MUTIARA KATA

"Dunia pergi sambil berpaling, dan akhirat datang sambil mengadap. Setiap satu dari keduanya mempunyai anak. Jadilah engkau anak akhirat, dan jangan menjadi salah satu anak dunia. Sebab, hari ini adalah hari untuk beramal; tidak ada hisab (perhitungan amal di akhirat). Sedangkan hari esok adalah hisab; tidak ada hari untuk beramal."


"Ilmu umpama hujan, yang tidak memberikan manfaat kecuali bagi tanah yang subur dan suci. Begitulah juga ilmu tidak memberi manfaat kecuali bagi jiwa yang suci, hati yang sedar dan naluri yang peka."

FIKRAH ISLAM





21 Disember 2012

5.12 SURAH AALI-‘IMRAN (KELUARGA IMRAN) – Bahagian 2



ISI KANDUNGAN SURAH

1.    Keimanan/Aqidah
2.    Hukum-hukum(syari’at)
·         Mesyuarat
·         Bermubahalah
·         Larangan melakukan riba

3.    Kisah-kisah
·         Keluarga Imran
·         Perdebatan Nasrani Najran dengan Rasulullah saw
·         Perang Badar dan Perang Uhud

4.    Lain-lain
·         Ayat Muhkamaat dan ayat Mutasyaabihat
·         Sifat-sifat Allah SWT
·         Sifat-sifat orang yang bertaqwa
·         Islam satu-satunya agama yang diredhai Allah SWT
·         Kemudharatan mengambil orang kafir sebagai teman kepercayaan
·         Peringatan kepada Ahlil-Kitab
·         Ka’bah adalah rumah peribadatan yang tertua
·         Faedah mengingati Allah SWT dan merenungkan ciptaan-Nya
Daripada keseluruhan isi surah, dapat disimpulkan bahawa tema atau topik utama yang hendak disampaikan di dalam surah Aali-‘Imran ini ialah supaya tsabat(berpegang teguh) dan istiqomah di atas kebenaran.

TSABAT FIKRIYAN DAN AMALIYYIN

Berkesinambungan dengan surah al-Baqarah, para da’ei yang memegang jawatan sebagai khalifah, diperingatkan supaya tsabat dan istiqomah kepada dua perkara:

1.    Teguh pemikiran (Fikriyyan) dalam menghadapi Ahlil-Kitab (Yahudi dan Nasrani) yang menyentuh keteguhan aqidah ( ayat 1-120).
Musuh-musuh kaum Muslimin(di zaman Rasulullah saw) bukan sahaja memerangi mereka di medan perang dengan pedang dan panah, malah musuh-musuh itu memerangi mereka dengan menyerang aqidah mereka dengan menyebarkan keraguan, kekeliruan dan mengatur berbagai tipu muslihat. Mula-mula mereka bertindak menggugatkan kerana kaum Muslimin tidak akan lemah kecuali aqidah mereka telah lemah. Mereka tidak akan tewas sesudah jiwa mereka tewas.
Justeru itu, musuh yang paling besar kepada umat Muslimin ialah musuh yang berusaha melalaikan mereka dari aqidah keimanan mereka. Memesongkan sistem dan cara hidup yang diatur oleh Allah SWT. Mengelirukan mereka dari hakikat musuh-musuh mereka yang sebenar dan matlamat-matlamat mereka yang jauh.
Al-Qur’an sentiasa memberi amaran (kepada kaum Muslimin) dari tipu daya musuh-musuh mereka. Mendedahkan kedengkian dan niat-niat jahat musuh-musuh mereka itu yang tersembunyi. Betapa kerdil dan hinanya musuh-musuh itu di sisi Allah SWT dan al-Qur’an menegaskan bahawa Allah SWT tetap bersama kaum Muslimin.
Oleh itu, al-Qur’an dari awal-awal lagi menolak senjata yang beracun ini. Ia mendesak kaum Muslimin supaya berdiri teguh di atas kebenaran yang dipegang oleh mereka dan menolak kekeliruan dan keraguan yang ditabur oleh Ahlil-Kitab(Yahudi dan Nasrani).
      Rujuk:http://bersamaummualiya.blogspot.com/2012/12/224-peristiwa-rombongan-nasrani-najran.html

2.    Teguh dalam Tindakan (Amaliyyin) menghadapi serangan luar seperti dalam Perang Badar dan perang Uhud. Mengambil pengiktibaran dari kekeliruan yang timbul dan cara mengatasinya ( ayat 120-200).
Peperangan Badar dan Uhud adalah suatu anugerah Allah SWT kepada generasi yang terkemudian. Ia menjadi contoh tauladan yang patut diamati. Setiap ketentuan Ilahi ada sebab musabab dan hikmahnya. Kita patut belajar daripada mereka yang terdahulu. Setiap masalah akan ada penyelesaiannya. Setiap kesusahan akan ada kesenangannya. Allah SWT akan memilih mereka yang tetap teguh (tsabat) dengan kesabaran, keta’atan dan bersyukur kepada-Nya.
PENGARUH FIKRIYYAN DAN AMALIYIN TERHADAP KAUM MUSLIMIN

Imam Ibnul Qayyim rahimullah membahagikan kaum kuffar di sekeliling Madinah kepada tiga golongan setelah penghijrahan Nabi saw di sana.

1.    Golongan yang berdamai dan berjanji tidak memerangi Nabi saw dan tidak membantu musuh Baginda, sedangkan mereka tetap kafir.

2.    Golongan yang memerangi Nabi saw.

3.   Golongan munafik

Ketika itu, berlaku penentangan kepada kaum Muslimin Madinah secara pemikiran dan tindakan fizikal. Musuh datang dari sekeliling Madinah dan juga dari dalam Kota Madinah itu  sendiri.

1. Tipu daya golongan Ahlil-Kitab

Ahli-Kitab yang dimaksudkan ialah Yahudi dan Nasrani, manakala yang dimaksudkan dengan kitab di sini ialah kitab Taurat dan Injil. Taurat ialah kitab yang diturunkan Allah SWT kepada Nabi Musa a.s.

Kaum Yahudi merupakan umat yang pedengki. Menipu dan khianat adalah kebiasaan mereka. Suka membangkang kepada Allah SWT dan Rasul-Nya. Mereka telah dikutuk dan dicerca sebagaimana firman Allah SWTyang bermaksud:

 قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لِمَ تَكۡفُرُونَ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ وَٱللَّهُ شَہِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعۡمَلُونَ (٩٨) قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لِمَ تَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ مَنۡ ءَامَنَ تَبۡغُونَہَا عِوَجً۬ا وَأَنتُمۡ شُهَدَآءُ‌ۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahlil-Kitab, mengapa kamu ingkari ayat-ayat Allah, padahal Allah Maha Menyaksikan apa yang kamu kerjakan? "Katakanlah: "Wahai Ahlil-Kitab, mengapa kamu menghalangi orang yang beriman daripada menurut jalan Allah, kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya). Dan (ingatlah) Allah sekali-kali tidak lalai daripada apa yang kamu kerjakan. (Aali-`Imran:98-99)

Tipudaya kaum Yahudi telah bermula sejak Rasulullah saw masih berada di Mekah. Mereka membantu orang-orang Quraisy dengan memberikan idea-idea dalam bentuk pertanyaan dan persoalan untuk menguji Rasulullah saw seperti soalan berkenaan dengan  ruh dan persoalan Ashabul-Kahfi.

Penghijrahan Rasulullah saw ke Madinah merupakan satu tamparan hebat kepada kaum Yahudi. Ia seakan kiamat kepada mereka. Hati mereka tidak tenang dan keluh-kesah dan kehidupan menjadi tidak tenteram kerana berdirinya negara Islam di Madinah. Islam telah membongkar sikap buruk orang Yahudi dan membebaskan penduduk Madinah dari kejahatan mereka.

Pelbagai tipu daya telah dilakukan bagi membantut perjuangan Islam. Mereka mengkhianati Allah SWTdan Rasul-Nya; tidak berpegang kepada piagam Madinah; mengkhianati kaum Muslimin dan membela orang Musyrik dan kafir; serta menyakiti Rasulullah saw. Orang-orang munafiq juga berada di dalam asuhan mereka.

Kaum Yahudi juga menimbulkan kekeliruan dan menyesatkan manusia dengan mencampur adukkan kebenaran dan kebathilan; dan juga menyembunyikan kebenaran.

Ayat-ayat al-Qur'an berkenaan hal di atas adalah sangat banyak. Ayat-ayat al-Qur'an Madaniyah terutamanya Surah al-Baqarah, Aali-'Imran, An-Nisa' dan al-Ma’idah banyak menyingkap tabir kaum Yahudi dan membongkar keburukan mereka. Umat Islam hendaklah tsabat dalam pendirian agar tidak tertipu dengan tipu daya kaumYahudi. Tidak berwala', redha  dan mengikuti mereka. Merekalah musuh Allah SWT yang membunuh para Nabi dan agen utama yang merosakkan dunia.


2. Tipu daya golongan Munafiq

Siapakah yang digelar munafiq ? Orang munafiq ialah manusia yang menzahirkan sesuatu yang bertentangan dengan bathinnya, dia mengucapkan sesuatu yang tidak pernah terlintas di hatinya dan dia menunjukkan keIslamannya tetapi pada masa yang sama menyembunyikan kekufurannya.

Sifat munafiq ini ada ditempat yang adanya kekuatan yang digeruni. Oleh itu ia tidak pernah wujud di Makkah ketika orang Islam terdiri daripada orang dhaif, yang tidak ditakuti dan digeruni langsung oleh orang Musyrikin. Tetapi ia wujud selepas orang Islam berhijrah ke Madinah al-Munawwarah dan selepas tertubuhnya satu negeri yang kuat, dan setelah orang Islam mendapat kemenangan dan menewaskan musuh mereka, iaitu orang Musyrikin dalam Peperangan Badar.

Dari sini, timbullah sifat munafiq dan orang-orang yang munafiq agar mereka dapat memperolehi habuan mereka daripada harta rampasan perang apabila orang Islam menang, agar mereka dapat hidup di kalangan orang Islam dan mereka seolah-olah sama seperti orang Islam dalam setiap perkara.

Bahaya daripada orang-orang munafiq yang bergaul dengan kaum Muslimin adalah sangat besar. Berperang dengan golongan kafir atau Yahudi adalah lebih mudah berbanding dengan orang munafiq. Mereka bergaul dengan kaum Muslimin di waktu pagi dan petang; membocorkan rahsia kaum Muslimin kepada musuh serta menunggu-nunggu kehancuran kaum Muslimin. Sedangkan kaum Muslimin tidak mengetahui identiti mereka dan tidak mungkin berperang secara fizikal dengan mereka.

Kemunculan golongan munafiq adalah ujian dan nikmat Allah SWT kepada kaum Muslimin. Ujian ini merupakan sunnah rabbaniyah di dalam menyaring dan membersihkan jiwa di atas haq. Allah SWT tidak membiarkan umat ini bercampur baur tanpa ada perbezaan antara Mukmin dan munafiq.  

Firman Allah SWT yang bermaksud:


مَّا كَانَ ٱللَّهُ لِيَذَرَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ عَلَىٰ مَآ أَنتُمۡ عَلَيۡهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ ٱلۡخَبِيثَ مِنَ ٱلطَّيِّبِ‌ۗ

" Allah sekali-kali tidak akan meninggalkan orang-orang Mukmin dalam keadaan kamu (yang bercampur aduk) sekarang ini sehingga Dia membezakan yang buruk (Munafiq) dari yang baik (Mukmin)." – (Aali-`Imran:179)

Di antara tipu-daya kaum munafiq yang paling menonjol terhadap dakwah Islam di Madinah ialah:

1.   Kecenderungan mereka untuk bersekutu dengan Yahudi dan Nasrani bagi melawan kaum Muslimin. Tujuan mereka adalah untuk melemahkan umat Islam. Allah swt membongkar tipu-muslihat dan niat jahat mereka dalam banyak ayat di dalam al-Qur'an. (Al-Hasyr:11-12, Al-Mujadilah:14, An-Nisa':143, Al-Munafiqun:7-8)

2.   Menolak untuk berhukum dengan syari’at Allah SWT dan memilih untuk berhukum kepada taghut.

3.   Menjadi pengintip bagi kaum kuffar dan membongkar rahsia-rahsia kaum Muslimin kepada orang-orang kafir. Mereka duduk mendampingi Nabi saw, kemudian melapurkan perbicaraan Baginda kepada kaum Yahudi.

4.    Meniupkan semangat perkauman, menimbulkan adu domba, provokasi, mengapi-apikan dan fitnah di tengah-tengah kaum Muslimin. Tujuannya agar Kaum Ansar dan Muhajirin berbalah antara satu sama lain.

5.   Tidak tsabat dan bersikap pengecut ketika peperangan. Kaum Muslimin telah mengalami kejutan awal apabila satu-pertiga pasukan di bawah pimpinan Ibnu Ubay menarik diri dalam peperangan Uhud sebagaimana firman Allah SWT;


ٱلَّذِينَ قَالُواْ لِإِخۡوَٲنِہِمۡ وَقَعَدُواْ لَوۡ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ‌ۗ قُلۡ فَٱدۡرَءُواْ عَنۡ أَنفُسِڪُمُ ٱلۡمَوۡتَ إِن كُنتُمۡ صَـٰدِقِينَ

"Merekalah juga yang mengatakan tentang hal saudara-saudaranya (yang telah terbunuh di medan perang Uhud), sedang mereka sendiri tidak turut berperang: Kalaulah mereka taatkan kami (turut menarik diri) tentulah mereka tidak terbunuh. Katakanlah (wahai Muhammad): Jika demikian, hindarkanlah maut dari diri kamu, jika betul kamu orang-orang yang benar.” - ( Aali-`Imran:168)



CONTOH-CONTOH AYAT YANG MEMINTA TSABAT FIKRIYYIN DAN AMALIYYIN 

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.- (Aali-'Imran:102)

وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡہَا‌ۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَہۡتَدُونَ

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya. - (Aali-'Imran:103)

وَكَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّ۬ قَـٰتَلَ مَعَهُ ۥ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ۬ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَہُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا ٱسۡتَكَانُواْ‌ۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّـٰبِرِينَ

Dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang dengan disertai oleh ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (agama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh) dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengasihi orang-orang yang sabar. - (Aali-'Imran:146)


ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدۡ جَمَعُواْ لَكُمۡ فَٱخۡشَوۡهُمۡ فَزَادَهُمۡ إِيمَـٰنً۬ا وَقَالُواْ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَڪِيلُ

Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya. Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: Cukuplah Allah untuk (menolong) kami dan Dia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami). - (Aali:'Imran:173)


فَلَمَّآ أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنۡہُمُ ٱلۡكُفۡرَ قَالَ مَنۡ أَنصَارِىٓ إِلَى ٱللَّهِ‌ۖ قَالَ ٱلۡحَوَارِيُّونَ نَحۡنُ أَنصَارُ ٱللَّهِ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَٱشۡهَدۡ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Maka ketika Nabi Isa merasa (serta mengetahui dengan yakin) akan kekufuran dari mereka (kaum Yahudi), berkatalah dia: Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?. Orang-orang "Hawariyyuun" (Penyokong-penyokong Nabi Isa) berkata: Kamilah penolong-penolong (Utusan) Allah. Kami telah beriman kepada Allah dan saksikanlah (wahai Nabi Allah) sesungguhnya kami ialah orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah). - (Aali-'Imran:52)

Kaum Hawariyyun telah berlaku tsabat dalam menolong agama Allah Ta’ala sedangkan kebanyakan kaum Yahudi telah kufur.


APAKAH YANG MENGHILANGKAN TSABAT 

1.    Syahwat

2.    Ikut Syaitan
Manusia diciptakan dengan mempunyai keinginan (syahwat) semulajadi (fitrah) . Keinginan ini ditugaskan oleh Allah SWT untuk memainkan peranan asasi bagi memelihara zuriat keturunannya dan maju dalam kehidupan. Oleh itu Islam tidak menyarankan ia ditekan atau dibunuh tetapi dikawal dan diatur supaya keinginan itu dikuasai, bukan menguasai dirinya.
Keinginan yang berteraskan syaitan, adalah keinginan yang kotor dan berdosa.
Oleh sebab itulah al-Qur’an membentangkan kenikmatan-kenikmatan jiwa di alam Akhirat yang akan dicapai oleh mereka yang berjaya mengawal diri mereka di dalam kehidupan dunia.
 Firman Allah SWT;

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٲتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلۡبَنِينَ وَٱلۡقَنَـٰطِيرِ ٱلۡمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلۡفِضَّةِ وَٱلۡخَيۡلِ ٱلۡمُسَوَّمَةِ وَٱلۡأَنۡعَـٰمِ وَٱلۡحَرۡثِ‌ۗ ذَٲلِكَ مَتَـٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا‌ۖ وَٱللَّهُ عِندَهُ ۥ حُسۡنُ ٱلۡمَـَٔابِ

“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)”. – (Aali-‘Imran:14)

Kemudian Allah SWT menyambung lagi; 

قُلۡ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيۡرٍ۬ مِّن ذَٲلِڪُمۡ‌ۚ لِلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ عِندَ رَبِّهِمۡ جَنَّـٰتٌ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَا وَأَزۡوَٲجٌ۬ مُّطَهَّرَةٌ۬ وَرِضۡوَٲنٌ۬ مِّنَ ٱللَّهِ‌ۗ وَٱللَّهُ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ

“Katakanlah (wahai Muhammad): Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertakwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga (pasangan-pasangan) isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya.” – (Aali-‘Imran:15)

Kenikmatan yang paling besar ialah mendapat nikmat keredhaan Allah SWT. Mendapat cinta dan kasih daripada-Nya.

Di dalam peperangan Uhud, pasukan pemanah telah ingkar arahan Rasulullah saw. Allah SWT mengetahui isi hati mereka. Disebabkan maksiat yang mereka lakukan; yaitu perasaan tamak kepada harta dunia, mereka telah menerima kekalahan.

Firman Allah SWT;

إِنَّ ٱلَّذِينَ تَوَلَّوۡاْ مِنكُمۡ يَوۡمَ ٱلۡتَقَى ٱلۡجَمۡعَانِ إِنَّمَا ٱسۡتَزَلَّهُمُ ٱلشَّيۡطَـٰنُ بِبَعۡضِ مَا كَسَبُواْ‌ۖ وَلَقَدۡ عَفَا ٱللَّهُ عَنۡہُمۡ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ۬

Bahawasanya orang-orang yang telah berpaling (melarikan diri) di antara kamu pada hari bertemu dua angkatan tentera (Islam dan kafir dalam perang Uhud) itu sesungguhnya mereka telah digelincirkan oleh Syaitan dengan sebab sebahagian dari perbuatan-perbuatan (yang salah) yang mereka telah lakukan (pada masa yang lalu) dan demi sesungguhnya Allah telah memaafkan mereka, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar. - (Aali-'Imran:155)

Jiwa manusia apabila ia melakukan sesuatu kesalahan, kekuatan imannya akan menghilang. Hubungannya dengan Allah SWT menjadi lemah. Kesepaduan dan keseimbangan diri tergugat. Kemudian dia akan terdedah kepada berbagai-bagai fikiran yang buruk, ragu-ragu dan gelisah dengan sebab rosak hubungannya dengan Allah SWT dan luntur kepercayaannya terhadap keredhaan Allah SWT. Di waktu inilah syaitan menemui jalannya memasuki ke dalam hati manusia dan dapat memimpinnya melakukan kesalahan demi kesalahan, sedangkan di waktu itu ia jauh dari perlindungan Allah SWT (mohon dijauhkan Allah).

Oleh kerana itu, perlu berhati-hati dengan tipu daya syaitan dan kehendak syahwat yang keterlaluan.

Wallahu’alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan