NAMA SURAH
Keluarga
Imran adalah satu-satunya keluarga yang tsabat (tetap teguh) dan istiqomah
berpegang dengan agama (ad-Din) semasa Bani Israil sesat di kala itu. Walaupun dinamakan surah
Aali-‘Imran (keluarga ‘Imran), namun surah
ini tidak menyebutkan tentang ‘Imran. Allah SWT telah memilih dua tokoh wanita
yang tsabat iaitu isteri ‘Imran (di dalam tafsir Ibn Kathir menyebut namanya ialah Hannah bint Faqudh) dan anaknya Sayyidah Maryam. 'Imran mempunyai dua cahaya mata. Kedua-duanya adalah perempuan. Hasil perkongsian anak pertamanya dengan Nabi Zakariya a.s, lahirlah Nabi Yahya a.s. Manakala anak keduanya Sayyidah Maryam melahirkan Nabi 'Isa a.s dengan tanpa bapa. Sungguh sebuah keluarga mulia, agung dan bertaqwa. Keluarga para nabi.
Tsabat
isteri ‘Imran
Isteri ‘Imran
pada asalnya sukar mendapat anak. Senggang waktu dengan anak pertamanya begitu lama. Kemudian dia bernazar kepada Allah SWT jika
dia memperolehi anak, dia akan menjadikan anaknya itu anak yang soleh dan
menjadikannya penolong agama Allah SWT. Dia bercita-cita agar anaknya dapat
membebaskan Masjil Al-Aqsa dari kekuasaan Romawi.
إِذۡ قَالَتِ ٱمۡرَأَتُ
عِمۡرَٲنَ رَبِّ إِنِّى نَذَرۡتُ لَكَ مَا فِى بَطۡنِى مُحَرَّرً۬ا فَتَقَبَّلۡ
مِنِّىٓۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ
“Ya
Tuhanku, sesungguhnya aku menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku
menjadi hamba yang soleh dan berkhidmat (di Baitul maqdis). Kerana itu
terimalah (nazar) itu daripadaku.” – (Aali-‘Imran:35)
Setelah
melahirkan, anaknya adalah seorang perempuan.
فَلَمَّا وَضَعَتۡہَا
قَالَتۡ رَبِّ إِنِّى وَضَعۡتُہَآ أُنثَىٰ وَٱللَّهُ أَعۡلَمُ بِمَا وَضَعَتۡ
وَلَيۡسَ ٱلذَّكَرُ كَٱلۡأُنثَىٰۖ وَإِنِّى سَمَّيۡتُہَا مَرۡيَمَ وَإِنِّىٓ
أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ ٱلشَّيۡطَـٰنِ ٱلرَّجِيمِ
“Maka
tatkala isteri ‘Imran melahirkan anaknya, dia pun berkata: ‘Ya Tuhanku,
sesungguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan, dan Allah lebih
mengetahui apa yang dilahirkannya itu, dan anak laki-laki tidaklah seperti anak
perempuan. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam.”
– (Aali-‘Imran:36)
Isteri ‘Imran
tsabat (tetap teguh) dengan pendiriannya, walaupun anak itu perempuan, dia
tetap menyerahkan anaknya ke Baitul Maqdis untuk pengabdian kepada Allah SWT.
Oleh itu Allah Ta’ala telah menerima ketulusan niatnya;
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا
بِقَبُولٍ حَسَنٍ۬ وَأَنۢبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنً۬ا
“Maka
Tuhannya menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan
mendidiknya dengan pendidikan yang baik.” – (Aali-‘Imran:37)
Oleh kerana
itu, isteri ‘Imran menjadi lambang keteguhan pada fikrah.
Tsabat
Sayyidah Maryam
Sayyidah Maryam
adalah seorang yang kuat beribadat, sangat menta’ati perintah Allah SWT dan
sangat menjaga kehormatan (iffah) dirinya. Walaupun dia dipilih mengandungkan
Nabi Isa a.s dengan tanpa disentuh oleh seorang lelaki, dia tetap ta’at (tsabat
dalam keta’atan) kepada kehendak Allah Ta’ala dan masih tsabat memelihara
kehormatannya dengan memencilkan diri jauh dari perkampungannya sehingga
kelahiran Nabi Isa a.s. Dia tetap bersabar apabila dinista dan dicerca oleh
sanak-saudara serta masyarakat kampungnya apabila beliau pulang bersama anaknya
yang dibawa dalam kendungan. Beliau adalah wanita pilihan Allah SWT melebihi
wanita lain.
Allah
berfirman;
وَإِذۡ قَالَتِ
ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕڪَةُ يَـٰمَرۡيَمُ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَٮٰكِ وَطَهَّرَكِ
وَٱصۡطَفَٮٰكِ عَلَىٰ نِسَآءِ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Dan
(ingatlah wahai Muhammad) ketika malaikat berkata: Wahai Mariam! Sesungguhnya
Allah telah memilihmu dan mensucikanmu dan telah memilihmu (beroleh kemuliaan)
melebihi perempuan-perempuan seluruh alam (yang sezaman denganmu).
-(Aali-‘Imran:42)
PENGENALAN
v
Surah
ini adalah surah Madaniyah, diturunkan selepas surah al- Anfal.
v
Mempunyai
200 ayat.
v
Susunan
di dalam Mushaf; surah kedua selepas surah al-Baqarah.
v
Dikatakan
sebagai kembar kepada surah al-Baqarah (Az-Zahrawan – dua surah yang bersinar) karena
kedua surah ini menyingkapkan hal-hal yang menurut apa yang disampaikan Al-Qur'an disembunyikan oleh para Ahlil Kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi Isa dan
kedatangan Nabi Muhammad saw .
v
Kedua-dua
surah bermula dengan huruf muqatha’ah(di
baca secara terpisah) iaitu huruf Alif,
Laam, Miim dan berakhir dengan doa.
v
Ketiga-tiga
surah awal di dalam Mushaf (al-Fatihah, al-Baqarah dan Aali-Imran) berakhir
dengan doa menunjukkan betapa penting berdoa dan berharap kepada Allah SWT di
dalam kehidupan seharian.
v
Merupakan
sambungan daripada surah al-Baqarah, supaya berpegang teguh(tsabat) dan istiqomah
apa yang telah disarankan di dalam surah ini.
v
Ayat-ayat
Al-Quran Madaniyah, khususnya surah-surah al-Baqarah, Aali-Imran, An-Nisa’ dan
Ma’idah banyak menyingkap tabir ahlul-kitab, menelanjangi keburukan mereka,
serta menjelaskan tipu daya mereka.
v
Surah
yang memperjelaskan ayat ke-7 surah al-Fatihah. Golongan yang sesat ialah
golongan Nasrani yang menyatakan Nabi Isa a.s dan ibunya adalah dua tuhan yang lain dari Allah SWT.
HURUF MUQATHA'AH
Terdapat
banyak pendapat ulama’ tentang penggunaan huruf muqatha’ah ini di dalam
al-Qur’an. Huruf-huruf ini bagaikan kod-kod di dalam komputer. Ia boleh digunakan
untuk membentuk perkataan dan seterusnya boleh membentuk ayat-ayat.
Di dalam Fi
Zilalil Qur’an, as-Syahid Sayyid Qutb mengambil pendapat bahawa penggunaan
huruf muqatha’ah di dalam surah al-Baqarah adalah untuk mencabar orang Quraisy sebagaimana
firman Allah SWT;
“Dan jika kamu masih dalam keraguan
(terhadap al-Qur’an) yang telah Kami turunkan kepada hamba Kami, maka bawalah
satu surah yang serupa dengannya dan panggillah saksi-saksi kamu selain dari
Allah jika kamu benar.”
– (al-Baqarah:23)
Seolah-olah
Allah SWT berkata kepada orang-orang kafir;
‘Bukankah huruf-huruf ini juga
huruf-huruf dalam bahasa kalian? Bukankah ia bahan dasar bahasa yang kalian
gunakan? Mampukah kalian mendatangkan sesuatu yang mirip dengan al-Qur’an ini
dari huruf-huruf bahasa kalian?’
Sudah tentu
mereka tidak boleh menandingi ayat-ayat Allah SWT kerana huruf-huruf al-Qur’an
mempunyai ruh yang boleh menghidupkan
jiwa.
Manakala
penggunaannya di dalam surah Aali-‘Imran pula menunjukkan bahawa huruf-huruf
itu adalah sama seperti huruf-huruf di dalam kitab samawi yang diperakui oleh
ahlil-kitab. Maka tidak menjadi suatu yang pelik jika ia digunakan di dalam
al-Qur’an yang diturunkan kepada Rasulullah saw.
TEMA/TOPIK UTAMA SURAH
Tsabat
(Tetap teguh) dan Istiqomah.
Di dalam
surah al-Baqarah, Allah SWT meminta setiap khalifah mempunyai manhaj dan memiliki
peribadi Muslim yang ta’at kepada kehendak Allah SWT, bersifat tamayyuz(berbeza:-dengan
orang kafir), tawazzun(keseimbangan) dan bertaqwa.
Di dalam
surah Aali-‘Imran ini, Allah SWT meminta kita Tsabat dan istiqomah dengan
manhaj dan sifat-sifat ini walau apa pun yang berlaku ke atas diri kita. Kepayahan-kepayahan
itu merupakan suatu ujian keimanan bagi seseorang khalifah.
Saranan supaya
tsabat dan istiqomah ini dapat di lihat di permulaan surah dan di akhirnya.
الٓمٓ (١) ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ (٢) نَزَّلَ عَلَيۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ بِٱلۡحَقِّ مُصَدِّقً۬ا لِّمَا بَيۡنَ يَدَيۡهِ وَأَنزَلَ ٱلتَّوۡرَٮٰةَ وَٱلۡإِنجِيلَ (٣)
Alif,
Laam, Miim. (1) Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang
Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan sekalian makhlukNya. (2)
Dia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Quran) dengan
mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah
diturunkan dahulu daripadanya dan Dia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat
dan Injil.(3)–(Aali-'Imran: 1-3)
Tuhanmu
adalah Tuhan yang Esa, Dialah Yang Memberikan keteguhan dalam hati. Al-Kitab
(al-Qur’an) itu haq, dialah jalanmu menuju keteguhan terhadap agama ini.
Wahai
orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam
mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu
(lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada
Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). (200)
– QS Ali-Imran:200
ٱصۡبِرُ – sabarkan dirimu
صَابِرُ – membantu orang lain untuk bersabar
رَابِطُ – Selalu bersiap siaga
Kita mesti
bersabar dan membantu orang lain untuk bersabar. Sentiasa bersiap siaga
menghadapi bahaya apa pun yang datang dari luar baik berupa tentera, pemikiran
maupun syubhat.
PEMBAHGIAN SURAH
Terbahagi
kepada dua bahagian utama;
1.
Ayat
1-120 (120 ayat)
Bagaimana
tsabat pemikiran (fikriyyan) pada
kebenaran.
1.1 perdebatan dengan ahlil-kitab: Nasrani
Najran
2.
Ayat
120-200 (80 ayat)
Bagaimana
tsabat tindakan (amaliyyin) pada
kebenaran.
2.1 Peristiwa perang Uhud
MULABASAT SURAH
Hampir
keseluruhan surah ini diturunkan di dalam tahun ke-2 hingga tahun ke-3 hijrah
kecuali ayat ke-61, yang menerangkan Mubahalah. Kemungkinan diturunkan ketika
kunjungan Kristian Najran yang berlaku pada tahun ke-9 Hijrah.
Pada masa
ini, selepas kemenangan di peperangan Badar, kaum Muslimin telah mendapat
kedudukan yang agak stabil dibawah pemerintahan Rasulullah saw. Namun begitu,
mereka terpaksa menghadapi situasi musuh di sekeliling mereka yang
menunggu-nunggu peluang untuk menyerang, menyebarkan fitnah-fitnah yang dusta
dan akibat daripada itu berlaku kekeliruan dikalangan mereka.
Kemunculan
benih nifaq dimulai oleh Abdullah ibn Ubay ibn Salul dari pembesar Khazraj.
Beliau terpaksa memendam hasad dengki dan dendam kesumatnya terhadap Rasulullah
saw dengan memasuki barisan Muslimin secara munafiq dan pura-pura. Benih nifaq
ini berkembang dan semakin subur.
Dalam pada
itu, kaum Yahudi juga menunggu-nunggu peluang untuk mebimbangkan, menimbulkan
keraguan dan kegelisahan di kalangan kaum Muslimin yang masih belum matang
fikrah mereka. Tidak mustahil ada di kalangan kaum Muslimin yang terpengaruh
dengan di’ayah mereka.
Dapatlah
dirasakan bagaimana keadaan kaum Muslimin yang mundar-mandir dengan perasaan
mereka sehingga terpaksa menerima hakikat kekalahan mereka di peperangan Uhud.
Al-Qur’an
diturunkan untuk membimbing dan menghadapi tipudaya-tipudaya ini, menghapuskan
fitnah-fitnah dusta dan kekeliruan yang ditimbulkan. Ia meneguhkan hati-hati
kaum Muslimin dan merasai perhatian istimewa dalam penilaian Allah SWT yang
amat mengetahui seluruh jiwa, seluruh benda dan seluruh urusan.
Bimbingan ini
boleh digunakan di zaman kita kini apabila menghadapi situasi yang sama seperti
kaum Muslimin di kala itu.
Wallahu’alam
salam dr, boleh bagitahu tak maksud muqatha'ah, mulbasat dan mubahalah dari segi bahasa juga?jzkk.
BalasPadamlagi satu, dimana ana boleh dapatkan biodata dr yeu qiu wai?
p/s: ana guna khowatir quraniyyah juga utk anak2 usrah ana yg baru :)