02 Julai 2011

4.6 Surah al-Kauthar سُوۡرَةُ الکَوثَر

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

إِنَّا أَعۡطَيۡنَـٰكَ ٱلۡكَوۡثَ
Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu ni'mat yang melimpah-ruah

فَصَلّ لِرَبِّكَ وَٱنۡحَرۡ
Kerana itu dirikanlah solat dan berkorbanlah dengan ikhlas kerana Tuhanmu

إِنّ شَانِئَكَ هُوَ ٱلۡأَبۡتَرُ
Sesungguhnya orang yang bencikan engkau (wahai Muhammad) dialah orang yang terputus


Surah ini adalah surah Makkiyah yang mengandungi 3 ayat. Namun al-Hassan, `Ikrimah dan Qatadah pula berpendapat ia adalah surah Madaniyah. Ini juga adalah pendapat Ibn Kathir.

Nama Surah

Dinamakan al-Kauthar kerana ia dimulakan dengan firman Allah yang ditujukan kepada Nabi Muhammad saw iaitu firman-Nya (bermaksud): "Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu `al-Kauthar' (ni'mat yang melimpah-ruah / sebuah sungai di syurga)". Yakni kebaikan yang banyak serta berterusan di dunia dan akhirat, antaranya sungai al-Kauthar yang terdapat dalam syurga.

Imam Muslim dengan lafaznya, Abu Daud dan al-Nasa'i telah meriwayatkan daripada Anas berkata: "Ketika Rasulullah saw berada bersama kami dalam masjid, tiba-tiba Baginda melelapkan matanya seketika, kemudian mengangkat kepalanya dalam keadaan senyum. Kami bertanya: "Apakah yang menyebabkan anda senyum, wahai Rasulullah saw. "Baginda menjawab: "Sesungguhnya telah diturunkan kepadaku sebentar tadi satu surah, lalu Baginda membaca:

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ إِنَّا أَعۡطَيۡنَـٰكَ ٱلۡكَوۡثَرَ إِنّ شَانِئَكَ هُوَ ٱلۡأَبۡتَرُ إِنّ شَانِئَكَ هُوَ ٱلۡأَبۡتَرُ

Seterusnya Baginda bertanya: "Apakah kalian tahu apa itu al-Kauthar? Kami menjawab: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Nabi menjawab: " Sesungguhnya ia adalah sebuah sungai yang dijanjikan oleh Allah kepadaku dan mempunyai banyak kebaikan. Di situ, ada takungan air (minum) yang dikunjungi umatku pada hari akhirat, bekas air yang disediakan sebanyak bintang di langit, sebahagian daripada umatku ditegah mendapatkannya." Aku berkata: "Tuhanku, sesungguhnya mereka adalah umatku." lalu Allah menjawab: "Sesungguhnya engkau tidak mengetahui apa yang telah mereka lakukan sepeninggalanmu."


Latarbelakang dan sebab turun surah

Surah ini dihadapkan khusus kepada Rasululullah saw sama seperti Surah adh-Dhuha dan Surah asy-Syarh. Dalam surah ini, Allah hiburkan Rasul-Nya dan menjanjikan ni'mat kebajikan tidak terhingga, dan mengancam musuhnya dengan malapetaka dan mengarahkan Baginda dan orang mu'min untuk bersyukur.

Surah ini merupakan gambaran kehidupan da'wah dan penda'wah dan gangguan-gangguan yang dihadapi Nabi saw; juga gambaran dari pemeliharaan Allah terhadap hamba-Nya. Allah meneguhkan hati Rasul-Nya, menenangkan fikirannya, memberi janji yang baik kepadanya. Allah memberikan ni'mat yang melimpah-ruah dan tidak putus. Manakala kesesatan dan kejahatan bersifat sebaliknya; tiada nilai dan terputus amalannya walaupun orang-orang lalai mempunyai tanggapan berlainan.

