan sahabatnya Abu
Bakar ash-Siddiq r.a dan Umar al-Khatthab r.a. Kemudian meminta pandangan kaum
Ansar kerana kumpulan mereka paling ramai.
v Rasulullah saw
mendengar pandangan-pandangan ahli syura dan melaksanakannya apabila ia memberi
manfa’at. Baginda saw telah menerima pandangan Al-Hubab bin al-Munzir r.a untuk
berkhemah berhampiran tentera Quraisy. Baginda saw juga menerima pandangan Sa’ad
bin Muadz untuk membina bangsal untuknya di bahagian berdekatan dengan tentera
Ansar.
Strategi Yang Betul
v Membina kekuatan
dengan melatih tentera bersenjata menghadapi peperangan kecil sebelum
menghadapi peperangan yang besar.
v Rasulullah saw
melantik ketua menggantikannya di Madinah sepanjang peninggalannya.
v Mengambil tahu maklumat
musuh; pergerakan dan kekuatan mereka.
v Menimbulkan rasa
takut di pihak musuh.
v Membawa panji-panji
menunjukkan kekuatan tentera Islam.
v Rasulullah saw
sentiasa memeriksa barisan tenteranya sebagai tanda sentiasa berwaspada dan
bersiap-siaga.
v Melibatkan golongan
muda dalam peperangan kerana mereka tangkas dan bertenaga(anak Afra’ telah
menumbangkan Abu Jahal).
v Rasulullah saw
sebagai pemimpin sentiasa meniupkan semangat dan kata-kata yang memotivasikan.
Ø
“Ayuh berjalan dan
bergembiralah. Sesungguhnya Allah SWT telah menjanjikan kepadaku salah satu
daripada dua kumpulan itu. Demi Allah, seolah-olah aku nampak tempat
terbunuhnya kaum itu.”
Ø
“Demi Tuhan yang diri
Muhammad berada di dalam tangan-Nya, sesiapa yang melawan mereka pada hari ini
lalu dibunuh dalam keadaan sabar dan mengharapkan keredhaan Allah , dalam
keadaan mara dan tidak berundur(untuk melarikan diri), nescaya Allah akan
memasukkannya ke dalam syurga.”
Pertolongan Allah SWT
v Menurunkan hujan
menyebabkan pasir padat dan keras, ini memudahkan pergerakan tentera Muslimin tetapi
menyebabkan kawasan tentera Quraisy becak dan menyukarkan pergerakan mereka.
v Menimbulkan rasa
mengantuk kepada tentera Muslimin supaya dapat rehat yang cukup sebelum
bertempur dengan musuh esoknya. Lazimnya, bila berada dalam keadaan yang
genting (seperti peperangan) seseorang itu tidak dapat melelapkan matanya
kerana bimbang.
v Menurunkan malaikat
turut berperang membantu tentera Muslimin.
Ø Abdullah bin Abbas meriwayatkan bahwa ketika seorang sahabat
mengejar dengan gigih seorang musyrik yang ada di depannya, tiba-tiba ia
mendengar suara pukulan dan suara penunggang kuda yang menghentakkan kudanya.
Lalu sahabat tersebut melihat orang musyrik itu jatuh tewas terkapar dengan
keadaan hidung dan wajahnya terluka berat akibat pukulan keras. Hal tersebut ia
ceritakan kepada Rasulullah saw, Baginda bersabda, “Kau benar, itu adalah pertolongan Allah dari langit ketiga.” (H.R.Bukhari
dan Muslim)
v Meneguhkan hati
tentera Islam.
v Mencampakkan rasa
gerun di dalam hati tentera Musyrikin.
(Ingatlah) ketika
Tuhanmu wahyukan kepada malaikat: Sesungguhnya Aku menyertai kamu (memberi
pertolongan), maka tetapkanlah (hati) orang-orang yang beriman. Aku akan
mengisi hati orang-orang yang kafir dengan perasaan gerun; oleh itu, pancunglah
leher mereka (musuh) dan potonglah tiap-tiap anggota mereka. (12) (Perintah)
yang demikian ialah kerana sesungguhnya mereka menentang Allah dan RasulNya dan
sesiapa yang menentang Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya Allah Maha berat
azab seksaNya. (13) Itulah (azab dunia) maka rasalah dia (hai orang-orang
kafir). Sesungguhnya orang-orang yang kafir disediakan baginya azab Neraka (di
akhirat).- (al-Anfal:12-14)
Dan
sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan
Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan
kekurangan alat perang). Oleh itu bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu
bersyukur (akan kemenangan itu). (123) (Ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau
berkata kepada orang-orang yang beriman (untuk menguatkan semangat mereka):
Tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Allah membantu kamu dengan tiga ribu tentera
dari malaikat yang diturunkan?. (124) Bahkan (mencukupi. Dalam pada itu) jika
kamu bersabar dan bertakwa dan mereka (musuh) datang menyerang kamu dengan
serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang
bertanda masing-masing.- (Aali-‘Imran:123-125)
Segala-galanya
adalah dari Allah SWT. Usah sombong kerana sesungguhnya manusia sebenarnya
adalah lemah.
Maka bukanlah kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah
jualah yang menyebabkan pembunuhan mereka dan bukanlah engkau (wahai Muhammad)
yang melempar ketika engkau melempar, akan tetapi Allah jualah yang melempar
(untuk membinasakan orang-orang kafir) dan untuk mengurniakan orang-orang yang
beriman dengan pengurniaan yang baik (kemenangan) daripadaNya. Sesungguhnya
Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (17) Demikianlah (caranya nikmat
yang dikurniakanNya kepada kamu) dan sesungguhnya Allah sentiasa melumpuhkan
tipu daya orang-orang yang kafir. (18) –(al-Anfal:17-18)
Wallahu’alam
Wallahu’alam
Pada suatu ketika, Nabi saw mendapat khabar bahawa satu kafilah Quraisy yang dipimpin oleh Abu Sufyan bin Harb bersama dengan 30 hingga 40 orang sedang dalam perjalanan ke Syam
BalasPadam- melalui pembacaan saya, kafilah quraisy dari dari Syam ke mekah..kemudian pepereangan ini berlaku