Tokoh-tokoh Quraisy yang biadap selalu menganggu Rasulullah saw dengan pelbagai tipu-daya, sendaan, ejekan, dan penghinaan untuk menjauhkan orang ramai dari mendengar da'wah Allah. Di antaranya ialah al-'As ibn Wa'il (ayah kepada `Amru bin `As), Abu Jahl (ayah Ikrimah), Abu Lahab, `Aqabah ibn Abu Mu'ait dll. Mereka mencemuh Rasulullah saw sebagai manusia yang putus keturunan (batar), kerana semua anak lelakinya wafat.

Ibn Abi Syaibah dalam al-Musannaf dan Ibn al-Munzir telah menampilkan riwayat daripada `Ikrimah, katanya: "Setelah diturunkan wahyu kepada Nabi, Orang Quraisy berkata: "Muhammad orang yang terputus berkat dan tidaklah berketurunan berbanding kita", lalu turunlah ayat : "Sesungguhnya orang-orang yang membenci engkau (wahai Muhammad) dialah yang terputus." (al-Kauthar, 108:3)

Ibn Abi Hatim telah mengajukan riwayat daripada al-Suddi, katanya: "Orang Quraisy berkata apabila anak lelaki mati terputuslah keturunan si polan." Apabila anak lelaki Nabi saw meninggal dunia (al-Qasim), lantas al-`Asi bin Wa'il berkata: "Muhammad telah terputus (tidak lagi berketurunan)." lalu turun ayat berkenaan.

Ibn al-Munzir mengajukan riwayat daripada Ibn Jurayj bahawa ia berkata:"Pernah sampai berita kepadaku bahawa apabila Ibrahim anak Nabi Muhammad saw meninggal dunia, orang Quraisy berkata:"Sesungguhnya Muhammad sudah `batar' dan Nabi menjadi marah. Lalu turunlah ayat: " Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu sebuah sungai di syurga." (al-Kauthar, 108:1) sebagai takziah dan pengubat hati Baginda yang tersinggung.

Tipu daya orang-orang Quraisy mempunyai kesannya dalam masyarakat Arab yang memang berbangga-bangga dengan anak-anak lelaki yang ramai. Tikaman ini digunakan oleh musuh-musuh nabi saw untuk menggoreskan hati beliau dan mendukacitakannya. Memperkecilkan Baginda disebabkan kematian putera-putera Baginda, iaitu al-Qassim di Makkah dan Ibrahim di Madinah. Mereka bergembira dengan penderitaan orang-orang mukmin.
Kerana itulah turunnya surah ini untuk menenang dan menghiburkan hati Rasulullah saw. Juga untuk menerangkan hakikat ni'mat kebajikan yang kekal berterusan yang telah dikurniakan Allah kepadanya. Kematian putera-putera Baginda tidak dapat melemahkannya. Sebaliknya orang-orang yang membenci Baginda adalah orang-orang yang terputus (batar) dan tidak meninggalkan sebarang sejarah dibanggakan dan jauh dari segala kebaikan. Mereka adalah orang-orang hina dan rugi lantaran mereka tercantas daripada setiap kebaikan di dunia dan akhirat.

Fikrah Ayat

إِنَّا أَعۡطَيۡنَـٰكَ ٱلۡكَوۡثَ
Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu ni'mat yang melimpah-ruah

Satu persoalan yang menarik di sini ialah kenapakah Allah menggunakan kalimah إِنَّا (Sesungguhnya Kami) dan tidak إِنِّىٓ (Sesungguhnya Aku). Di dalam al-Quran istilah `Kami' dan `Aku' digunakan bersilih ganti. Ulama' mentafsirkan istilah إِنِّىٓ digunakan bilamana hendak diceritakan sifat-sifat zat Allah; yakni sifat 'ubudiyah Allah. Contohnya dalam surahTaha, 20:14

إِنَّنِىٓ أَنَا ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّآ أَنَا۟ فَٱعۡبُدۡنِى وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ لِذِڪۡرِىٓ
Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingat Aku

Kalimah إِنَّا digunakan untuk menunjukkan sifat kebesaran dan kemurahan Allah; yakni digunakan bagi merujuk kepada himpunan sifat-sifat Allah yang banyak. Malah ayat إِنَّا أَعۡطَيۡنَـٰكَ bermaksud `Sesungguhnya Kami'(إِنَّا) dan `Kami memberi/mengurnia kepada kamu' (أَعۡطَيۡنَـٰك) . Dua (2) istilah `Kami' digunakan dalam ayat ini. Tujuannya untuk memberitahu bahawa ni'mat yang diberi sangat besar dan tidak ternilai; juga bagi menarik perhatian untuk orang yang mendengar ayat ini dan mereka akan terpaling untuk mengetahuinya.

Kata-kata al-Kauthar mempunyai dua pengertian. Pengertian khusus ialah nama sebuah sungai di syurga dan sebuah kolam yang dikunjungi oleh umatnya pada hari kiamat. Al -Tirmizi meriwayatkan daripada Ibn `Umar berkata Rasulullah saw bersabda: "Al-Kauthar adalah sebatang sungai di dalam syurga, kedua-dua tebingnya diperbuat daripada emas. Laluan airnya di atas batu permata, tanahnya lebih harum daripada kasturi, airnya lebih manis daripada madu dan lebih putih daripada salji". Hadis hasan lagi sahih.

Al-kauthar juga bermaksud `banyak tidak terbatas'. Maksudnya Kami kurniakan kepadamu ni'mat-ni'mat kebajikan yang banyak dan melimpah-limpah tidak terputus iaitu bertentangan dengan kempen-kempen yang dilancarkan oleh tokoh-tokoh Quraisy yang biadap. Pelbagai nikmat kebajikan di dalam berbagai-bagai bentuk dan tidak terhitung banyaknya dan tidak terkira. Diantaranya:

1. Ni'mat Nubuwwah dan ni'mat hubungannya dengan Allah, kerana orang yang telah menemui Allah tidak akan kehilangan sesuatu apa.

2. Ni'mat al-Quran: Al-Qu'ran yang diturunkan kepada Rasulullah saw adalah satu ni'mat kebajikan yang melimpah-ruah tidak berkesudahan.

3. Ni'mat Al-Mala`ul-A`la : Para malaikat yang sentiasa mendoakan rahmat ke atas Rasulullah saw dan mendoakan rahmat ke atas orang-orang yang mendoakannya. Nama Rasulullah saw sentiasa berkembar dengan nama Allah, baik di bumi mahupun di langit.

4. Ni'mat As-Sunnah : Ia kekal berterusan sepanjang zaman di seluruh pelusuk bumi. Berjuta-juta manusia bersilih ganti menuruti sunnahnya, tidak berhenti-henti menyebut namanya, menyintai sirahnya dan sentiasa mengingatinya sampai Hari Qiamat.


فَصَلّ لِرَبِّكَ وَٱنۡحَرۡ
Kerana itu dirikanlah solat dan berkorbanlah dengan ikhlas kerana Tuhanmu


Qatadah, `Ata dan `Ikrimah berkata: "Bahawa maksud sembahyang di sini ialah sembahyang hari raya dan menyembelih binatang korban"

Setelah menerangkan ni'mat yang melimpah-ruah, Allah memerintah Rasul-Nya saw supaya mensyukuri ni'mat itu dengan kewajipannya yang pertama, iaitu kewajipan mengikhlas dan memusatkan hati kepada Allah dalam peribadatan, mendirikan solat dan menyembelih binatang korban semata-mata kerana Allah. Firman Allah dalam surah al-An'am, 6:162-163 " Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam, tiada sekutu bagiNya: dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerah diri (kepada Allah)."

Sikap ini tidak sama dengan sikap golongan Musyrikin yang menunaikan sembahyang dan berkorban bukan kerana Allah. Walaupun mereka ini memberi minum kepada para hujjaj dan memegang kunci Kaa'bah, namun amalan mereka langsung tidak diterima Allah.

Allah swt menggunakan istilah وَٱنۡحَرۡ ialah merujuk kepada binatang korban, iaitu dari segi nilainya ialah ke-dua selepas manusia. Binatang adalah lebih tinggi nilainya dari tumbuh-tumbuhan. Maksudnya ialah kita kena mengorbankan milik kita yang paling tinggi dan ialah `benda yang kurang dari itu' lebih senang untuk dikorbankan.

Sikap ikhlas adalah penting supaya amalan kita ini tidak sama dengan orang munafiq yang bersifat riya'. Seluruh kehidupan lahir dan batin adalah dikira sebagai satu unit dan Islam berusaha membersihkannya dari segala noda syirik. Hendaklah kita bertawajjuh kepada Allah dalam bentuknya yang bersih dan jelas.


إِنّ شَانِئَكَ هُوَ ٱلۡأَبۡتَرُ

Sesungguhnya orang yang bencikan engkau (wahai Muhammad) dialah orang yang terputus

Di dalam ayat pertama Allah menerangkan bahawa Nabi Muhammad saw bukanlah seorang yang terputus, tetapi dikurniakan ni'mat kebajikan yang melimpah-ruah dan berterusan. Di dalam ayat yang akhir ini pula, Allah menjelaskan bahawa orang yang terputus itu bukannya Nabi Muhammad saw, tetapi orang-orang yang memusuhi dan membencikannya. Nama mereka terputus, sedangkan nama Nabi Muhammad saw disanjung tinggi. Malah nama Abu Jahal pun malu untuk disebut oleh anaknya sendiri iaitu Ikrimah.

Neraca penilaian manusia adalah berbeza-beza mengikut budaya, bahasa dan kehidupannya. Tidak sama ukuran di antara satu bangsa dengan bangsa yang lain. Bagi orang Arab, zuriat lelaki adalah suatu kemestian. Orang lelaki yang tidak mempunyai anak lelaki digelar `Abtar'. Mereka berbangga dengan anak lelaki yang ramai dan amat memelihara nasab keturunan, contohnya ialah seperti keturunan raja, syed, nik ataupun pengiran. Istilah `abtar' ialah hina bagi orang Arab. Ada pepatah Arab yang menyebut "Orang yang tidak ada anak lelaki, maka dia tiada sebutan baginya". Namanya tidak disebut lagi dan `bin-nya' terputus, yakni keturunannya habis setakat itu.

Turunnya ayat ialah untuk membetulkan persepsi ini dan memberikan neraca yang sebenar dari pandangan al-Quran. Ukuran-ukuran Allah adalah berlainan dari ukuran-ukuran manusia, tetapi manusia terkeliru dan terpedaya dalam istilah penciptaan mereka yang tiada gunanya di akhirat kelak. Orang `abtar' ialah musuh Islam dan orang yang tidak memberi sumbangan pada Islam. Mereka terputus dari rahmat Allah.

Ibn `Abbas meriwayatkan bahawa ayat ini diturunkan kepada Abu Jahal. Pendek kata pulangan paku buah keras Allah ini ditujukan kepada semua orang yang memusuhi Nabi Muhammad saw. Al-Hassan al-Basri berkata: "Orang-orang Musyrikin mengatakan maksud abtar itu ialah orang yang hajatnya tidak sampai, gagal mencapai maksud. Sebab itu Allah terangkan musuh Baginda yang gagal mencapai maksud mereka.

Musuh-musuh Allah tidak meninggalkan apa-apa kesan pun terhadap Nabi saw. Da'wah dan Penda'wah tidak akan putus and tidak mungkin terputus. Ia sentiasa mempunyai tali pertalian yang kukuh dengan Allah Yang Maha Hidup, Maha Kekal, azali dan abadi.

Amat benarlah firman Allah Yang Maha Agung dan amat bohong tanggapan kaum musyrikin yang melakukan tipu daya yang jahat itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan